کوشش برای احیا و حفظ ابنیه بافت تاریخی و جهانی یزد

به گزارش وبلاگ نوکیا، ایسنا/ براساس سخنان معاون بهره وری مالی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد، کوشش برای احیا و حفظ ابنیه بافت تاریخی و جهانی یزد صورت می گیرد.

کوشش برای احیا و حفظ ابنیه بافت تاریخی و جهانی یزد

داستان چیست؟

علی پورسلمان با اشاره به موقوفه بودن تعداد زیادی از ابنیه در عرصه و حریم شهر جهانی یزد اظهار کرد: بناهای شاخصی مانند مسجد جامع کبیر، بقعه شاه کمالیه و زندان اسکندر از جمله بناهای تاریخی موقوفه در این بافت کهن هستند لذا، می توان اداره کل اوقاف و امور خیریه را بازوی محرک و توانمندی در حفظ بناهای تاریخی و احیای آن ها دانست.

وی اضافه نمود: رسالت حفظ و احیای ابینه تاریخی هم راستا با اداره کل میراث فرهنگی و پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد همیشه در دستور کار اداره کل اوقاف بود و به همین منظور، تا به امروز هفت طرح احیای موقوفات در بافت تاریخی به تازگی شروع شده و تعدادی نیز از قبل در مرحله اجرای عملیات است.

این مسئول از کوشش برای حفظ و احیای بیش از 20 بنای تاریخی شاخص موقوفه در امسال به شرط اخذ مجوزها و انتخاب پیمانکار مناسب اطلاع داد و گفت: مقوله احیا و حفاظت از ابنیه تاریخی به ویژه در بافت جهانی یزد در واقع عین و مشابه موقوفه است.

وی به ایجاد زیرساخت هایی تازه و جدید در بافت تاریخی به همت این اداره کل و با بهره برداری از ظرفیت های بافت تاریخی اشاره نمود و گفت: تعدادی از طرح های سرمایه گذاری های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بر ایجاد کاربری های مناسب به وسیله احیا و حفاظت از ابنیه تاریخی در جهت بهره وری مالی از آنها متمرکز شده که البته ایجاد زیرساخت هایی که در بافت تاریخی وجود ندارد، در اولویت این طرح هاست.

معاون بهره وری مالی اداره کل اوقاف استان در ادامه ایجاد فضایی پویا و فعال در بافت تاریخی یزد را مستلزم اجرای طرح های متنوع با کاربری های متفاوت دانست و در این باره به عنوان نمونه گفت: خانه تاریخی ملک از جمله خانه های نفیس و تاریخی موجود در بافت تاریخی یزد بوده که به منظور بازسازی و سرمایه گذاری با کاربری خانه تئاتر و تعزیه به عنوان طرحی فرهنگی در دست راه اندازی است.

وی به لازمه های جلب و جذب سرمایه گذاران به منظور احیا و بازسازی بناهای تاریخی اشاره نمود و گفت: بناهای تاریخی حمام قلعه کهنه، آب انبار مالمیر و کوشک نو، حمام حظیره ای و مدرسه شاه کمالیه و تعدادی از دیگر ابنیه تاریخی موجود در بافت جهانی شهر یزد، نیازمند سرمایه گذار و اخذ مجوزهای مربوطه هستند و از سرمایه گذاری در این راستا استقبال می گردد.

این مسئول، سرمایه گذاری با رویکرد رونق گردشگری و نگاه به مقوله حفاظت از ابنیه تاریخی را راه چاره پویایی و حفظ و احیای ابنیه تاریخی بیان کرد و گفت: این رویکرد نه تنها منجر به رونق مالی و گردشگری در بافت تاریخی می گردد بلکه، می تواند به برطرف مسائل ابنیه تاریخی نیز یاری کند.

پورسلمان در سرانجام از برطرف مسائل ابنیه تاریخی به طور مشترک توسط اداره کل اوقاف و میراث فرهنگی اطلاع داد و گفت: مسائل بعضی از ابنیه تاریخی مانند زندان اسکندر به طور مشترک و طبق توافقات اجرا شده در حال برطرف است.

منبع: همگردی

به "کوشش برای احیا و حفظ ابنیه بافت تاریخی و جهانی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای احیا و حفظ ابنیه بافت تاریخی و جهانی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید