آشنایی با تباهی لکه زرد و راه های درمان آن

به گزارش وبلاگ نوکیا، یکی از بیماری های چشمی که افراد مسن به آن دچار می شوند، بیماری تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا است. بروز بیماری تباهی لکه زرد علل متفاوتی از جمله وراثت دارد. در این مقاله بیماری تباهی لکه زرد، علل و درمان آن را آنالیز می کنیم.

آشنایی با تباهی لکه زرد و راه های درمان آن

بیماری تباهی لکه زرد

یکی از شایع ترین علل نابینایی در میان سالمندان، تباهی لکه زرد است. این بیماری در بین خانم های بالای 65 سال شیوع بیشتری دارد. مصرف بعضی دارو ها و وراثت از دلیل های ابتلا به این بیماری است. در این بیماری ماکولا که مسئول دید مستقیم و واضح است تخریب می گردد. تخریب این قسمت باعث می گردد که انجام کار هایی مثل رانندگی و خواندن آسان نباشد. تباهی لکه زرد به دو نوع خشک و تر است.

تباهی لکه زرد خشک با بالا رفتن سن بروز می نماید. در این عارضه بافت ماکولا پیر و خشک شده و توده های ریزی از پروتئین در آن ساخته می گردد. رسوب کردن رنگدانه ها در ماکولا از دیگر علل بروز نوع خشک این بیماری است. مواد غذایی مانند زیگزانتین، ویتامین های A ،C ،E، روی و لوتئین به کاهش خطر ابتلا شدن به این بیماری یاری می نماید.

در تباهی لکه زرد تر رگ های خونی غیر طبیعی و جدیدی در زیر چشم به وجود می آید. این رگ ها باعث نشت کردن سایر مایعات و خون می شوند و این نشت باعث مرگ سلول های شبکیه خواهد شد. در نتیجه در دید مرکزی نقاط کور شکل می گیرد. عواملی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند شامل سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، مصرف سیگار، چاقی و دوربینی است.

دلیل بیماری تباهی لکه زردهمانطور که گفته شد این بیماری دو نوع تر و خشک دارد. دلیل ابتلا به هر یک از انواع تباهی لکه زرد فرق دارد.

علل ابتلا به دژنراسیون ماکولا نوع خشک عبارتند از:

* پیر و نازک شدن بافت ماکولا

* رسوب رنگدانه ها درماکولا

* رسوبات اجسام دروزن

* علل ابتلا به دژنراسیون ماکولا نوع تر عبارتند از:

* رشد عروق خونی در شبکیه چشم

* نشت خون و مایع در سلول های شبکیه

علائم ابتلا به تباهی لکه زردعلائم اولیه ابتلا به تباهی لکه زرد به توضیح زیر است:

* وجود لکه های تیره در مرکز دید یک یا هر دو چشم

* اختلال دید (موج دار تماشا خطوط مستقیم)

* احتیاج به نور بیشتر برای مطالعه یا کار

* تاخیر در تطبیق پذیری چشم با نور محیط در فضا های تاریک

* تار تماشا نوشته های چاپی

* کاهش شفافیت و عمق رنگ ها

* ضعیف شدن قدرت تشخیص چهره

علائم ابتلا به تباهی لکه زرد پیشرفته به توضیح زیر است* تضعیف قدرت بینایی

* اختلال شدید در رانندگی، مطالعه و تشخیص چهره

* افزایش لکه های تیره در دید

* پیشرفت این بیماری باعث از دست دادن بینایی می گردد.

درمان لکه زرددرمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد، اما اگر این بیماری در مراحل اولیه شناسایی گردد، می توان با راهکارهایی که در ادامه توضیح می دهیم سرعت پیشرفت آن را کاهش داد. به علاوه این راهکارها می تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند.

1. ترک کردن سیگاراولین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تباهی لکه زرد ترک کردن سیگار است. نتایج یک تحقیق در دانشگاه منچستر نشان داد که افراد سیگاری 4 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

2. مصرف سبزیجات برگ سبزافرادی که مواد غذایی حاوی کارتئوئید ها را مصرف نموده اند 43 درصد کمتر از دیگران درگیر بیماری تباهی لکه زرد شده اند.

3. مصرف مولتی ویتامین و مواد معدنیبرای افزایش سلامت چشم تامین ویتامین ها به صورتی که از دریافت و جذب آن ها مطمئن باشید، روش بسیار مناسب است. تامین کردن مواد مغذی به وسیله رژیم غذایی برای سالمندان سخت است، بنابراین این افراد برای انتخاب یک مکمل مناسب باید با پزشک مشورت نمایند.

بعلاوه مصرف مکمل هایی نظیر ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، زینک و مس می تواند به مقدار 25 درصد از پیشرفت تباهی لکه زرد جلوگیری کند.

4. مصرف ماهیدر مطالعات درمانگاه گوش و چشم ماساچوست (یکی از استان های آمریکا) تعیین شد مردان سالمندی که در هفته بیش از دوبار ماهی مصرف می نمایند 45 درصد کمتر از افرادی که ماهی مصرف نمی نمایند یا هفته ایی یکبار ماهی مصرف می نمایند دچار بیماری تباهی لکه زرد می شوند.

5. ورزش منظمداشتن یک برنامه ورزشی منظم احتمال ابتلا به تباهی لکه زرد را کاهش می دهد. براساس نتایج تحقیقاتی که در یک مجله انگلیسی به چاپ رسید 4000 نفر بین 43 تا 86 سال در بازه زمانی 15 سال تحت نظر بودند. با آنالیز عواملی مانند سن، وزن، سطح کلسترول و ... دریافتند کسانی که به طور منظم ورزش می کردند، 70 درصد کمتر به بیماری لکه زرد مبتلا می شوند. مقدار ورزش مناسب برای این افراد روزی 2 الی 3 کیلومتر پیاده روی و حداقل 3 بار در هفته است.

6. مصرف روزانه آجیل و میوهدر یک مطالعه در دانشکده پزشکی هاروارد تعیین شد کسانی که روزانه سه واحد و یا بیشتر میوه مصرف می نمایند کمتر در معرض تباهی لکه زرد هستند. علاوه بر این مطالعه ایی در درمانگاه گوش و چشم ماساچوست نشان داد مصرف آجیل از پیشرفت تباهی لکه زرد جلوگیری می نماید.

7. کاهش کربوهیدرات های تولید شدهرژیم غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد احتمال ابتلا به بیماری تباهی لکه زرد را افزایش می دهد. موادغذایی فرآوری شده با گلوکز بالا باعث افزایش سطح قند خون می شوند. از جمله این مواد غذایی می توان به سیب زمینی، دونات، نان و ... اشاره نمود. در مقابل موادغذایی که شاخص گلوکز پایینی دارند شامل برنج قهوه ایی، غلات کامل، آب سیب، میوه، آب هویج و ... هستند.

8. کنترل فشار خون و کلسترولشواهد زیادی نشان داده اند که کاهش کلسترول در افراد از پیشرفت تباهی کله زرد جلوگیری می نماید. کلسترول در رگ ها می ماند و مانع از انتقال جریان خون برای حفظ سلامت بینایی می گردد. کنترل فشار خون نیز نکته بسیار مهمی برای کاهش تباهی لکه زرد است. در تحقیقاتی تعیین شد ارتباط زیادی بین فشار خون بالا و پیشرفت تباهی لکه زرد وجود دارد.

9. استفاده از عینک آفتابیبعضی از یافته ها نشان می دهد که بین این بیماری و قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش (UV) ارتباط وجود دارد. نتایج حاصل از یک مطالعه حاکی از آن است که افرادی که آنتی اکسیدان کمی مصرف می نمایند و در معرض نور آفتاب قرار می گیرند، 4 برابر بیشتر در معرض خطر بیماری تباهی لکه زرد هستند.

مهم ترین توصیه این است که مرتب به چشم پزشک مراجعه نموده و از عینک آفتابی بهره ببرید. برای این منظور بعد از سن 45 سالگی سالی یک مرتبه به چشم پزشک مراجعه کنید.

جمع بندیهمانطور که یاد شد این بیماری درمان قطعی ندارد، اما با راهکارهای ذکر شده می توان از ابتلا به تباهی لکه زرد پیشگیری کرد و در صورت ابتلا در مراحل اولیه سرعت پیشرفت آن را کاهش داد. به علاوه در صورت صلاحدید پزشک ملاجع می توان از مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی استفاده کرد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آشنایی با تباهی لکه زرد و راه های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تباهی لکه زرد و راه های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید