گره تکمیل راه آهن ایران-افغانستان چیست؟

درحالی که معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام نموده که تعهدات ایران درباره خط ریلی خواف-هرات تا خاتمه سال جاری به خاتمه می رسد، وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود که ناامنی، یکی از بزرگترین موانع سر راه تکمیل این پروژه بوده است.

گره تکمیل راه آهن ایران-افغانستان چیست؟

به گزارش خبرنگاران، راه آهن خواف-هرات یکی از پروژه های ریلی بین المللی است که ریل گذاری آن از شهریور ماه 1395 شروع شد و در چهار بلوک یا فاز تعریف شده برای آن، ایران متعهد به احداث و راه اندازی سه فاز و افغانستان یک فاز آن که درون مرزهای خودش بود را بر عهده گرفت.

عباس خطیبی، معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این باره به خبرنگاران گفت: پروژه برون مرزی خواف - هرات یکی از بزرگترین پروژه هایی است که به دنبال آن هستیم تا خاتمه سال جاری آن را به بهره برداری برسانیم. این پروژه به دو بخش درون مرزی به طول حدود 77 کیلومتر و بخش برون مرزی حدود 62 کیلومتر تقسیم می گردد و کار اجرایی آن تقریبا به استثناء ایستگاه شمع تیغ به خاتمه رسیده که با حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

وی با بیان اینکه شرکت مجری خواف - هرات اعتبار مورد احتیاج این پروژه را از محل بودجه یاری به افغانستان در سال های 1382 و 1383 تامین نموده است، ادامه داد: به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می شد اما افغانستان مسائلی در تامین سرمایه اش داشت که به همین سبب کار اجرایی اش را هنوز شروع ننموده است. البته سال جاری حرکت های خوبی نموده اند و با چند سرمایه گذار خارجی مذاکره نموده اند و تا جایی که اطلاع داریم و به ما وعده داده اند، می خواهند در صورت عملیاتی شدن کار تا حدود یک سال و نیم دیگر این پروژه را به اتمام برسانند.

البته این مقام مسئول به بعضی نامنی ها به عنوان یکی از عوامل کندی در پیشرفت فاز سوم این خط ریلی اشاره نمود و گفت: قطعه سوم این خط ریلی در بخش برون مرزی قرار گرفته است که حدود 62 کیلومتر است و عملیات ریل گذاری، پالاس ریزی و احداث ایستگاه اش اجرا شده و عملیات تکمیل خط و جوش کاری باقیمانده که در دست اقدام است. البته این بخش را زودتر از این تاریخ هم می توانستیم به خاتمه برسانیم اما بعضی مسائل امنیتی در خاک افغانستان کار ما را با مشکل و تاخیر روبرو کرد و با توجه به این مسائل، درصددیم همه 139 کیلومتر مورد تعهد ایران را به بهره برداری برسانیم.

بعضی از رسانه های خارجی مانند اسپوتنیک روسیه نیز اخیرا اعلام نموده بودند که افغانستانی ها برای احداث بخش چهارم این خط راه آهن نیز از همکاری و سرمایه گذاری ایتالیا استفاده نموده اند و به نظر می رسد که این همسایه شرقی سال جاری مصمم تر به اجرای تعهداتش در این قرارداد دو طرفه است.

اما به تازگی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ملاقات با معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان و هیات همراه به صراحت مشکل امنیتی را یکی از بزرگترین موانع سر راه احداث و تکمیل راه آهن خواف-هرات دانست و گفت: در گذشته برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات فعالیت هایی انجام شد که امیدواریم با برقراری امنیت این خط ریلی هرچه سریعتر تکمیل گردد.

وی اضافه نمود: مدت هاست به دلیل ناامنی شرکت های ایرانی فعال در زمینه تکمیل خطوط ریلی دچار زیان و خسارت شده اند. انتظار ما این است که دولت افغانستان به ویژه وزارت حمل و نقل آن کشور این موضوع را حل و فصل کند.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل سکو و بارانداز را در راستا خط ریل خواف- هرات، منوط به برقراری امنیت بیان کرد و خواهان راه اندازی هرچه سریعتر این پروژه و تکمیل آن شد.

با توجه به این شرایط باید دید که احداث و راه اندازی این خط ریلی بین المللی چه مسئله ای دارد و آیا ایتالیایی ها برای سرمایه گذاری به این پروژه ورود پیدا نموده اند یا خیر؟ باید معین گردد که آیا مساله ناامنی افغانستان حل شده و اجازه تکمیل و بهره برداری از آن را می دهد یا آنکه این گره همچنان در تکمیل این پروژه باقی می ماند؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گره تکمیل راه آهن ایران-افغانستان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره تکمیل راه آهن ایران-افغانستان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید