آشنایی با شیر شتر و خواص آن

به گزارش وبلاگ نوکیا، شیر شتر دارای فواید و خواص فوق العاده است و مصرف آن برای سلامتی و زیبایی بسیار مفید است، در ادامه از ارزش غذایی و خواص بی نظیر شیر شتر مطلع خواهید شد.

آشنایی با شیر شتر و خواص آن حتمالا بیشتر اوقات شیر گاو مصرف نموده اید ولی آیا تا به حال می دانستید که شیر شتر چقدر فایده دارد؟ خبر دارید که شیر شتر بیماری هایی را درمان می نماید که شیر گاو نمی تواند از پس آن ها بربیاید؟ شیر شتر که به دوغ شتر نیز معروف است ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر گاو گوسفند دارد. با توجه به خواص فوق العاده شیر شتر می توان در درمان بسیاری از بیماری ها چون اختلالات کبدی ، دیابت و ... از آن استفاده کرد پس لازم شد حتما در خصوص خواص شیر شتر اطلاعات داشته باشید ؛ برای اطلاعات بیشتر، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

مواد مغذی و ارزش غذایی شیر شتربرای آغاز، شیر شتر کالری و چربی اشباع شده کمتری نسبت به شیر گاو دارد. یک لیوان شیر شتر فقط 110 کالری و 4.5 گرم چربی دارد، در حالی که شیر گاو 150 کالری و 8 گرم چربی دارد. شیر شتر بعلاوه تقریبا نصف شیر گاو چربی اشباع شده دارد، یعنی 3 گرم در برابر 8 گرم.

شیر شتر اساسا نسبت به شیر گاو از اندازه بیشتری ویتامینB3، آهن، و ویتامین C برخوردار است و لاکتوز کمتری نیز دارد، بنابراین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، برای هضم شیر شتر، اغلب به مسئله ای بر نمی خورند.

خواص و فواید شیر شتر برای سلامتی و زیباییمطالعات نشان می دهد که این شیر دارای عوامل دارویی بسیار زیادی است. پروتئین لاکتوفرین در این شیر که ده بار بیشتر از شیر گاو بوده دارای خاصیت آنتی باکتریان و ضدویروسی و بعلاوه دارای قابلیت مبارزه با بیماری هایی مثل سرطان، آلزایمر، هپاتیت C، سل، زخم معده، دیابت و ایدز می باشد. به این علت که شتر در بیابان ها، منطقه ها کویری و به دور از آلاینده ها و مواد غیرطبیعی تغذیه می نماید، به جرات می توان گفت فراوریات این حیوان جزو محصولات تمام ارگانیک است و جالب است بدانید به علت خواص بالای این شیر بعضی از دانشمندان نام طلای سفید بیابان را برای آن انتخاب نموده اند.

طعم شیرشتر مانند بقیه چهارخاتمه شیرین است ولی برحسب نوع گیاهان مصرفی در بعضی منطقه ها اندکی تیز یا متمایل به شور می باشد ؛ لازم به ذکر است به علت کمتر بودن چربی شیر شتر نسبت به شیر گاو و گوسفند، می تواند آن را برترین گزینه برای افرادی دانست که به شیر گاو حساسیت دارند و مصرف مداوم شیر شتر علاوه بر بهبود دیابت، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان در درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج موثر است. حالا که مواد مغذی و فواید بیشتر شتر نسبت به شیر گاو را فهمیده ایم، اجازه دهید به فواید سلامتی شیر شتر نگاهی بیندازیم:

شیر شتر برای بچه هایی که آلرژی دارند، مفید استشیر شتر درمان خانگی خوبی برای بچه هایی است که نسبت به مواد غذایی آلرژی دارند، چه کسانی که مقدار آلرژیشان کم است و چه کسانی که خیلی شدید است. دانشمندان روی یک گروه 8 نفره از بچه ها، که همگی به شیر آلرژی شدید داشته اند، تحقیق نموده اند و همه آنها به راحتی و بدون هیچ اثر جانبی به وسیله رژیمی که حاوی شیر شتر بود، توانستند بر آلرژی غلبه نمایند.این خاصیت به علت وجود ایمونوگلوبولین است که با بیماری ها مبارزه نموده و به کاهش آلرژی و علائم آن یاری می نماید.

شیر شتر با اختلالات خودایمنی مبارزه می نمایدشیر شتر سرشار ایمونوگلوبولین یا آنتی بادی ها است، که مواد خارجی و مواد بیماری زا، یا مواد فراوری نماینده پادتن ها را هدف قرار می دهد و به خوبی آن ها را از سیستم ایمنی بدن پاکسازی می نماید.شیر شتر دارای تعداد زیادی ترکیبات سیستم ایمنی است که یاری می نمایند تا با اختلالات خود ایمنی، مانند بیماری مزمن بخش زیرین روده کوچک، سفت شدگی بافت ها یا سایر شرایط مبارزه کند. داروهای سنتیِ اختلالات خود ایمنی، معمولا سیستم ایمنی بدن را سرکوب می نمایند، در حالی که شیر شتر آن را افزایش می دهد.

کنترل علائم اوتیسم با شیر شترشیر شتر، نشان داده است که می تواند علائم اوتیسم را کنترل کند و حتی در بعضی موارد اوتیسم را از بین برده است.یک تحقیق کنترل شده نشان داده است که علائم اوتیسم به مرور بهتر شده است و افراد اوتیسم تعلیم پذیرتر ، کمتر پرخاشگر و کمتر به خود آسیب رسانده اند.البته نمی توان ثابت کرد که شیر شتر چگونه این شرایط را تحت کنترل قرار داده است.باور عموم اینگونه است که خاصیت آنتی اکسیدانی شیر شتر می تواند علائم اوتیسم را کاهش دهد.1

یاری به کنترل دیابت و بهبود حساسیت به انسولینتحقیقات نشان داده است که نوشیدن شیر شتر باعث کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 می گردد. اگر حداقل 1 یا 2 ماه به طور مرتب شیر شتر بنوشید، می توانید دیابت را با کنترل سطح قند خونتان، بهتر کنترل کنید. شیر شتر حاوی فیبر زیادی است که به شما در کنترل قند خون یاری می نماید. یک لیتر شیر شتر حداقل 52 تا 55 واحد انسولین دارد که در شیر هیچ حیوان دیگری یافت نمی گردد و بعلاوه حاوی روی قابل توجهی است که می تواند به بهبود حساسیت به انسولین یاری کند. از این رو سال هاست که برای کنترل دیابت مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما تعداد کمی از مردم در خصوص آن اطلاع دارند.

یک همراه خوب برای کسانی که می خواهند وزن کم نمایندامروزه بسیاری از افراد سعی دارند که وزنشان را کم نمایند. آیا شما هم یکی از آن ها هستید؟ اگر بله، پس شیر شتر بنوشید. شیر شتر می تواند به برترین دوست شما در راستا کاهش وزن تبدیل گردد؛ زیرا سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد، به این معنی که به شما در کاهش وزن اضافی و کاهش سطح کلسترول بد یاری می نماید.

شیر شتر؛ راز استخوان های سالمشیر به تقویت استخوان های شما یاری می نماید و این قابل انکار نیست. کلسیم موجود در آن می تواند استخوان ها را تقویت نموده و تسکینی باشد برای افرادی که از درد مفاصل رنج می برند.

مبارزه با ارگانیسم های بیماری زا و تقویت ایمنیشیر شتر حاوی ترکیباتی است که به نظر می رسد با ارگانیسم های مختلف بیماری زا مبارزه می نماید. دو ماده اصلی فعال در شیر شتر لاکتوفرین و ایمونوگلوبولین ها هستند؛ پروتئین هایی که به شیر شتر خواص تقویت نمایندگی می دهند.

لاکتوفرین دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضدویروسی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند ارگانیسم هایی که موجب ایجاد عفونت های شدید می شوند را مهار کند.2

کنترل علائم سرطاناز مهمترین خواص شیر شتر، کنترل و کاهش علائم سرطان به علت وجود آنتی اکسیدان های مفید در این شیر است. این اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد و درمان سلول های سرطانی یاری ویژه ای می نمایند.

درمان سرماخوردگی و التهابات ناشی از آنوجود مواد ضد ویروسی و ضد التهابی در ترکیبات شیر شتر آن را به ماده ای موثر برای درمان برونشیت، سرماخوردگی، سرفه و التهابات ناشی از این عوارض تبدیل نموده است.

یاری به سلامت قلبوجود اسید های چرب غیر اشباع و مفید در شیر شتر باعث پایین آمدن کلسترول بد در خون می گردد. با پایین آمدن کلسترول مضر در خون می توان از بیماری هایی مانند تصلب شرایین، سکته و فشار خون بالا جلوگیری به عمل آورد.

بهبود سلدر مطالعه ای که محققین در هند بر روی بیمارانی که به مدت 7-8 سال بیماری سل داشتند انجام دادند، رژیم غذایی شیر شتر به مقدار یک کیلوگرم در روز به این بیماران تجویز کردند. در خاتمه آزمایش هیچ سرفه، دفع خلط، تنگی نفس و درد قفسه سینه در این افراد مشاهده نگردید. این نتایج نشان داد که شیر شتر می تواند اثرات مثبت و قابل توجهی در بیماران مبتلا به سل ایجاد کند.

تقویت چشمآشامیدن این شیر باعث تقویت چشم می گردد و گاهی طبیبان سنتی دستور در چشم چکاندن این شیر را می دهند.

تنگی نفس و بیماری کبدآشامیدن این شیر با شکر سرخ جهت برطرف تنگی نفس و باز شدن گرفتگی ها و برطرف خشکی کبد و از بین بردن ورم های سخت درون بدن مفید است و اخلاط ناموافق در کبد را از بین می برد و استسقای زقی و طبلی و اختلالات کبدی را از بین می برد.

درمان التهاب روده بزرگشیر شتر سرشار از ویتامین ها بوده و بسیار سبک می باشد که به راحتی جذب دیواره روده و معده می گردد و در درمان التهاب روده مناسب می باشد.

درمان آرتروزشیر شتر مملو از ویتامین هایی چون فسفر، آهن، پتاسیم و منگنز است که در درمان آرتروز موثر بوده و دردهای مفاصلی را کاهش می دهد.

مضرات شیر شترعوارض یا خطرات ناشی از مصرف شیر شتر همچون عواملی که در شیر بز یا شیر گاو وجود دارد گزارش نشده است.می تواند سالم ترین ماده غذایی برای سنین مختلف از نوزادان تا افراد مسن باشد. در نتیجه نمی توان عارضه خاصی را به عنوان مضرات شیر شتر نام برد با این حال استفاده در حد اعتدال برای هر ماده غذایی مهم و لازم است.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.arakmu.ac.ir

3.www.jameesalamat.com

منبع: راسخون

به "آشنایی با شیر شتر و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شیر شتر و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید