قدرت این تویوتا یاریس 3برابر شده است!، عکس
به گزارش وبلاگ نوکیا، پدال نوشت: GR یاریس یک موتور سه سیلندر 1.6 لیتری دارد که اکنون با تیون سنگین یک شرکت استرالیایی، قدرتی سه برابر را در اختیار راننده قرار می دهد.
هاچ بک محبوب تویوتا، GR یاریس، عملکرد خوبی را در نسل آخر به نمایش گذاشت و توجه بسیاری از مشتریان و نشریات را به خود جلب کرد. این سامورایی کوچک با ارائه 268 اسب بخار قدرت از موتور 1.6 لیتری 3 سیلندر خود گامی بزرگ در راستای بهینه سازی موتوری محصولات تویوتا به شمار می رود. تویوتا موتور G16E-GTS این خودرو را آنقدر حساب شده طراحی کرده که از آن در GR کرولا نیز استفاده می کند اما خروجی اش در این خودرو به 300 اسب بخار رسیده؛ انگار که همه چیز تحت تسلط مهندسان این شرکت است.
حال یک تیونر استرالیایی از پروژه ای تازه رونمایی کرده است که در آن، توانسته از موتور 3 سیلندر یک دستگاه GR یاریس، قدرت موتور V8 مک لارن 750S را استخراج کند. مجموعه پاورتیون استرالیا پیروز شده تا موتور یاریس را به گونه ای بهینه سازی کند که در دور 8,117rpm حدود 741 اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد؛ به این ترتیب، GR یاریس پاورتیون به ازای هر لیتر سوختی که مصرف می کند، 462 اسب بخار تویلد خواهد کرد که برای یک خودرو با این ابعاد و موتوری 3 سیلندر شگفت آور محسوب می شود.
این مجموعه که به تازگی قراردادی را با مجموعه کارباز در جنوب ولز، انگلستان، منعقد کرده، از توربوشارژرهای G30-770 در موتور یاریس بهره برده است. از جمله تغییرات موتوری این خودرو می توان به واشر سرسیلندر حجیم تر، سیستم اگزوز نو، اینترکولر تازه و ورودی هوای نو برای توربوشارژر اشاره کرد. از آنجا که قطعات یادشده تنظیمات نوی را می طلبند، ECU خودرو هم با نمونه ای از موتک جابه جا شده است.
برخلاف GR یاریس عادی که نیروی خود را از طریق یک حعبه دنده 6 سرعتی دستی به هر چهارچرخ می فرستد، یاریس پاورتیون به جعبه دنده تناوبی X-Shift و کلاچی از یک شرکت ارائه کننده خدمات پس از فروش تویوتا استفاده می کند. البته خود تویوتا هم اکنون درحال توسعه یک نمونه 8 سرعتی با مبدل اتوماتیک گشتاور است اما هنوز از آن رونمایی نکرده و خبری از آن در هاچ بک محبوبش نیست.
هاچ بک کوچک اما قدرتمند با نام رودنت شناخته می شود. تیونر برای اینکه از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کند آن را 30 بار در تست داینو قرار داده است. این مجموعه کار خود روی این موتور را حدود 1 سال پیش شروع کرد و حال با تحقیقات و آزمایش های بسیار، می توان گفت به حدی رسیده است که محصول خود را با اطمینان خاطر به بازار عرضه کند. وقتی به این مسئله دقت می کنیم که 741 اسب بخار قدرت درون یک هاچ بک 1280 کیلوگرمی چهارچرخ محرک قرار گرفته است، می بینیم که تجربه رانندگی آن با تمام محصولات اوریجینال بازار متفاوت خواهد بود.
استرالیایی ها تمام تست های خود را روی خودروی پیتر فریدمن، بنیان گذار میکروفون های راد، انجام دادند. نظر شما درباره این خودروی مجذوب کننده و قدرت بسیارش چیست؟ آیا چنین محصولی واقعا کاربردی است یا مانند سایر ابرخودروها باید در خیابان ها خودنمایی کند؟!
جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیستقیمت روز خودرو در وبلاگ نوکیا مراجعه کنید.
227227