خبرنگاران بیابان های خراسان شمالی احتیاج به مالچ پاشی ندارد

به گزارش وبلاگ نوکیا، بجنورد- خبرنگاران- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مالچ پاشی در مناطق بیابانی که شرایط حاد دارند استفاده می گردد و بیابان های خراسان شمالی احتیاج به این عملیات ندارد.

خبرنگاران بیابان های خراسان شمالی احتیاج به مالچ پاشی ندارد

احمد یزدانی روز چهارشنبه به خبرنگار وبلاگ نوکیا گفت:با اقداماتی که اجرا شده است فرایند بیابان زایی در خراسان شمالی کند شده است و شرایط حادی در بیابان های استان دیده نمی گردد.

وی اضافه نمود: یکی از ساده ترین اقدامات برای تثبیت شن های روان و مبارزه با ریزگردها که با صرف هزینه ای اندک در مناطق بیایانی مورد استقبال دولت هاست، استفاده از روش مالچ(نفتی) پاشی است اما عوارض جانبی زیادی برای پوشش گیاهی دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

مناطق متاثر از فرسایش بادی (کانون های بحرانی) در استان خراسان شمالی 96 هزار و 861 هکتار است که از این میزان 92 هزار و 642 هکتار آن در منطقه برداشت و چهار هزار 219 هکتار در منطقه رسوب قرار گرفته است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

شور شدن آب های سطحی، کمبود بارش ها و ضعف در پوشش گیاهی از علل طبیعی در تشکیل نوار بیابانی خرااسان شمالی است و عوامل دیگری همچون چرای بی رویه و مستمر دام ها، کشاورزی غیر اصولی و کشت بی رویه نیز بر تشدید شرایط این مناطق اثر گذاشته است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بیابان های خراسان شمالی احتیاج به مالچ پاشی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیابان های خراسان شمالی احتیاج به مالچ پاشی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید