تالار اصلی و فرعی بورس چیست ؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، پیش از ورود به دنیای بورس و سرمایه ­گذاری در این بازار جذاب و پر جنب و جوش باید به طور کامل با مفاهیم و اصطلاحات مربوط به آن آشنا شد. مفاهیمی همچون تالار اصلی بورس، تالار فرعی بورس، تفاوت تالار اصلی و تالار فرعی بورس، نقد شوندگی و ...

تالار اصلی و فرعی بورس چیست ؟

به گزارش وبلاگ نوکیا به نقل از الف بورس ، پس از آشنا شدن با مفهوم نقد شوندگی می توانیم با تابلوی اصلی و تابلوی فرعی بورس آشنا شویم

تالار اصلی و تالار فرعی:

از زمانی مطرح شد که در سال 1381 بورس تهران تصمیم گرفت برای ایجاد حس رقابت بین شرکت­ های مختلف، به جداسازی تابلو قیمت سهام بر اساس نقدشوندگی آنها اقدام نماید.

بر همین اساس قیمت سهام شرکت­ های نقد شونده در تابلو اصلی و سهام شرکت­ های غیر نقد شونده یا با نقدشوندگی کمتر در تابلو فرعی نمایش داده می­ گردد و مورد معامله قرار می گیرد.

گفتنی است که فرایند انجام معاملات در هر دو تالار یکسان می باشد.

این تفکیک بازار بورس در تابلو اصلی و فرعی تنها به دلیل برانگیخته شدن حس رقابت شرکت­ های غیر نقد شونده است که سعی نمایند خود را به تالار اصلی بورس برسانند، زیرا نهاد های معاملاتی می توانند در رتبه بندی های سازمان بورس جا به جا شوند مثلا با پیشرفت به تابلوی اصلی بازار اول انتقال پیدا نمایند یا حتی از بازار اخراج شوند که بستگی به عملکرد آنها طبق معیار های سازمان بورس دارد.

منبع: جام جم آنلاین

به "تالار اصلی و فرعی بورس چیست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالار اصلی و فرعی بورس چیست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید