چرا تلویزیون ها و مانیتورهای 1080p برای بیشتر کاربران کافی هستند؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، با وجود اینکه روز به روز تعداد تلویزیون های 4K بیشتر می گردد و شمار بیشتری از گیمرها به استفاده از مانیتورهای مبتنی بر رزولوشن 1440p و حتی بالاتر روی می آورند، در این میان واقعیت این است که تلویزیون ها و مانیتورهای 1080p برای بسیاری از کاربران کافی هستند و لازم نیست به بهره گیری از رزولوشن بالاتر روی بیاورید. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چرا تلویزیون ها و مانیتورهای 1080p برای بیشتر کاربران کافی هستند؟

مانیتور مخصوص بازی ایسوس مدل ROG Swift PG65UQ سایز65 اینچ

239,000,000

222,000,000

تومان

مانیتور مخصوص بازی سامسونگ مدل LF27T350FH-M سایز 27 اینچ

6,585,000

تومان

خرید مانیتور از وبلاگ نوکیا

مشاهده همه

1080p رزولوشن پایینی نیست

اگرچه 4K چهار برابر رزولوشن 1080p را ارائه می دهد، اما این موضوع به معنای پایین بودن رزولوشن 1080p نیست. روی هم رفته نمایشگرهای دارای این رزولوشن می توانند بیش از 2 میلیون پیکسل را در اختیار شما قرار دهند. البته با توجه به اینکه هنوز محتوای 4K زیادی در دسترس وجود ندارد، تلویزیون ها و مانیتورها معمولا می توانند رزولوشن محتواهای 1080p را به 4K برسانند که با این کار شفافیت محتواها کاهش پیدا می نماید و بنابراین برای بسیاری از کاربران، تماشای چنین محتواهایی به وسیله تلویزیون ها و مانیتورهای 1080p مجذوب نماینده تر است.

رزولوشن های بالاتر لزوما مزیت محسوسی ندارند

با وجود اینکه یک نمایشگر 1440p و 4K جزئیات بیشتری را نسبت به تلویزیون ها و مانیتورهای 1080p ارائه می دهند، اما اینکه آیا چشمان شما واقعا می تواند جزئیات اضافی را ببیند تابعی از چندین عامل است. به طور خاص، این موضوع به میزان فاصله شما از نمایشگر و بعلاوه میزان نمایشگر بستگی دارد.

بسیاری از کاربران از تاثیر زیاد فاصله نسبت به نمایشگر مطلع نیستند. بنابراین ممکن است برای شما ارتقا از نمایشگر 1080p به نمایشگر 4K مزیت خاصی نداشته باشد؛ به خصوص اگر نمایشگر 1080p فعلی شما از دقت رنگ و پاسخ دهی بهتری نسبت به مانیتور 4K مطابق با بودجه شما بهره ببرد.

کیفیت تصویر دریافتی صرفا مبتنی بر رزولوشن نمایشگر نیست. در این زمینه ویژگی هایی مانند رفرش ریت، کنتراست و دقت رنگ هم اهمیت بسیار زیادی دارند و اگر مانیتور موردنظر شما در این حوزه ها عملکرد بهتری ارائه کند، ممکن است مجذوب نمایندهیت بسیار بیشتری نسبت به مانیتور 4K معمولی داشته باشد.

محتوای 4K همچنان کم یاب است

با وجود اینکه سال ها از معرفی تلویزیون ها و مانیتورهای 4K می گذرد، اما همچنان در این زمینه محتوای زیادی وجود ندارد. سرویس های استریمینگ معروفی مانند نتفلیکس، Amazon Prime Video و Hulu به ارائه محتواهای 4K روی آورده اند که در ایران امکان بهره گیری از آن ها وجود ندارد و حتی اگر این امکان فراهم باشد، با توجه به شرایط اینترنت ایران، استریم محتواهای 4K امکان پذیر نیست.

مجذوب نمایندهیت رزولوشن 1080p برای گیمینگ

بسیاری از گیمرها علاقه زیادی به رزولوشن 4K دارند ولی پردازش بازی های 4K به قدرت پردازشی بسیار زیادی احتیاج دارد. با وجود اینکه نسل نو کنسول ها معمولا از این رزولوشن پشتیبانی می نمایند، ولی در حقیقت در بعضی موارد رزولوشن 1080p را به اصطلاح upscale می نمایند تا به طور مصنوعی رزولوشن 4K در اختیار کاربر قرار بگیرد. به همین خاطر برای این افزایش مصنوعی رزولوشن، ویژگی های دیگر مانند کیفیت نور، پیچیدگی مدل ها و دیگر موارد این چنینی در اولویت های پایین تری قرار می گیرند.

گیمرهایی هم که از کامپیوتر استفاده می نمایند، برای تجربه کردن بازی ها با رزولوشن 4K باید از بین کارت گرافیک های بسیار گران دست به انتخاب بزنند. به همین علت بسیاری از گیمرهایی که از PC استفاده می نمایند به جای استفاده از مانیتورهای 4K از مانیتورهای 1440p بهره می برند. اما از سوی دیگر، حتی کارت گرافیک های پایین رده نو هم می توانند بیشتر بازی ها را در رزولوشن 1080p با فریم ریت فوق العاده ای ارائه دهند. با توجه به تمام نکات مطرح شده، رزولوشن 1080p اصلا بد نیست و برای کاربرانی که نمی خواهند متحمل هزینه زیادی شوند، تجربه مجذوب نمایندهی ارائه می گردد.

سخن پایانی

همانطور که می بینید، تلویزیون ها و مانیتورهای 4K اگرچه رزولوشن بالاتری ارائه می دهند، ولی مزایای آن ها برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی ندارد. البته اگر بودجه محدودی ندارید، طبیعتا می توانید برترین نمایشگرهای 4K را بخرید. اما برای بسیاری از کاربران که چنین امکانی ندارند، همین نمایشگرهای 1080p هم می توانند برترین تجربه را ارائه نمایند.

تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن مدل 55XYU715 سایز 55 اینچ

18,515,000

18,310,000

تومان

تلویزیون ال ای دی اسنوا مدل SLD-32NK12000M سایز 32 اینچ

5,580,000

تومان

خرید تلویزیون از وبلاگ نوکیا

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

چرا رزولوشن 4K در برابر 1080p چندان هم مجذوب نماینده تر نیست؟

در این زمینه عوامل زیادی تاثیرگذار هستند و مثلا می توانیم به کیفیت خود نمایشگر، میزان فاصله از نمایشگر و البته محدودیت در محتواهای 4K اشاره کنیم.

آیا رزولوشن 1080p برای گیمرها مجذوب نماینده است؟

واقعیت این است که تمام کارت گرافیک های پایین رده نو می توانند بازی ها را با رزولوشن 1080p و با فریم ریت بالای اجرا نمایند. برای بسیاری از کاربران این رزولوشن به میزان کافی مجذوب نماینده است و در نتیجه لازم نیست برای بهره گیری از رزولوشن بالاتر متحمل هزینه زیادی شوید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا تلویزیون ها و مانیتورهای 1080p برای بیشتر کاربران کافی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تلویزیون ها و مانیتورهای 1080p برای بیشتر کاربران کافی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید