کوچ برندهای پوشاک از چین

به گزارش وبلاگ نوکیا، هرج ومرج شکل گرفته در زنجیره تامین، افزایش هزینه ها و نگرانی در خصوص شرایط کاری در چین، باعث شده است تا بعضی از برندهای غربی پوشاک در وابستگی چند دهه ای خود به کارخانه های تولیدی چینی بازنگری نمایند.

کوچ برندهای پوشاک از چین

به گزارش دنیای اقتصاد، براساس گزارشی از فایننشال تایمز، دیتر هولزر، مدیر اجرایی سابق و یکی از اعضای هیات مدیره برند مارکوپولو، می گوید که این برند مد سوئدی-آلمانی در 2021، آغاز به عوض کردن بعضی از تامین نمایندگان این کشور به نفع کارخانه هایی در ترکیه و پرتغال کرد. به گفته او، این تصمیم به منظور ایجاد توازن و ازبین بردن ریسک در زنجیره تامین و پایدارتر کردن این زنجیره بوده است. بسیاری از کشورها در حال آنالیز وابستگی خود به چین هستند.

دور شدن از فراوری انبوه منسوجات در این کشور، اگرچه هنوز در مراحل اولیه خود است، اما نشان دهنده معکوس شدن روند سال ها برون سپاری به منطقه ای است که بر زنجیره تامین نساجی مسلط شده است. نام های بزرگی مانند منگو و دکترمارتینز، اخیرا تصمیم خود برای انتقال فراوری به خارج از چین یا جنوب شرق آسیا را اعلام نموده اند. به گفته کنی ویلسون، مدیر اجرایی دکتر مارتینز، کاهش اتکا به چین یک پیغام واضح دارد و آن این است که نباید همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار داد.

از زمانی که ویلسون در سال 2018 مسوولیت اجرایی این برند مطرح را برعهده گرفت، 55 درصد از کل فراوری دکترمارتینز به خارج از چین منتقل شده و تنها 12 درصد از فراوری این مجموعه در پاییز و زمستان 2022 در چین اجرا شده است، این درحالی است که 27 درصد فراوری این برند در 2020 در چین فراوریشده بود؛ بعلاوه پیش بینی می گردد که فراوری برند دکترماتینز در چین سال جاری به 5 درصد کاهش یابد.

به گفته رزی هرست، مدیر شرکت نساجی ایمپکت، صدای خروج فراورینمایندگان لباس از آسیا کرنماینده است. او در ادامه در خصوص خروج برندهای مطرح پوشاک از چین می گوید، این جابه جایی بعلاوه به دلیل قوانین سختگیرانه تری بوده که در ایالات متحده و اروپا علیه سوءاستفاده از نیروی کار وضع شده است. تونی رویز، مدیر اجرایی مانگو نیز گفته است، این برند درحال آنالیز خرید کمتر از چین است اما با هوشیاری تحولات را آنالیز می نماید.

این تغییر شکل گرفته و خروج برندهای مطرح از چین با اختلال ادامه دار زنجیره تامین از زمان آغاز همه گیری کووید-19تسریع شده است که منجر به بالا رفتن هزینه های حمل ونقل و تاخیر قابل توجه در بخش حمل ونقل شد؛ چراکه در دوران کووید، کارگران کارخانه های فراوری در آسیا بیمار و به دلیل بیماری مجبور به سپری کردن روزها در قرنطینه شدند. شتاد سیمز، معاون شرکت فناوری فورکایتز مستقر در شیکاگو، می گوید، دوران فراوری در چین و انتقال به همه جای دنیا گذشته است.

بر اساس این گزارش، با افزایش دستمزدها، پس از سال ها کار ارزان انگیزه های مالی کارخانه های فراورینماینده برای ماندن در این منطقه درحال کاهش است، این امر، یکی از انگیزه های اصلی نام های معروف برای برون سپاری فراوری به مکان های دوردست بوده است. براساس آمار اداره ملی آمار چین، میانه دستمزد کارخانه ای در چین، بین سال های 2013 تا 2021 دو برابر شده و از 46هزار رنمینبی (6هزار و 689 دلار) در سال به 92هزار رنمینبی رسیده است. به گفته خوزه کالامونته، مدیر اجرایی آنلاین شاپ آسوس، با درنظر گرفتن هزینه های حمل ونقل، محصولات فراوریشده در چین آنقدرها که به نظر می رسید نسبت به اروپا ارزان نبودند. وی در ادامه تاکید می نماید که سعی می کنیم به سود فروش خود فکر کنیم.

کوشش های خرده فروشان لباس اروپایی برای کاهش زمان تحویل، با تغییر سریع روند مد و نیازهای مصرف نمایندگان نیز دلیل دیگری در پشت تصمیم آنها برای انتخاب تامین نمایندگان نزدیک به خانه است. سخنگوی یکی از برندهای لوکس بریتانیایی گفته که این شرکت کنترل فراوری خود را دست گرفته و دلیل آن سرعت و کارآیی بوده است. با این حال برنامه های تغییر فراوری از مراکز پوشاک آسیایی به دلیل پیچیدگی های آن چندان پیشروی ننموده است. براساس داده های موسسه تحقیقاتی CEPII، در 2020 کشورهایی همانند چین و هند بیشترین سهم را در صادرات نساجی داشته اند. برای نمونه، بیش از نیمی از تامین نمایندگان شرکت خرده فروشی انگلیسی ایندیتکس، بزرگ ترین خرده فروش مد در دنیا، در 2021 در آسیا مستقر بوده اند، به طوری که نسبت به 2018 تنها کاهش جزئی داشته است.

ترکیه به عنوان یک برند از برندهای غربی که فراوری خود را انتقال داده اند خود را تثبیت نموده است، به ویژه به این دلیل که بخشی از اتحادیه گمرکی اروپاست و اجازه تجارت بدون اصطکاک بین کشورهای عضو را می دهد. سیمون گلیل، معاون اجرایی تدارکات در مشاوره زنجیره تامین پروکسیما می گوید ترکیه مقصدی محبوب است و شرکت هایی مانند هوگوباس، آدیداس، نایک و زارا در آنجا مستقرند.

یکی از نکات مهم برای خرده فروشان قابلیت ردیابی در زنجیره تامین پس از سال ها سوءاستفاده گسترده از نیروی کار است. به گفته هرست، به دلیل بعضی قوانین نو آمریکا، برندها باید قابلیت ردیابی بسیاری بهتری داشته باشند؛ قوانین اروپایی درباره کار اجباری نیز صنعت را تحت فشار قرار می دهد تا بر آن مسلط باشد. با این حال او هشدار داد که در زنجیره های تامین دنیای پول کافی برای اجرای کارها به روشی که باید انجام گردد وجود ندارد.

به گفته ماکسیمیلیان آلبرشت، تحلیلگر شرکت مشاور مدیریت الیکس پارتنرز، بسیاری از برندهای مد سریع نیز درحال خروج از چین هستند تا خود را از برند شین، غول مد سریع چینی که به سرعت درحال رشد است، متمایز نمایند. به گفته آلبرشت، شرکت های اروپایی نمی توانند از نظر هزینه های فراوری، شبکه فراوری و روابط، با شین برابری نمایند؛ با این وجود هنوز هم این داستان به قوت خود باقی است که برندهای اروپایی کیفیت بهتری دارند، اما اینکه واقعا درست است یا خیر، چیز دیگری است.

منبع: فرارو

به "کوچ برندهای پوشاک از چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچ برندهای پوشاک از چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید