خروج نیروهای سودانی از یمن؛ عوامل خارجی و هراس از بازی محورها

به گزارش وبلاگ نوکیا، تحلیلگران معتقدند گرچه عوامل خارجی و داخلی در خروج نیروهای سودانی از یمن نقش داشته اما موضوع مشخص کننده همان فشارهای خارجی و بیم از بازی محورهای منطقه ای است.

خروج نیروهای سودانی از یمن؛ عوامل خارجی و هراس از بازی محورها

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ نوکیا، اعلام خبر خروج نیروهای سودانی از یمن برآورد های زیادی درباره علت این موضوع را مطرح نموده، به خصوص اینکه خروج آنها همزمان با عقب نشینی نیروهای اماراتی از عدن انجام می گردد.

خبر خروج سودانی ها از یمن در داخل این کشور نیز بحث و جدل های گسترده ای درباره علت مشارکت نیروهای مذکور در یمن و ترس از بازی محورهای منطقه ای به راه انداخته است.

هفته گذشته محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان گفت، روند خروج 10 هزار نیروی نظامی این کشور از یمن شروع شده است.

حمیدتی در نشستی سه جانبه در کاخ ریاست جمهوری گفت که مدت زمان حضور این 10 هزار نیرو در یمن به انتها رسیده بوده و آنها به کشور بازگشته اند. وی تأکید کرد: نیروی جایگزین به جای نیروهای مذکور به یمن فرستاده نخواهد شد.

در همین زمینه تحلیلگر سیاسی حسن برکیه به الحره گفت: خروج نیروهای سودانی از یمن یا کم شدن تعداد آنها به دو عامل خارجی و داخلی بستگی دارد اما عامل خارجی در این موضوع معین کننده بوده است و به فشارهای بین المللی بر سعودی برای اتخاذ یک راهکار مسالمت آمیز برای مسأله یمن مربوط می گردد. علاوه اینکه هزینه جنگ مالی سنگین بر کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) نیز مطرح است.

بنا به این گزارش، درباره تعداد نظامیان سودانی در یمن آمار رسمی وجود ندارد اما بعضی منابع گفتند، این نیروها به 30 یا 40 هزار نفر می رسند و اغلب آنها از نیروهای واکنش سریع هستند.

الحره سپس گزارش داد، دو مسؤول سودانی گفت ه اند که حمیدتی با عربستان سعود برای عدم جایگزین کردن نیروها در یمن توافق نموده است.

حسن برکیه درباره عوامل داخلی این اقدام گفت، بخش زیادی از ملت سودان از مشارکت نیروهای کشور در جنگ یمن ناراحت هستند؛ جنگی که در آن تعداد قابل توجهی از این نیروها کشته شده اند.

وی ضمن اعلام اینکه صداهای مخالف در سودان روز به روز بلندتر می گردد، پیش بینی کرد، عملیات عقب نشینی نیروهای سودانی از یمن کم کم تکمیل می گردد اما خروج کامل آنها از نظر فنی و لجستیکی امکان پذیر نیست.

این تحلیلگر یمنی در انتها گفت، باقی ماندن تعدادی از نیروهای سودانی برای آموزش نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن بعید نیست.

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "خروج نیروهای سودانی از یمن؛ عوامل خارجی و هراس از بازی محورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج نیروهای سودانی از یمن؛ عوامل خارجی و هراس از بازی محورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید