بسته ماندن مرزهای مشترک کشور ترکیه با ایران

به گزارش وبلاگ نوکیا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، بسته ماندن مرزهای مشترک کشور ترکیه با ایران و ادامه بدقولی ترکیه بچشم می خورد.

بسته ماندن مرزهای مشترک کشور ترکیه با ایران

داستان چیست؟

طبق اعلام قبلی شرکت هواپیمایی وابسته به ترکیه، قرار بود پروازهای بین دو کشور از 11 شهریور از سر گرفته شوند، ولی این شرکت در اطلاعیه تازه ای از لغو این پروازها اطلاع داد. مرزهای مشترک ایران و ترکیه از اسفند سال 1398 به روی مسافران بسته شدند. از آن زمان تا به امروز، ترکیه چندین بار زمانی را برای بازگشایی مرزهای هوایی مشخص نموده و مجوزهایی را به شرکتهای هواپیمایی داده اما سر بزنگاه، از لغو این پروازها اطلاع داده است. شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین در اطلاعیه ای که تازه به دست آژانسهای هواپیمایی رسانده، اطلاع داد که پروازها از مبدأ ایران تا اول ماه اکتبر برابر با دهم مهر به تعویق افتاده است.

اواخر خردادماه سال جاری بود که وزیر امور خارجه ترکیه پس از ملاقات با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در خبری رسمی گفت مرز هوایی دو کشور از ابتدای ماه آگوست برابر با 11 مرداد باز می گردد؛ قولی که هنوز محقق نشده است. با این حال هر از گاه خبر می رسد که بلیت پروازهای این راستا توسط ایرلاین های ایرانی و ترک در حال فروش است، اما آنالیز ها نشان می دهند پروازهایی که تا به امروز در راستا تهران ـ استانبول اجرا شده برای برگرداندن شهروندان ایرانی به کشور بوده است. در این بین اگر پروازی هم از مبدأ تهران برقرار شده، فقط مجاز به جابه جایی مسافرانی بوده که گذرنامه معتبر، کارت اقامت یا جواز معتبر کار از ترکیه داشته اند.

وزیر فرهنگ و توریستی ترکیه حدود سه ماه پیش از قصد این کشور برای بازگشایی مرزهای خود به روی اتباع خارجی از ابتدای تابستان اطلاع داد. محمد نوری ارسوی گفته بود نامه نگارهایی را با بعضی کشورها برای کاهش محدودیت های سفر و تهیه دستورالعمل هایی در راستای تامین سلامت توریستان شروع نموده که انگلیس، روسیه و آلمان از جمله این کشورها بوده اند.

توریستی ترکیه خسارت قابل توجهی را از بحران کرونا متحمل شده است. این کشور در حالیکه سال 2019 حدود 45 میلیون بازدیدکننده داشت و 35 میلیارد دلار درآمد از آن بدست آورد، اینک پیش بینی کرد تعداد توریستانش تا خاتمه سال 2020 حدود 67 درصد کاهش را تجربه کند و درآمد این بخش 69 درصد کمتر از سال قبل گردد.

تعداد سفرهای اجرا شده به این کشور در هفت ماه نخست سال 2020 نیز حدود 5 میلیون و 440 هزار نفر بوده که نزدیک به 78 درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال گذشته است. بیشترین بازدیدکنندگان ترکیه به ترتیب از آلمان، بلغارستان، گرجستان، روسیه و اوکراین بوده است. آمارهای وزارت فرهنگ و توریستی ترکیه همچنین نشان می دهد در هفت ماه گذشته سال 2020 میلادی، 242 هزار و 52 نفر از ایران به ترکیه سفر نموده اند که حدودا 78 درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال 2019 بود. ایران در سه ماه نخست سال 2020، پیش از مسدود شدن مرزهای دو کشور، جز پنج کشور نخست بود که بیشترین تعداد توریست را در ترکیه داشت. شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه به ویزا احتیاج ندارند، برای همین این کشور برای ایرانی ها از جمله مقصدهای خارجی پرتردد بشمار می آید.

جلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه که معتقد است ترکیه به خاطر ضرر زیادی که در بخش توریستی متحمل شد، دورخیز بلندی برای جبران خسارتها به وسیله جذب توریست برداشته است، درباره درنگ این کشور برای ازسرگیری پروازهای راستا ایران و بازگشایی مرزها گفت: با توجه به اینکه ترکیه اعلام آمادگی نموده توریستهای جدید را از کشورهایی می پذیرد که شیوع کرونا در آنها بالاست، اینکه هنوز پروازها از سمت ایران متوقف باقی مانده جای تعجب دارد و باید با انجام مذاکرات دوجانبه، شرایط برای از سرگیری پروازها میان دو کشور فراهم گردد.

او اظهار نموده است: ترکیه از کشورهایی مانند روسیه و انگلستان که در آنها شیوع کرونا بالا بود، مسافر می گیرد و از این رو فراهم کردن شرایط برای پذیرش مسافران ایرانی نباید چندان پیچیده باشد.

تعلیق های مکرر در بازگشایی مرزهای مشترک ایران و ترکیه نه تنها به روابط توریستی دو کشور و اعتماد توریستان از بابت افزایش بدهی شرکتهای هواپیمایی به آنها خدشه وارد می نماید که بسیاری از مسافران را سرگردان، بلاتکلیف و بی پاسخ گذاشته است. ترکیه کشوری است که بسیاری از رفت و آمدهای ایرانی های مقیم خارج از کشور و اتباع خارجی به ایران به وسیله آن و به شکل ترانزیت صورت می گیرد و مشخص نبودن زمان بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی بین دو کشور و از سویی تعلیق مکرر پروازها و نبود برنامه پروازی مشخص و قابل اعتماد، بسیاری از تجار و دانشجویان را از ادامه فعالیت بازداشته و حتی بیمارانی را که می خواهند برای ادامه درمان به خارج از کشور بروند، درمانده نموده است.

منبع: همگردی

به "بسته ماندن مرزهای مشترک کشور ترکیه با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته ماندن مرزهای مشترک کشور ترکیه با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید