عایدی دولت از واردات خودروهای کارکرده از منطقه ها آزاد چقدر است؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، واکاوی مصوبه کمیسیون تلفیق نشان می دهد، تنها مجوز واردات خودرو های کار نموده در منطقه ها آزاد صادر شده است. مصوبه کمیسیون تلفیق دو رکن اساسی دارد. اول اینکه واردات خودرو به منطقه ها آزاد در سال آینده یعنی سال 1400، ممنوع است. اما رکن دوم این مصوبه این است که در سال بعد خودرو های موجود در منطقه ها آزاد می توانند برای ورود به سرزمین اصلی ثبت سفارش شوند. بر این اساس، هرچند ارزی بابت واردات خودرو از کشور خارج نمی گردد، اما عملا به صورت گسترده مجوز واردات خودرو های کارنموده و دست دوم صادر شده است.

عایدی دولت از واردات خودروهای کارکرده از منطقه ها آزاد چقدر است؟

طبق این مصوبه قرار نیست خودروهای نو مانند سال های 1396 و ماقبل وارد کشور گردد. همین جا ذکر این نکته لازم است که در آن مقطع حدود 70 هزار دستگاه خودرو با ارز بری 1.5 تا 2 میلیارد دلاری وارد کشور شدند.

در رابطه با تعداد خودرویی که به وسیله مصوبه مجلس از منطقه ها آزاد امکان ورود به سرزمین اصلی را دارند هنوز پیش بینی دقیقی ارائه نشده است، اما به هر حال منطقه ها آزاد احتیاج به خودرو دارند، به عبارت دیگر قرار نیست حجم غیرمتعارفی خودرو از این منطقه ها به سرزمین اصلی وارد گردد. بر این اساس، با پیش بینی که در مجلس اجرا شده قرار است از محل واردات خودرو کارنموده و مستعمل از منطقه ها آزاد و یا به عبارت ساده تر پلاک فروشی، در سال آینده 10 هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد.

بعضی منابع به صورت غیر رسمی اعلام نموده اند هم اکنون بیش از 100 هزار دستگاه خودروی خارجی در منطقه ها آزاد وجود دارد که محتمل است 10 درصد از این خودروهای کارنموده وارد سرزمین اصلی شوند.

بیشتر بخوانید: ماجرای واردات خودروی کارنموده به کجا رسید؟

نکته جالب توجه اینکه بر اساس قوانین بالادستی واردات خودرو مستعمل ممنوع است، اما به هر ترتیب کمیسیون تلفیق این مجوز را صادر نموده و در صورت تایید در صحن علنی مجلس احتمال واردات خودرو های موجود در منطقه ها آزاد به سرزمین اصلی بسیار زیاد است.

سازمان برنامه و بودجه معتقد است، با توجه به تعدادی از خودروها که قابلیت ورود از منطقه ها آزاد به سرزمین اصلی را دارند به نظر نمی رسد این 10 هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد، این در حالی است که احتمالا حدود 14 هزار دستگاه امکان ورود به سرزمین اصلی را داشته باشد که در این حالت به نظر می رسد حدود 5 هزار میلیارد تومان منابع کسب گردد.

بیشتر بخوانید: موج نو کاهش قیمت در بازار خودرو

به هر حال باید تاکید نمود، مصوبه اخیر تلفیق در خصوص واردات خودرو از منطقه ها آزاد و عایدی دولت از محل دریافت حقوق ورودی این خودروها ارتباطی با 2000 میلیارد تومان حقوق ورودی مندرج در لایحه ندارد. هر آنچه که از این محل کسب گردد به پیش بینی های قبلی حقوق ورودی برای عایدی دولت اضافه خواهد شد.

در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده بود، دولت به منظور تنظیم بازار خودرو های وارداتی مکلف شد، ضمن شناسایی خودرو های خارجی غیر آمریکایی موجود در منطقه ها آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیار های معین شده، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودرو های غیر آمریکایی موجود در منطقه ها آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

همانطور که فعال بخش خصوصی گفت مصوبه دولت به این معناست که صاحبان خودرو در منطقه ها آزاد با پرداخت عوارض پلاک ملی دریافت خواهند کرد و این موضوع به معنای آزاد شدن واردات خودرو نیست.

منبع: بلاگ دیوار

به "عایدی دولت از واردات خودروهای کارکرده از منطقه ها آزاد چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایدی دولت از واردات خودروهای کارکرده از منطقه ها آزاد چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید