آیا خودرو با عرضه در بورس ارزان خواهد شد؟
به گزارش وبلاگ نوکیا، خاتمه مجلس کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس را تصویب کرد که بر اساس آن هر شخص می تواند هر سه سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از انتها سه سال مقرر نمی تواند اقدام به فروش خودرو کند. اگر شخصی قبل از انتها سه سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید 80 درصد از مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.
به گزارش وبلاگ نوکیا، اولویت تقاضا در این طرح با افرادی است که دارای کد ملی و گواهی هدایت رانندگی باشند و هیچ پلاک فعالی به نامشان نباشد. در طرح ساماندهی عرضه خودرو، خودرو های تمام برقی و هیبریدی تا سه سال از عرضه در بورس معاف هستند و شورای رقابت خودرو های مشمول طرح ساماندهی عرضه را معین می نماید.
در واقع این طرح مبتنی بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس است و شورای رقابت موظف است هر شش ماه یکبار خودرو های مشمول این طرح را با توجه به شاخص هایی مانند تورم، شدت فاصله قیمت کارخانه و بازار، تیراژ خودرو و نظایر آن معین کند.
عرضه خودرو در بورس کالا مسئله ای را حل نمی نماید
فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با وبلاگ نوکیا با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا مسئله ای را حل نمی نماید، گفت: در طرح مجلس علاوه بر مسئله قیمت گذاری در بورس کالا، آزاد کردن واردات نیز به طریقی دیده شده، اما این موضوع برای همه نیست و تحت عنوان شروطی قابل انجام است، که در عمل باز هم توزیع رانت می نماید، بنابراین به نظر می رسد، این مسائل پوششی باشد، برای آزادسازی واردات خودرو برای عده ای خاص که می تواند سود های کلانی را نصیب آن ها کند.
وی اضافه نمود: الان شما نگاه کنید که چه تعداد خودرو های ثبت نامی هنوز تحویل داده نشده، این کسانی که پول خودروی خود را تمام و کمال واریز نموده اند، اما تا به امروز پیروز به دریافت خودروی خود نشده اند، در صورتی که خودرو در بورس عرضه گردد، تکلیف آن ها چیست، چه زمانی قرار است به خودروی خود برسند، از سوی دیگر مکانیزم این کار نیز به طور روشن معین نیست و ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد.
زاوه با تاکید بر اینکه اگر خودرو در بورس کالا عرضه گردد، باید قیمت ها آزاد گردد، گفت: زمانی که شما محصولی را در بورس عرضه می کنید، قیمت گذاری آن نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد، یعنی قیمت باید واقعی گردد، خوب اگر قرار است که قیمت ها آزاد گردد، دیگر عرضه در بورس نیز معنا پیدا نمی نماید، زیرا که حاشیه بازار نیز همین کارکرد را دارد، این در حالی است که شاید آقایان می خواهند در بورس نیز قیمت گداری را دستوری انجام دهند که این دیگر واقعا جای سوال خواهد بود، که اگر بخواهند چنین کاری را انجام دهند.
این فعال صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در اقتصاد متورم شما باید، کار را از ریشه درست کنید، تا بازار های مختلف به طور افسار گسیخته بالا نروند، بیان داشت: در حال حاضر با توجه به کسری بودجه ای که دولت دارد، به جای اینکه از هزینه های اضافی زده گردد و ریخت و پاش ها تعطیل، اما شاهد هستیم که هزینه ها برعکس زیاد می گردد، در چنین شرایطی نیز دولت برای جبران هزینه ها روی به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول می آورد که این مسئله چیزی جزء افزایش تورم و نقدینگی را به دنبال ندارد، بنابراین اگر خودرو هم در بورس کالا عرضه گردد، با این وضع اقتصادی قیمت ها کاهش نخواهد نداشت.
عرضه خودرو در بورس کالا بساط دلالی را جمع می نماید
سعید مدنی مدیرعامل اسبق شرکت سایپا در تبادل نظر با وبلاگ نوکیا با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا بساط دلالی در این بازار را جمع می نماید، گفت: در حال حاضر با شیوه ای که در خصوص پیش فروش خودرو وجود دارد، هم مصرف کننده ناراضی است و هم فراوریکننده، شرکت ها معتقدند با قیمت درب کارخانه ای که آن ها خودرو را تحویل مشتری می دهند، آن ها فراوریشان زیان ده است، این مسئله بسیار جدی است، از سوی دیگر مصرف کننده نیز با توجه به محدودیت هایی که شیوه پیش فروش خودرو در حال حاضر دارد، نمی تواند احتیاج خود را بر طرف کند، بنابراین مجبور است از بازار آزاد خرید کند.
وی اضافه نمود: در بازار آزاد نیز با توجه به فاصله قیمتی زیادی که با نرخ کارخانه وجود دارد، فقط این مابه التفاوت به جیب دلالان می رود، این مسئله باعث می گردد که همه از این وضعیتی که در بازار خودرو وجود دارد ناراضی باشند، و تنها در این بین دلالان هستند که جولان می دهند، اما اگر در بورس کالا خودرو عرضه گردد، چند اتفاق مهم رخ می دهد، اول اینکه فضای حاکم بر بازار خودرو شفاف می گردد، در حال حاضر با شرایطی که وجود دارد، دلالان هرکاری که می خواهند انجام می دهند، اما با عرضه خودرو در بورس کالا شفافیت حکمفرما می گردد و معاملات نیز قابل رصد است.
مدنی گفت: دوم هم اینکه دست دلالان از بازار قطع می گردد و مصرف کننده نیز مستقیم از فراوری کننده خودرو را می خرد، از سوی دیگر به دلیل اینکه قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا است، مصرف کننده واقعی تنها اقدام به خرید می نماید و این موضوع احتیاج کاذبی که در بازار خودرو وجود دارد را از بین خواهد برد، از سویی شروطی که برای خرید خودرو از بورس کالا نیز گذاشته شده، در این مسئله بسیار تاثیرگذار است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: سوم هم اینکه صنعت خودرو می تواند بیش از گذشته تامین اقتصادی به وسیله بازار سرمایه را دنبال کند، با توجه به اینکه یکی از مهم ترین معظلاتی که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می نماید، مسئله تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است، استفاده از ظرقیت بورس اوراق و بورس کالا در این زمینه بسیار موثر و راهگشا باشد.
منبع: فرارو