باغ طوبی؛ جاذبه آرام و دلنشین اصفهان

به گزارش وبلاگ نوکیا، اصفهان یکی از مقاصد گردشگری بسیار محبوب ایران است که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به آن سفر می نمایند. صحبت از جاذبه های دیدنی و تاریخی اصفهان کاری سخت است زیرا تعداد این جاذبه ها آنقدر زیاد است که نمی توان همه آنها را نام برد.

باغ طوبی؛ جاذبه آرام و دلنشین اصفهان

همه با شنیدن نام اصفهان جاذبه های شاخص این شهر چون میدان نقش دنیا، کاخ چهل ستون، عالی قاپو، سی و سه پل و .. را به یاد می آورند. شهر زیبای اصفهان علاوه بر شمار بسیار زیاد آثار تاریخی، دیدنی های دیگری نیز دارد. از جمله این مکان ها باغ طوبی اصفهان است که در ادامه با آن آشنا می شویم.

باغ طوبی یک مجموعه فرهنگی و مصفا است که بر اساس باغ های ایرانی طراحی شده و محیط مناسب و جذابی برای شهروندان و مجموعه های فرهنگی سطح شهر به شمار میرود. مجموعه باغ طوبی در خیابان مصلی، کوچه شهید شاطرگلی واقع شده است. باغ طوبی در مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد قرار گرفته است.

این مجموعه دارای فضاهای ویژه ای از جمله کتابخانه تخصصی، مجموعه هنرکده ها، سایت تفریحی ورزشی، سالن اجتماعات و … می باشد. این مجموعه ها می توانند جهت برگزاری برنامه های فرهنگی، مذهبی و آموزشی مورد استفاده عموم قرار گیرد.

بعلاوه مجموعه تخت فولاد اصفهان شامل بخش های مختلف از جمله باغ طوبی، عکسخانه تخت فولاد، موزه سنگ نوشته ها، نقوش سنگ قبور و بعلاوه گورستان تاریخی تخت فولاد است. تخت فولاد اصفهان شامل گنجینه ای با ارزش و تاریخی از تکایا، سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی به جای مانده از دوران گذشته این شهر است.

تخت فولاد نام قبرستان قدیمی شهر اصفهان است که به نام های لسان الارض و بابا رکن الدین نامیده می شده است. قدمت این گورستان از قرن چهارم هجری تا به امروز است. گورستان تخت فولاد اصفهان یکی از مهم ترین گورستان های تاریخی در دنیا اسلام است که مقابر و تکایای تاریخی متعددی دارد. به علت کثرت بزرگان مدفون در این گورستان از آن به عنوان قطعه ای از بهشت یاد نموده اند.

در حال حاضر حدود پنجاه تکیه و بنا (کاروانسرا، آب انبار و …) در تخت فولاد با محدوده معین وجود دارد و بنا بر آنچه از اقوال و نوشته ها بر می­آید، تعداد تکایا بسیار زیاد بوده و نام بعضی از این تکایا که از بین رفته اند در منابع تاریخی وجود دارد که سیزده تکیه به طور معین وجود داشته است. از جمله تکیه درویش صادق، مقبره الله وردیخان، بقعه محمد علی بیک ناظر، تکیه میر معز صوفی و … .

مرکز رفاه کودک و خانواده باغ طوبی پیشینه ای 25 ساله دارد که در این مدت مانند یک محفل و انجمن فعال بود و از 6 سال پیش تا به امروز با اخذ مجوز از بهزیستی رسماً فعالیت خود را با هدف تربیت آموزشی و انگیزشی شروع نموده و موضوع فعالیت خود را پیرامون موضوع فطرت در آموزه های وحیانی قرار داده است.

در این مرکز بچه ها در کنار مربیان خود از فرصت های مختلف اجتماعی و آموزشی برای بروز و ظهرو خلاقیت های خود بهره مند خواهند شد و با حضور در محیط آموزشی شبیه سازی شده نقش پذیری بچه ها در مشاغل مختلف و یاری آن ها در مراحل فراوری گیاه و پخت غذا و شرکت در اردوهای علمی آموزشی، استعدادهایشان بیشتر شکوفا خواهد شد.

آدرس: ایران، اصفهان، خیابان مصلی، کوچه شهید شاطرگلی

شماره تماس:

دفتر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد:

0311-6638890

0311-6638891

0311-6612438

باغ طوبی: 6636620 - 0311

کتابخانه تخصصی تخت فولاد: 6636610-0311

مجموعه موزه های تخت فولاد: 6636673-0311

منبع: گردشبان

به "باغ طوبی؛ جاذبه آرام و دلنشین اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ طوبی؛ جاذبه آرام و دلنشین اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید