افزایش 63 درصدی قاچاق لوازم یدکی خودرو
به گزارش وبلاگ نوکیا، مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از کشف یک هزار و 639 میلیارد ریال، لوازم یدکی قاچاق خودرو از ابتدای امسال تا خاتمه مرداد خبر داد.
به گزارش وبلاگ نوکیا، امیرمحمد پرهام فر، دیروز در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در محل هتل ارم با اعلام این مطلب تاکید کرده که کشفیات قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو در سال 97 به میزان یک هزار و 635 میلیارد ریال و سال گذشته چهار هزار و 311 میلیارد ریال بوده است که رشد 63 درصدی نشان می دهد.
وی همچنین اظهار کرد که بررسی ها حاکی است سال گذشته در حوزه لوازم یدکی خودرو، کسری 2/4 میلیارد دلاری وجود داشته که ناشی از شکاف عرضه و تقاضا است.
پرهام فر در ادامه با اشاره با اینکه تنها اتفاقات مثبت در حوزه تولید می تواند کاهش کالای قاچاق را در این حوزه به دنبال داشته باشد تاکید کرد که از سال 97 به بعد به دلیل محدودیت های ارزی و ممنوعیت های وارداتی، قاچاق رشد چشمگیری داشته است. وی گفت: برآوردهای سال 97 نشان می دهد نیاز بازار لوازم یدکی خودرو حدود 8/1 میلیارد دلار است که بیش از 6/5 میلیارد دلار آن برای تامین لوازم یدکی و بقیه برای بحث تولید بوده است.
رونق بازار قاچاق لوازم یدکی خودرو به کشور را باید در بازگشت تحریم ها و همچنین خروج شرکای بین المللی خودروسازان از بازار ایران جست و جو کرد.
اردیبهشت 97 ایالات متحده آمریکا همزمان با اعلام خروج از توافق نامه برجام وعده بازگشت تحریم های صنعت خودرو را از اواسط مرداد همان سال داد.
با اعلام خبر بازگشت تحریم های صنعت خودرو پای شرکای حاضر در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین برند های خودروسازی جهان که با بخش خصوصی مشارکت داشتند لرزید.
دامنه خروج شرکای بین المللی از بازار ایران به میزانی بود که حتی شرکای آسیایی به خصوص خودروسازان چینی که در دور اول تحریم ها توانسته بودند از خلا حضور خودروسازان اروپایی استفاده کرده و به نوعی جای پای خود را در بازار ایران محکم کنند در دور جدید تحریم ها مجبور شدند از بازار ایران خارج شوند.این مساله را می توان اولین اقدام در زمینه رونق بازار لوازم یدکی قاچاق قلمداد کرد.
با تنگ تر شدن حلقه تحریم ها در آبان 97 و چالش نقل و انتقال اقتصادی با شرکت های فعال شناسنامه دار در زمینه واردات قطعات خودرو و همچنین شرکت های قطعه ساز که بخشی از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را از راستا واردات تامین می کردند با چالش تامین قطعه روبرو شدند. این شرکت ها به دلیل ناهمواری راستا نقل و انتقال اقتصادی این امکان را نداشتند که بتوانند پول مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را به راحتی به حساب طرف های خارجی واریز کنند.
این اتفاق سبب شد تا علاوه بر خطوط تولید شرکت های خودروساز، بازار لوازم یدکی نیز با بحران عرضه روبرو شود.
این شرایط زمینه را برای قاچاق لوازم یدکی مساعد کرد.
به این ترتیب از مهم ترین دلایل اصلی گسترش قاچاق در حوزه لوازم قطعات یدکی می توان به سهولت قاچاق این کالا، داشتن صرفه اقتصادی و همچنین قرار نگرفتن ارز کافی در اختیار واردکنندگان رسمی یاد کرد.
منبع: جهانی اقتصاد
منبع: تجارت نیوز