دخل و خرج عروس دامادها چقدر است؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، این روزها هم جزئیات وام یک میلیون تومانی دولت برای یاری به خانواده­ ها در بحران کرونا حسابی حاشیه ­ساز است و هم اینکه کم­ کم سقف جدید وام­ های مختلف مثل وام مسکن و وام ازدواج اعلام می­ گردد.

دخل و خرج عروس دامادها چقدر است؟

به گزارش وبلاگ نوکیا از ایرنا، مشتری اغلب این وام ­ها زوج ­های جوانی هستند که در آغاز زندگی مشترک ­شان به سر می­برند. با یک حساب سر انگشتی می ­توان فهمید هر زوج شهری ایرانی در همین مرحله شیرین آغاز چقدر زیر بار قسط خواهد رفت و این مبلغ چه تناسبی با متوسط درآمد خانوار شهری دارد.

دریافت وام ازدواج تقریبا اولین کار اداری و بانکی مشترکی است که زو­ج­ ها بعد از صدور عقدنامه ­شان انجام می ­دهند چون با افزایشی که طی سال­ های گذشته داشته و میزان سودی که به آن تعلق می ­گیرد، اصلا قابل چشم ­پوشی نیست مخصوصا حالا که کمیسیون تلفیق تصویب نموده که مبلغ وام برای هر یک از زوجین از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

به این ترتیب زوج ها می ­توانند زندگی­شان را با 100 میلیون تومان وام آغاز نمایند و برای آن باید از همان ابتدا ماهی یک میلیون و 300هزار تومان کنار بگذارند.

دست به دامن وام ­ها

با توجه به رشد عجیب و غریب قیمت مسکن در شهرهای عظیم مثل تهران، زوج ­ها اگر پشتشان تا حدی گرم باشد باز هم باید هرچه وام در هر بانک و موسسه ای ارائه می­ گردد بگیرند بلکه بتوانند یک خانه با متراژ متوسط در یک منطقه متوسط تهیه نمایند.

پس ما وقتی سراغ حساب و کتاب مبلغ اقساط وام­ ها می­ رویم، بالاترین وام و بالاترین قسط را محاسبه می ­کنیم.

با این حساب اگر زوج ­ها پیروز شده باشند نفری 40 میلیون تومان را به مدت یک سال در بانک مسکن سپرد­ه ­گذاری نمایند، می ­توانند نفری 80 میلیون تومان وام بگیرند.

مبلغ اقساط این وام هم به ­­طور متوسط ماهانه یک میلیون تومان است آن هم برای هر کدام از زوجین. البته این را هم در نظر داشته باشید که اواخر سال گذشته سقف وام مسکن برای تهران تا مبلغ 240 میلیون تومان برای زوج­ ها بالا رفت که البته برای این وام دیگر سپرده­ گذاری ممکن نیست و فقط کسانی می­ توانند آن را دریافت نمایند که به اندازه مورد احتیاج، اوراق وام مسکن بخرند.

این دسته از زوج ­های خوشبخت باید ماهانه سه میلیون و 997 هزار تومان قسط بدهند اما از آنجایی که هنوز کسی این وام را نداده و کسی هم نگرفته خیلی روی آن حساب نمی­ کنیم.

تا اینجای کار اگر تسهیلات جدید 240 میلیونی را در نظر نگیریم زوج محترم باید ماهانه دو میلیون تومان به مدت 12 سال کنار بگذارند.

برای اغلب زوج ها فقط دریافت اصل وام مسکن افاقه نمی­ کند و آنها باید وام جعاله هم بگیرند، وامی که قاعدتا برای تعمیر خانه گرفته می­ گردد اما زوج­ها معمولا آن را برای اضافه کردن به توان اقتصادی­شان موقع خرید می­ گیرند.

تا اواسط سال گذشته مبلغ این وام 20 میلیون تومان بود اما از دی­ ماه سقف تخصیص وام جعاله تا 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

طبیعتا مبلغ اقساط آن هم دوبرابر شد و به یک میلیون و پنج هزار تومان رسید. اگر این رقم را به سمت پایین رند کنیم و به اقساط قبلی که زو­ج ­های جوان اضافه کنیم به عدد چهار میلیون و 300 هزار تومان می­رسیم.

البته این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است زوج­ها از تسهیلات اقتصادی و وام ­های دیگری هم استفاده نموده باشند.

مثلا اگر برای خرید خودروی داخلی از تسهیلاتی معمولی بانک ­ها استفاده نموده باشند حدود 700 هزار تومان هم به این رقم اضافه شده و به عدد پنج میلیون تومان در ماه می ­رسیم.

یعنی اگر یک زوج بخواهند برای آغاز زندگی­شان از وام­ های معمولی که به همه تعلق می گیرد استفاده نمایند، باید هر ماه چنین مبلغی را کنار بگذارند.

مبلغ قسط بیشتر از کل درآمد

با مراجعه به آمارهای مرکز آمار می ­بینیم که جدیدترین رقمی که برای متوسط درآمد سالانه خانوار شهری در ایران اعلام شده متعلق به سال 97 است که می­ گوید هر خانوار شهری به­ طور میانگین سالانه 43 میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشته است که میانگین ماهانه­ اش می­ گردد حدود سه میلیون و 600 هزار تومان.

از آن طرف میانگین هزینه سالانه ­ای که خانوار شهری در سال 97 زیر بار آن رفته 39 میلیون و 300 هزار تومان بوده است که به ­طور ماهانه می­ گردد سه میلیون و 200 هزار تومان، البته این هزینه­ ها شامل اقساط نمی­ گردد بلکه هزینه ­هایی مانند خوراک و پوشاک و رفت و آمد و غیره را در برمی­ گیرد.

بنابراین اگر یک خانواده تازه تشکیل شده شهرنشین بخواهد از تمام وام ­های معمولی که ارائه می­ شوند استفاده کند و هزینه خورد و خوراک و پوشاک را هم به ­طور متوسط تامین کند باید ماهانه درآمدی نزدیک به هشت میلیون و 200 هزار تومان داشته باشد.

البته این را هم در نظر بگیرید که خیلی از خانواده ­ها همه وام ­ها را با هم نمی­ گیرند و برای دریافت یک وام صبر می­ نمایند تا وام قبلی تمام گردد.

اگر یک خانواده چنین سیاستی داشته باشد باید پنج سال صبر کند که قسط وام ازدواج تمام گردد، بعد 12 سال برای وام مسکن صبر کند و بعد به خرید خودرو فکر کند.

منبع: جام جم آنلاین

به "دخل و خرج عروس دامادها چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخل و خرج عروس دامادها چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید