لطفا به سراغ این خانه نروید ...

به گزارش وبلاگ نوکیا، شهرداری منطقه یک قول خرید خانه نیما یوشیج را داد و قرار است شرکت توسعه فضاهای فرهنگی کاربری در خور این بنای تاریخی تعریف کند.

لطفا به سراغ این خانه نروید ...

به گزارش وبلاگ نوکیا، در کنار قول و قرارها و دل نگرانی هایی که این روزها کوشش می نمایند حال خانه نیما را بهتر نمایند، شهرداری هم کوشش می نماید تا خانه را بخرد و به قول خودش برای این بنای تاریخی عمل کند، تا مالکِ شخصی نباشد که دلش را به دریا بزند و بخواهد خانه را خراب و نونوار کند یا دلش به حال بی سرپناه های دزاشیبی بسوزد و در خانه را با نشانه ها باز بگذارد ...

هر چند خانه نیما یوشیج هر چند هنوز دست خوش اتفاقات چند ماه گذشته تا امروز است، اما از یک سو میراث فرهنگی می گوید کوششش را برای حفاظت از خانه می نماید و از سوی دیگر شهرداری و سازمان توسعه فضاهای فرهنگی برای کاربری آن فکر می نماید، اگر شهرداری خانه را بخرد.

تا شأن همسایه سیمین و جلال هم قدری مانند خانه او حفظ گردد. خانه ای با دیوارهای سیمانی و درختان تنومند و بلند قد اما در حال خشک شدن که در و دیوارش از هجوم تبلیغات مختلف رنگی گردیده اند. خانه ای که هر چند مردم محل صاحب اش را می شناسند اما انگار سیر گردیده اند از آدم های مهم زندگی شان و با بی تفاوتی از کنارش رد می شوند و حتی حیاط خانه را مکان دپوی زباله هایشان نموده اند. اما لطفا سراغ این خانه نروید تا شهرداری اعتبارش را برای خرید خانه تامین کند.

شاید باید گفت همسایگی نیما یوشیج با سیمین دانشور و جلال آل احمد از بهترین دلایل برای توجه به این خانه است، مسبب خیری که از حدود هفت ماه پیش و با انتشار خبرهایی مبنی بر درخواست خروج از ثبت خانه نیما، هر روز رسانه ها درخواست های دوستداران شعر و ادب و تاریخ و فرهنگ و برخی مسئولان فرهنگی برای نجات این خانه کوشش کردند. خانه ای که معتقد بودند چیزی کمتر از خانه - موزه سیمین و جلال ندارد، در باطن هیچ کدام از این اقدامات هنوز جواب نداده است!

اما اکنون دلاور بزرگ نیا، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به وبلاگ نوکیا می گوید: در صحبتی که با مدیر کل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی داشتم، دستور خرید ملک به شهرداری منطقه یک داده گردیده و قرار است بعد از خرید ملک، بحث بهره برداری و کاربری آن فضاتوسط این شرکتبه انتها برسد.

وی ادامه می دهد: این اتفاقرا پیش از این برای خانه - موزهسیمین و جلال یا خانه - موزه عزت الله انتظامیداشتیم که نخست شهرداری ملک را خرید و سازمان توسعه فضاهای فرهنگی کاربری در خور شأن بنا برای آن تعریف کرد واین بناهای ارزشمند و تاریخی به بهره برداری رسیدند

او با تاکید بر این که میراث فرهنگی موظف است در این زمینه به شهرداری کمک کند، تاکید می نماید: اگر شهرداری بتواند خانه را بخرد و آن را مانند دیگر بناهای تاریخی ساماندهی کندف وضعیت درست می گردد.

وی در مورد وضعیت کنونی خانه می گوید: در این شرایط شهرداری می تواند برای حفظ بنا با متخلفان برخورد کند، از سوی دیگر یگان حفاظت میراث فرهنگی، از زمان انتشار خبر باز بودن در خانه نیما یوشیج ملکف گردیده تا به طور دائم به محوطه سرکشی کند، چون اکنون همه نسبت به وضعیت این خانه حساس گردیده اند.

به گفته او، همه اجزای خانه نیما یوشیج قابل مرمت است، اگراصل بنا را نجات دهیم، اقدامات بعدی را نیز می توانیم به درستی انجام دهیم.

بزرگ نیا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگرداندن اسم نیما یوشیج به این کوچه که اکنون کوچه رهبری نام گرفته است، وجود دارد؟ اظهار می نماید: در این زمینه با شهرداری می توان به نتیجه رسید، اما دست کم در حداقلِ این مورد، خانه نیما یک تابلوی اختصاصی با معرفی کامل خواهد داشت.

البته هنور مساله ثبت خانه نیما به طور دقیق معین نیست، از یک سو چهارم بهمن سال گذشته با برگزاری کمیته شورای ثبت استان، خانه نیما واجد ارزش ثبت شناخته شد و از سوی دیگر چونسال ها قبل، این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، هیچ شماره ثبتی در آن زمان به این بنای تاریخی تعلق نگرفت.

حتی سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی تهران به وبلاگ نوکیا گفت:کارشناسان دفتر ثبت آثار تاریخی تهران، با آنالیز برخی مدارک و بر اساس قانون 79، در مکاتبه ای با دیوان عدالت اداری، بار دیگر درخواست بازگرداندن رای ثبت ملی خانه نیما یوشیج را مطرح می نماید.

ولی بعد از این صحبت ها نیز، هیچ اعلام نتیجه ای از آنالیز درخواست میراث فرهنگی برای استفاده از اصل 79 قانون در دیوان عدالت اداری مطرح نشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لطفا به سراغ این خانه نروید ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لطفا به سراغ این خانه نروید ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید