سرگرمی پولدار ها در خیابان امیرکبیر در 1322 چه بود؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، آیا می دانید حضور در سینما و تماشای فیلم در این مجموعه های تهران قدیم از چه زمانی عمومی و برای مردم امکان پذیر شده و سینما رفتن در یک دوره ای مخصوص پولدار ها بوده است؟

سرگرمی پولدار ها در خیابان امیرکبیر در 1322 چه بود؟

به گزارش همشهری، نخستین گام برای عمومی شدن سینما به وسیله میرزا ابراهیم خان صحاف باشی برداشته شد و او در سال 1276 با اجازه مظفرالدین شاه بندر انزلی را به قصد سفر تجاری به دور جهان ترک کرد. او در این سفر با دستگاه سینماتوگراف آشنا شده و با خودش پروژکتوری را برای نمایش به تهران آورد.

او نخستین سالن نمایش فیلم را در مهر ماه سال 1283 در حیاط پشت مغازه اش در سه راه مهنا لاله زار نو راه اندازی کرد.

سینمای عمومی پولدار ها

نخستین سالن عمومی سینما را میرزا ابراهیم خان در ماه رمضان سال 1322 در اول خیابان چراغ گاز (امیر کبیر) افتتاح کرد و در این سینما که فقط شب ها باز بود فیلم های مختلفی نمایش داده می شد که یکی از معروف ترین آن ها فیلمی بود که در آن مردی حین جارو زدن خیابان، ماشین جاده صاف کن، با او تصادف می نماید و مرد را زیر می گیرد و جاروکش به صورت باریک و بلند درمی آید این فیلم در ژانر طنز بود و بسیار مخاطب داشت.

عمر این سینما که بلیت هایش یک، دو، سه یا نهایتا پنج ریالی و تماشاگرانش نسبتا پولدار بودند، فقط یک ماه رمضان بود. دلیل تعطیلی این سینما هم به بدگویی های مردم از سینما برمی شود.

میرزا ابراهیم هم در پی این اتفاق پروژکتور خود را به آرتاشس پاتماگریان (اردشیر خان) واگذار و راهی کربلا شد و پس از مدتی به هند مهاجرت کرد.

براساس اطلاعات تاریخی به جا مانده، ورود به سالن سینما صحاف باشی برای عموم به جز بانوان آزاد بود و فیلم های خنده دار و کوتاه در این سالن نمایش داده می شد.

منبع: فرارو

به "سرگرمی پولدار ها در خیابان امیرکبیر در 1322 چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگرمی پولدار ها در خیابان امیرکبیر در 1322 چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید