ریابکوف: بازگشت به دنیا دو قطبی دیگر غیرممکن است

به گزارش وبلاگ نوکیا، معاون وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه، شرایط و تمایلات کنونی در روابط بین المللی، امکان بازگشت به دنیا دو قطبی را دیگر از بین برده، گفت: مسکو قصد رقابت با واشنگتن در حوزه نفوذ اتحاد جماهیر شوروی سابق را ندارد.

ریابکوف: بازگشت به دنیا دو قطبی دیگر غیرممکن است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ نوکیا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مراسم رونمایی از گزارش کارشناسی حمایت از دنیا ، زمین ، آزادی انتخاب برای همه کشورها - ایده های جدید برای سیاست خارجی روسیه گفت که امکان بازگشت به دنیا دوقطبی، که به دو اردوگاه دشمنی تقسیم می گردد، بطور قطعی دیگر از بین رفته و تمایل برای دنیا چند قطبی در روابط بین الملل شدت یافته است.

ریابکوف یادآور شد: دنیا دو قطبی دیگر به گذشته پیوسته است. ما از نقطه نظر سازماندهی روابط بین الملل به شرایطی رسیده ایم که تقسیم کل کره زمین به دو اردوگاه ، دیگر قابل بازگشت نیست. من مطمئن هستم که دنیا چند قطبی و تقسیم بندی های مرتبط با آن با ما همراه خواهد بود و هر دو این فرایند ممکن است شدت یابد. احتمالاً گزینه اول مثبت، ولی دومی منفی است ، ولی در هر صورت می توان با چنین سناریوهایی کنار آمد و با آنها کار کرد و در هر شرایطی مزایای خاصی از شرایط به دست آورد.

معاون وزیر خارجه روسیه در عین حال ترجیح داد که از هرگونه برآورد در رابطه با شکل گیری جدید روابط بین الملل خودداری کند و پیشنهاد کرد: برای آغاز ، باید اطمینان حاصل کرد، همه کسانی که از مبانی روابط بین الملل مدرن در قالب هنجارها و اصول غیرقابل در عرصه حقوق بین الملل منحرف شده اند، در این خصوص تجدید نظر نمایند، برای اینکه در صورت منطقی بودن کاملا درک می گردد که این راه چقدر صحیح و مؤثر است.

روسیه قصد رقابت با آمریکا در جمهوری های شوروی سابق را ندارد

سرگئی ریابکوف همچنین تاکید نمود که روسیه این هدف را دنبال نمی نماید که با تعمیق روابط خود با کشورهای همسایه در چارچوب اتحادها، ایالات متحده را در یک رقابت عقیدتی در حوزه نفوذ اتحاد جماهیر شوروی سابق دور بزند.

این دیپلمات بلندپایه در عین حال یادآور شد که در حقیقت این آمریکاست که غالباً سعی می نماید تا کشورهای همسایه روسیه را وادار به انتخاب بین یا مسکو، یا واشنگتن کند. به گفته وی، مدتهاست شاهد کوشش های خستگی ناپذیر و بدون توقف ایالات متحده در ایجاد شرایط آشوب کنترل شده در تعدادی از مناطق دنیا، از جمله در جمهوری های شوروی سابق هستیم.

تأکید بر لزوم برگزاری نشست حضور رهبران پنج قدرت هسته ای دنیا

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که برگزاری آینده کنفرانس ویدئویی رهبران پنج قدرت هسته ای دنیا، لزوم نشست حضوری آنها را از بین نمی برد، هر چند در حال حاضر اقداماتی عملی برای مشخص تاریخ برگزاری آن انجام نشده است.

ریابکوف اضافه نمود، در نشست سران حضوری رهبران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، نه تنها درباره مبارزه با بیمار کرونا ، بلکه در مورد موضوعات مهم دیگر بین المللی نیز تبادل نظر خواهند کرد.

به گفته وی، دستور کار این نشست عظیم بسیار گسترده تر از آنچه که اکنون به صورت آن-لاین مورد بحث قرار گرفته، است ولی این دستور کار هنوز در مراحل اولیه توافق قرار داشته و نهایی نشده است.

ریابکوف یادآور شد، این پنج کشور به محض اینکه شرایط همه گیری بیماری کرونا اجازه دهد، به این موضوع باز خواهند گشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ریابکوف: بازگشت به دنیا دو قطبی دیگر غیرممکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریابکوف: بازگشت به دنیا دو قطبی دیگر غیرممکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید