راهنمای شکست در راه اندازی و توسعه استارتاپ ها؛ کتابی پیروز با دیدی متفاوت و نو

به گزارش وبلاگ نوکیا، یکی از کتابهایی که در بهار سال جاری توسط انتشارات تیسا روانه بازار نشر ایران شده است و نکاتی کلیدی در زمینه استارتاپ را به خوانندگانش گوشزد می نماید، کتابی با عنوان راهنمای شکست در راه اندازی و توسعه استارتاپ ها هست؛ کتابی با نثری روان و ساده که شما خوانندگان را تا خاتمه با خود همراه خواهد نمود و در بخش بخش خود، تجربیات ارزنده فعالان این زمینه را در اختیارتان قرار می دهد.

راهنمای شکست در راه اندازی و توسعه استارتاپ ها؛ کتابی پیروز با دیدی متفاوت و نو

بر جلد این کتاب نام شهریار جوهری تحت عنوان نویسنده به چشم می خورد که توانسته است در این کتاب، نکات مهمی را که باعث زمین خوردن کسب و کارهای استارتاپی می شوند، به مخاطبانش ارائه دهد. لازم هست عنوان کنیم که این فرد خود فارغ التحصیل رشته مدیریت و یکی از فعالین جوان عرصه استارتاپ بوده که تا به امروز پیروز عمل نموده است.

در نشستی که به جهت آنالیز ابعاد مختلف این کتاب برگزار گردید، افرادی نظیر دکتر نیما محسنی که مدیر سایت وبلاگ نوکیا را برعهده داشته و یکی از افراد پیروز در زمینه استارتاپ هستند، شرکت داشتند. ایشان که فارغ التحصیل دکتری مدیریت هستند، پیرامون این کتاب آنالیز هایی را انجام داده اند که بخشی از آن را با هم می خوانیم:

دکتر محسنی گفت: کتاب هایی که تا به امروز در بازار نشر ایران در زمینه استارتاپ منتشر شده اند، با فضای استارتاپی ایران هماهنگی کامل نداشته و از ترجمه آثار غربی بدست آمده اند. یکی از علل اینکه کتابهای موجود در بازار ایران نتوانسته اند تا به امروز کمک حال فعالین حوزه استارتاپ باشند، این است که تفاوتهای بسیار زیادی ما بین نظام کاری، تامین اقتصادی و سرمایه گذاری آمریکا و اروپا و همچنین شیوه های مشارکت و جذب سرمایه در آنان با کشورمان ایران وجود دارند.

مدیر سایت وبلاگ نوکیا سخنان خویش را اینطور ادامه دادند: تصوری که از فضای استارتاپ در ایران وجود دارد، عده ای جوان تحصیل نموده را نمایش می دهد که دور هم جمع شده، کنار هم می نشینند، حرف می زنند و می خندند و حتی به برگزاری جشن تولد مشغول هستند و بعد از مدتی ثروتمند می شوند که این تصور به نوعی به دور از دنیای واقعی و فانتزی به نظر می رسد. کسانی که با این تصور وارد عرصه استارتاپ شوند، خیلی زود با شکست روبرو شده و نا امید عرصه را ترک می نمایند. به دلیل اینکه در کشور ایران با فعالین حوزه استارتاپ همکاری مناسبی صورت نمی گیرد و بسترهای قانونی برای غالب ایده ها به چشم نمی آید، کار در این زمینه مشکل به نظر می رسد. با کمال تاسف، باید بگوییم که شکست و زمین خوردن، پدیده ای تکرار شونده در حوزه استارتاپ بوده و فعالین این حوزه آن را به ناچار بارها تجربه نموده اند.

دکتر محسنی همچنین عنوان کردند: کتاب پیش رو، یکی از آن دست کتابهایی است که مخاطبی که در حوزه استارتاپ فعالیت نموده است، خود را در سطور آن بارها می بیند و بسیار برایش ملموس هست. این کتاب سعی نموده تا به آنالیز دقیق عناصر اکوسیستم استارتاپی ایران بپردازد که تا حد زیادی پیروز بوده است. اما، در این بین یکی از عناصر کلیدی کم رنگ جلوه داده شده است که آن هم چیزی جز نهاد دولت نیست. شاید بهتر آن بود که در بخشی مجزا، پیرامون این عنصر کلیدی و نقشش در این زمینه به بحث و آنالیز می پرداخت.

مدیریت مجموعه وبلاگ نوکیا پیشنهاد دادند که بهتر است در چاپ های آینده کتاب از بعضی استارتاپ های شکست خورده کشور که تا به امروز فعالیت داشته اند و تجربیاتشان با ذکر نام دقیق استفاده گردد تا از این طریق، بتوان به تازه واردان عرصه استارتاپ در ایران کمک کرد. همچنین، ایشان در انتها کلام خویش کتاب را دارای نثری شیوا و روان دانسته که همین امر، سبب جذابیتش برای مخاطبان شده است.

شکست ها، راهنماهای بهتری برای پیروز شدن هستند

نویسنده کتاب در ادامه سخنان دکتر محسنی گفت: با اینکه اطلاع داشتن از علل شکست افراد می تواند به سایرین برای دست یابی به پیروزیت کمک کند، اما متاسفانه بسکمک به دلایل شخصی از بیان آنها اجتناب می نمایند. علیرغم اینکه بیان پیروزیت و پیروزی ها نقش مهمی در روحیه بخشیدن به افراد دارد اما، با اثری که خوانش شکست و عللش بر مخاطب دارد، قابل قیاس نیست. با اینکه انتظار می رفت بعد از مشاهده شتاب دهنده های عظیم و معتبر اکوسیستم استارتاپی که در حال گسترش و رشد بی سابقه ای بودند در حاشیه الکامپ 96، توجه بیشتری به تجربیاتی نظیر شکست و پیروزیت صورت پذیرد اما، چنین چیزی رخ نداد. به همین خاطر، من تصمیم گرفتم تا با انتشار این اثر، مخاطبان خود را با باید و نبایدهایی که در این زمینه وجود دارند، در حد توان آشنا کنم.

شهریار جوهری که دانشجوی دکترای مدیریت هست، سخنانش را چنین پی گرفت: من بسیار وسواس برای نگارش این اثر که زمان تقریبی اش 14 ماه بود و در قالب 28 گام و حدود 160 نوشتار به رشته تحریر درآمد، به خرج دادم و خیلی دقت کردم، تا حدی که کتاب را به چندین تن از فعالین پیروز این زمینه و اساتید دانشگاه ارائه کردم تا آنان نیز آن را مطالعه نموده و نقاط ضعف و قوتش را به بنده عنوان نمایند. در این اثر من کوشش کردم که در هر بخش عاملی مجزا بر فعالیت استارتاپ را برای مخاطب عنوان نموده و چالش هایش را دقیق آنالیز کنم. به این صورت که با شرح اکوسیستم آغاز نموده و در ادامه، به شرح چگونگی ایفای نقش عواملی نظیر کوفاندر، ایده، شتاب دهنده ها، منتورها، تفاوت بیزنس مدل و بیزنس پلن، سرمایه و پول، نقشه خروج و سبک زندگی استارتاپی پرداختم.

جوهری کلام خویش را اینگونه انتها داد: امیدوارم که افرادی که در این زمینه توانمند و باتجربه تر از بنده هستند با نگارش آثاری از این دست، راه من را ادامه داده و با بیانی شیواتر به ارائه علل زمین گیر شدن کسب و کارهای استارتاپی بپردازند. من قصد داشتم با ارائه این کتاب راه را باز کنم تا با بیان علل شکست در زمینه استارتاپ، بتوان به تازه واردان این حوزه و جوانان کمک داد.

اثر پروانه ای در کتاب

استاد مرکز آموزشهای کاربردی دانشگاه تهران با نام حامد حیدری که وظیفه نگارش یکی از دو پیش گفتار این اثر را برعهده داشته، در ادامه گفت: نویسنده این کتاب با دارا بودن آثار ارزنده ای چون خاطرات آینده و ارباب نجوا توانایی خود در زمینه نویسندگی را ثابت نموده و به سبب آشنایی با قواعد کسب و کار و همچنین فلسفه و ادبیات، فقط قصد معرفی محتوایی صرفا کاربردی را نداشته است. او در نگارش کتاب از شیوه داستانی و روایی به این علت بهره جسته که آن را برای مخاطب عام و خاص ملموس تر و جذاب تر کند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که اگر ما با نگارش این کتاب قصد انگیزه دادن به تازه واردان را داریم پس، چرا به بیان شکست ها پرداخته ایم و از فعالین پیروز نامی نبرده ایم؟ پاسخ اینجاست چون، اگر بناست که به افراد آموزش دهیم، بهتر آن است که نخست به سراغ الگوهای شکست برویم.

حیدری گفت: شهریار جوهری سعی داشته تا در بیان مفاهیم به صورت غیرمستقیم از یک الگوی استراتژیک استفاده کند تا متن را برای مخاطبش جذاب تر سازد که این غیر مستقیم بودن یکی از راه های همراه ساختن مخاطب تا انتها متن با خود بحساب می آید. کتاب با دارا بودن رویکردی سیستمی و قیاسی، از سطح کلان مخاطب را وارد سطح جز می نماید. در جای جای کتاب شما با مفهومی تحت نام اثر پروانه ای روبرو خواهید شد که به این معنی است که سر منشا اتفاقات عظیم، پدیده های کوچک می توانند باشند. به بیان دیگر، اینطور میتوان گفت که افراد برای دست یابی به پیروزیت حتما احتیاج نیست که سرمایه زیادی در دست داشته باشند یا با افراد عظیم و پیروز ارتباط داشته باشند یا حتی تا به امروز شکست و پیروزیت های بسکمک را تجربه نموده باشند.

او سخن خود را اینگونه انتها داد: سعی کنید کتاب را آرام بخوانید و در خواندنش عجله به خرج ندهید، زیرا هر بخش کتاب نکات مهمی را در بردارد که عجله می تواند مانع از درک صحیح آنان گردد. حتی میتوانید یک چک لیست در کنار دست خود قرار داده و آن را در نهایت با اوضاع کسب و کار خویش تطبیق دهید.

لازم هست عنوان کنیم که کتاب راهنمای شکست در راه اندازی و توسعه استارتاپ ها، با قیمت 54 هزار و 900 تومان و تیراژ 1000 نسخه به چاپ رسید و بهار سال جاری، توسط انتشارات تیسا راهی بازار شد و در دسترس علاقمندان نهاده شد.

منبع: همگردی

به "راهنمای شکست در راه اندازی و توسعه استارتاپ ها؛ کتابی پیروز با دیدی متفاوت و نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای شکست در راه اندازی و توسعه استارتاپ ها؛ کتابی پیروز با دیدی متفاوت و نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید