برای خرید مانیتور گیمینگ باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، یک مانیتور گیمینگ می تواند تجربه گیمینگ را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. این نوع مانیتورها به علت ویژگی هایی که دارند به گیمرها یاری می نمایند سریع تر در بازی واکنش نشان دهند که همین موضوع هم منجر به بهبود عملکرد می گردد. در ادامه به مشخصاتی که یک مانیتور گیمینگ مناسب باید داشته باشد، می پردازیم.

برای خرید مانیتور گیمینگ باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

رزولوشن و کیفیت تصویر

هرچقدر رزولوشن مانیتور بیشتر باشد، با تصاویر مجذوب نماینده تری روبرو می شوید. البته باید توجه داشته باشید که قبل از خرید مانیتور با رزولوشن بالا، از پشتیبانی کارت گرافیک از چنین رزولوشنی اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال اگر از کارت گرافیک های قدرتمند استفاده می کنید، در پی مانیتور گیمینگ مبتنی بر حداقل رزولوشن 2560 در 1440 باشید.

البته بیشتر مانیتورهای گیمینگ موجود در بازار از رزولوشن 1920 در 1080 استفاده می نمایند. این نوع مانیتورها همچنان بسیار مجذوب نماینده هستند و نسبت به نمونه های با رزولوشن بالاتر قیمت بسیار پایین تری دارند. بنابراین اگر بودجه خیلی زیادی ندارید، باید به رزولوشن 1080p بسنده کنید.

از نظر کیفیت تصویر بهتر است دنبال مانیتور دارای محدوده رنگ وسیعی باشید. برای این کار از اصطلاحاتی مانند Adobe RGB، DCI-P3 و sRGB استفاده می گردد و هرچقدر عدد مربوط به این واحدها به 100 درصد نزدیک تر باشد، بهتر است. با وسیع بودن محدوده رنگ، مانیتور می تواند رنگ های بیشتری را نمایش دهد که در نتیجه تصاویر مجذوب نماینده تر و زنده تری را مشاهده خواهید کرد. مانیتورهای گیمینگی که از قابلیت HDR پشتیبانی می نمایند معمولا در این زمینه و حداکثر روشنایی حرف زیادی برای گفتن دارند.

میزان مانیتور

میزان مانیتور اهمیت بسیار زیادی دارد ولی با توجه به نیازها و سلیقه شخصی باید تصمیم گیری کنید. بیشتر گیمرها از مانیتورهای 24 اینچی یا کمی بزرگ تر استفاده می نمایند. اما اگر سایز آن از این میزان کمتر باشد، ممکن است برای مقابله با حریفان خود در بازی ها تا حدی دچار مشکل شوید.

بعضی از گیمرها هم هوادار پروپاقرص مانیتورهای خمیده هستند زیرا با استفاده از آن ها می توانند تجربه گیمینگ مجذوب نماینده تری داشته باشند. برای بازی هایی که باید بخش بزرگ تری از محیط را زیرنظر داشته باشید، چنین مانیتورهایی فوق العاده هستند.

رفرش ریت

تمام پیکسل های موجود در نمایشگر دائما به روزرسانی می شوند تا بتوانند آخرین محتوای ارائه شده از طرف پردازنده را نمایش دهند. پنل ها محتوای خود را در فواصل زمانی منظم به روز می نمایند که این کار به عنوان رفرش ریت شناخته می گردد. رفرش ریت یا نرخ تازه سازی به تعداد دفعاتی که تصویر یک نمایشگر در هر ثانیه می تواند تغییر کند، گفته می گردد و برای میزان گیری آن واحد هرتز استفاده می گردد. یعنی اگر یک مانیتور مبتنی بر رفرش ریت 60 هرتز باشد، در هر ثانیه می تواند 60 مرتبه به روزرسانی گردد و 90 هرتز به معنای 90 مرتبه به روزرسانی در هر ثانیه است و الی آخر.

یک مانیتور گیمینگ باید از حداقل رفرش ریت 120 هرتز استفاده کند. تفاوت بین رفرش ریت 60 و 120 هرتز بسیار زیاد است و احتمالا بعد از استفاده از مانیتور 120 هرتزی دیگر دوست ندارید از مانیتورهای 60 هرتزی بهره ببرید. با افزایش رفرش ریت، در کنار بازی ها حتی کارهای ساده ای مانند وب گردی هم مجذوب نماینده تر می گردد زیرا همه چیزتر سریع تر و روان تر حرکت می نماید. با این حال بسیاری از گیمرها چندان متوجه تفاوت های رفرش ریت بالاتر از 120 هرتز نمی شوند. بنابراین اگر گیمر حرفه ای نیستید و از این راه کسب عایدی ندارید، لازم نیست در پی مانیتور دارای رفرش ریت بالاتر از 120 هرتز باشید.

تکنولوژی رفرش ریت متغیر

فناوری های رفرش ریت متغیر مانند Nvidia G-Sync و AMD FreeSync برای تمام مانیتورهای گیمینگ ضروری هستند. این فناوری رفرش ریت مانیتور را با فریم ریت دریافتی از کارت گرافیک هماهنگ می نماید تا با پدیده Screen Tearing یا پارگی تصاویر روبرو نشوید. به زبان ساده اگر = فریم ریت ارائه شده بیشتر از توان مانیتور باشد، فریم ها روی هم می افتند و یک نوع تداخل ایجاد می گردد. به این پدیده پارگی تصاویر گفته می گردد.

سرعت پاسخ دهی و پنل مانیتور

پاسخ دهی مانیتور در واقع به مدت زمان لازم برای رندر پیکسل و تغییر رنگ است. هرچقدر مدت پاسخ دهی کمتر باشد، بهتر است. زیرا بالا بودن این زمان منجر به پدیده موسوم به ghosting می گردد که یعنی بعضی صحنه های بازی ها کمی مات به نمایش درمی آیند. سرعت پاسخ دهی یک مانیتور گیمینگ بهتر است حدود 2 میلی ثانیه باشد.

در زمینه پنل استفاده شده هم بهتر است از مانیتورهای گیمینگ دارای پنل VA دست به انتخاب بزنید. این نوع مانیتورها از پاسخ دهی سریع پنل های TN و رنگ های مجذوب نماینده پنل های IPS بهره می برند و به همین دلیل در هر دو زمینه برترین امکانات را خواهید داشت. با این حال اگر کیفیت تصویر اهمیت خیلی زیادی برای شما ندارد و بیشتر در پی سرعت بالای پاسخ دهی هستید، می توانید مانیتور دارای پنل TN را بخرید که قیمت بسیار مناسب تری دارند.

قیمت

بعد از معین کردن تمام ویژگی های مهم، حالا باید به بحث مهم قیمت بپردازیم. قبل از خرید یک مانیتور گیمینگ باید ببینید کدام ویژگی ها برای شما اهمیت بیشتری دارد. آیا عملکرد در اولویت قرار گرفته است یا کیفیت تصویر؟ شاید هم می خواهید تعادلی بین این دو معینه ایجاد کنید. با معین کردن این اولویت ها، خیلی سریع قادر به محدود کردن فهرست مدل های موردنظر خود خواهید بود.

به عنوان مثال در حال حاضر با پرداخت مبلغی در حدود 10 میلیون تومان می توانید مانیتور گیمینگ خمیده 27 اینچی با قابلیت هایی مانند رزولوشن 1080 در 1920 و پاسخ دهی بین 3 تا 6 میلی ثانیه بخرید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "برای خرید مانیتور گیمینگ باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای خرید مانیتور گیمینگ باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید