دامنه com و org؛ کدام یک بهتر است؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، خبرنگاران | سرویس تکنولوژی - زمانی که وب سایت ها در دهه 1980 برای اولین بار در اختیار عموم مردم قرار گرفتند، کاربران میان تعدادی دامنه com و org حق انتخاب داشتند. در هنگام ثبت دامنه سایت انتخاب دامنه مناسب بسیار حائز اهمیت است. اگر یک کسب و کار محصولی را به صورت آنلاین به فروش می رساند، می تواند از com. استفاده کند. همچنین اگر یک کسب و کار تجاری از وب سایت خود برای ارائه اطلاعات یا انجمن بحث و مصاحبه استفاده می نماید، می تواند از org. استفاده کند. در ادامه مزیت ها و رجحان های این دو دامنه را نسبت به هم آنالیز خواهیم کرد.

دامنه com و org؛ کدام یک بهتر است؟

موارد استفاده از دامنه

com

امروزه بیشتر کسب و کار ها دارای دامنه com. هستند. در واقع این دامنه مورد اعتماد مشتریان بوده و در میان آن ها محبوبیت بالاتری دارد. در حال حاضر 46.8% از کل دامنه های موجود com. هستند. از com. برای هر نوع وب سایتی می توان استفاده کرد. این دامنه به طور ویژه برای کسب و کار هایی است که می خواهند تبلیغات نمایند یا محصولاتشان را به صورت آنلاین به فروش برسانند. در دوره ای که هر کسی می تواند یک وب سایت بسازد، داشتن دامنه com. نشان می دهد که شما سرمایه گذاری نموده اید و مقداری اعتبار به برند شما می بخشد؛ بنابراین برای مشتریانی که از کلاهبرداری های اینترنتی آگاهی دارند این دامنه بسیار مهم است.

با این حال ممکن است به دلایلی نخواهید از دامنه com. بهره ببرید؛ برای مثال :

  • اگر در حال ساخت یک وب سایت آموزشی یا غیرانتفاعی هستید. (که در این صورت باید از org ،.edu. یا gov. بهره ببرید.)
  • اگر نامی که برای وب سایت تان انتخاب نموده اید در com. موجود نیست.

با این حال، حتی در این شرایط هم دامنه com. انتخاب خوبی است. به عنوان مثال، Summit Ice یک شرکت غیرانتفاعی تولیدنماینده لباس زمستانی است که وب سایت آن summiticeapparel.com است؛ احتمالا دلیل انتخاب دامنه com. این بوده که مشتریان به وارد کردن com. در هنگام خرید آنلاین عادت نموده اند. شرکت Summit Ice با هوشمندی اطمینان حاصل نموده که کاربران به وب سایتش دسترسی پیدا می نمایند. پس توجه داشته باشید که وقتی یک دامنه دیگر مانند org. یا .net را انتخاب می کنید، روی از دست دادن کاربرانی که به جای این ها com. را وارد می نمایند ریسک می کنید. برای پیدا کردن یک دامنه com. خوب، سعی کنید از کلمه های اضافی بهره ببرید؛ مانند نام تجاری تان (smithplumbers.com) یا محلی که در آن هستید (smithplumberssync.com).

موارد استفاده از دامنه org

وب سایت های org. در مقایسه با وب سایت های com. تعداد کمتری دارند. اما دامنه org. هم مزایای خاص خودش را دارد. دامنه org. نشان دهنده کلمه organization است. گروه های تجاری، شرکت های غیر انتفاعی و توسعه دهنده های نرم افزار ها، متداول ترین گروه هایی هستند که از org. استفاده می نمایند. org. برای این نوع کسب و کار ها بازخورد بهتری به نسبت com. به وجود می آورد. این دامنه برای کاربرانی که به خرید محصول آنلاین علاقه ندارند مناسب تر به نظر می رسد.

معمولا وب سایت های org. به عنوان منابع اطلاعاتی حقیقی دیده می شوند. برای مثال به تعدادی از برجسته ترین وب سایت های org. توجه کنید؛ Wikipedia.org Archive.org ،Camridge.org یا NPR.org.

پس اگر هدف وب سایت شما فراهم کردن محتوای آموزشی یا ساخت یک انجمن گروهی است، دامنه org. برای این کار مناسب تر است. اما اگر می خواهید فروش وب سایت خود را به حدبیشتر برسانید، دامنه com. برای کسب سود بهتر است. اما اگر هدف کسب و کار شما هر دوی این هاست، می توانید از هر دو بهره ببرید؛ یک دامنه com. برای تبلیغ محصول یا خدمات خود و یک وب سایت org. برای تعامل اجتماعی ایجاد کنید. همچنین به سادگی می توانید یک دامنه com. خریداری نموده و آن را روی org. ری دایرکت کنید.

ارتباط دامنه com و org با سئو

یکی از عظیم ترین دغدغه هایی که شرکت ها در انتخاب دامنه وب سایت شان دارند این است که آیا نوع دامنه روی سئو وب سایت تاثیری دارد یا خیر. در واقعیت، تفاوت چندانی میان وب سایت های org. و com. به لحاظ قرارگیری در مکان های بالاتر در رتبه بندی موتور های جستجو وجود ندارد. مطالعات ثابت نموده اند که دامنه وب سایت ها تاثیر خیلی کمی در رتبه بندی سئوی آنها دارد. تنها زمانی که دامنه اهمیت پیدا می نماید، زمانی است که جستجو های محلی خارج از آمریکا را رتبه بندی کنید. جستجو های محلی بیشتر ترجیح می دهند که دامنه وب سایت مختص کشور یا منطقه خودشان باشد؛ مانند jp ،.uk. و … . اما این مسئله در آمریکا اهمیتی ندارد. زیرا وب سایت های کمی از دامنه us. که مختص کشور آمریکاست استفاده می نمایند.

به طور کلی، فهرست های دایرکتوری، بک لینک ها و محتوای وب سایت تان تاثیر بسیار بیشتری روی رتبه بندی آن در موتور های جستجو دارند.

بیشتر بدانید: آموزش سئو؛ آشنایی با اصطلاحات مهم و ثبت سایت در گوگل

بیشتر بدانید: راهنمای خرید هاست (انواع هاست و ویژگی های یک هاست مطمئن)

سخن آخر

اگر هنوز در انتخاب میان org یا com شک دارید، به هدف های وب سایت تان فکر کنید. اگر می خواهید محصولی را تبلیغ نموده و آن را بفروشید، com. را انتخاب کنید. اگر هم می خواهید اطلاعات رایگان فراهم کنید، یا یک انجمن آنلاین بسازید، org. را انتخاب کنید. همچنین ایده استفاده از دو دامنه را از قلم نیاندازید. همواره می توانید دامنه ها را روی همدیگر ری دایرکت کنید.

اگر به راه اندازی وب سایت و موارد مربوط به آن علاقه مند هستید، از شما دعوت می کنیم از مقاله راهنمای خرید هاست (انواع هاست و ویژگی های یک هاست مطمئن) نیز در وبلاگ نوکیا دیدن بفرمائید. لطفا اگر نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید آن را در قسمت ارسال نظر با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: fitsmallbusiness.com

منبع: setare.com

به "دامنه com و org؛ کدام یک بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دامنه com و org؛ کدام یک بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید