جایگاه پانزدهم ایران در انتشار مقاله در جهان

به گزارش وبلاگ نوکیا، بر اساس اعلام پایگاه داده WOS، ایران توانسته است با انتشار نزدیک 50 هزار مقاله در سال 2018 در جایگاه پانزدهم جهان قرار گیرد.

جایگاه پانزدهم ایران در انتشار مقاله در جهان

به گزارش وبلاگ نوکیا، هر چند همواره تاکید می شود که باید آسیب های مقاله گرایی را در نظر گرفت، اما انتشار مقالات علمی معتبر و قابل استناد، در نشریات معتبر علمی دارای ضریب تأثیر بالا، یکی از شاخص های سنجش دانش در کشورهای مختلف محسوب می شود. ایران توانسته است با انتشار نزدیک به 50 هزار مقاله در سال 2018 در جایگاه پانزدهم جهان قرار گیرد.

ضریب تأثیر یکی از شناخته شده ترین ضرایب کیفیت مجلات است که سالانه توسط موسسه ISI منتشر می شوند. با وجود معرفی ضرایب علم سنجی گوناگون مانند شاخص هرش، آیگن فاکتور و ... همچنان محققان تلاش می کنند کارهای برجسته خود را در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر منتشر کنند.

در سال 2018 میلادی بیش از 2 میلیون و 680 هزار مستند در پایگاه داده WOS منتشر شده است. از این تعداد دو میلیون و 435 هزار و 53 مقاله (حدود 75درصد کل مستندات) به عنوان مقاله (Article و Review) ثبت شده اند. کشور ایران در این سال با انتشار حدود 50 هزار مقاله در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفته است. این رتبه بندی بر اساس تعداد کل مقالات منتشر شده است.

در واقع بررسی های بیشتر این مقاله ها نشان می دهد، 6912 (حدود 14 درصد) مقاله از کشور ایران در سال 2018 در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر از 4 منتشر شده اند. با توجه به اهمیت انتشار مقاله در نشریات دارای ضریب بالاتر از 4، از این حیث جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه 21 جهانی انتشار مقاله در نشریات با ضریب تاثیر بیش از 4 است.

از این تعداد، 82 مقاله نیز در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر از 15 منتشر شده اند که 61 مقاله از آنها در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر از 20 منتشر شده اند.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این معاونت تلاش کرده است با تاسیس فدراسیون سرآمدان علمی، تسهیلاتی را برای ترویج دانش در سطح ملی و بین المللی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگران برتر ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جایگاه پانزدهم ایران در انتشار مقاله در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه پانزدهم ایران در انتشار مقاله در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید