درز انبساط در گرمایش از کف چیست؟ محل اجرا آن کجاست؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، اگر قرار است که ساختمانی مجهز به سیستم گرمایش از کف شود، حتماً باید درز انبساط در گرمایش از کف، در اجرای آن رعایت شود. به فاصله ای که بین بتن و سرامیکی که برای کف پوش استفاده می شود و روی لوله های گرمایش از کف قرار می گیرد، درز انبساط در گرمایش از کف گفته می شود. درز انبساط به منظور جلوگیری از اثرات تخریبی ناشی از انبساط و انقباض بتن و گرم و سرد شدن آن اجرا شده و از ترک خوردن بتن و سرامیک یا جدا شدن کف پوش نصب شده روی لوله ها جلوگیری می کند.

درز انبساط در گرمایش از کف چیست؟ محل اجرا آن کجاست؟

در ادامه این مقاله از مجله وبلاگ نوکیا، این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم.

محل اجرا و میزان درز انبساط در گرمایش از کف

  • دور تا دور دیوارهایی که در اطراف بتنی که رو سطح دارای سیستم گرمایش از کف واقع شده است.
  • مابین بتن هایی که مساحتش آن ها بیش از 40 متر مربع است.
  • مابین بتن هایی که طولشان بیشتر از 8 متر است.
  • مابین فضاهای مجزا از قبیل فضای اتاق خواب و فضای سالن پذیرایی، حمام، راهرو و …

به منظور ایجاد درز انبساط در گرمایش از کف، باید فاصله یک سانتی متری ایجاد شود که این فاصله، از طریق فوم پلی اتیلن که از ضخامت 1 سانتی متری و ارتفاع 10 سانتی متری برخوردار است، اجرا خواهد شد. این فوم باید به درستی در جای خود قرار بگیرد؛ طوری که دیگر جدا نشود.

در صورتی که درز انبساط به صورت صحیح اجرا نشود، بعد از گذشت چند سال سرامیک هایی که به عنوان کف پوش در ساختمان ها استفاده شده اند، ترک می خورند.

مطلب پیشنهادی:نصب سیستم گرمایش از کف با پکیج

نکاتی که باید در زمان اجرا رعایت شود

لوله های استفاده شده در سیستم گرمایش از کف، منجر به گرم شدن بتن می شوند و آن را منبسط می کنند. در صورتی که ساختمانی دارای بخشی یکپارچه با مساحتی بیش از 40 متر مربع باشد، طراح باید فضا را بخش بندی کرده و درز انبساط در گرمایش از کف را در آن اجرا کند. در این صورت وقتی که بتن در اثر گرمای لوله ها منبسط می شود، با فشرده کردن درز انبساطی، به راحتی منبسط می شود. زمانی که بتن فضای کافی برای منبسط شدن داشته باشد، دیگر به کف پوش ها فشاری وارد نمی شود؛ در نتیجه آن ها دچار ترک خوردگی نخواهند شد.

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

البته اگر درز انبساط در گرمایش از کف اجرا نشود، بتن فضای لازم برای منبسط شدن را ندارد؛ در نتیجه به سرامیک یا سایر متریال استفاده شده در کف پوش فشار وارد شده و باعث ایجاد ترک و آسیب در کف پوش می شود که با گذر زمان موجب ناهموار شدن کف ساختمان خواهد شد.

ویژگی های درز انبساط در گرمایش از کف

  1. جنس درز انبساطی EPE یا XPE و انعطاف پذیر است.
  2. ارتفاع درز انبساط باید هم میزان با ارتفاع بتن یا کمی بیشتر باشد. (حدود 15 سانتی متر)
  3. ضخامت درز انبساط 12 سانتی متر است.
  4. در بخش های مختلف ساختمان، دما متفاوت بوده و مقدار حرارتی که به بتن وارد می شود نیز فرق دارد. به همین دلیل باید در هر بخش از ساختمان مانند سرویس ها، اتاق خواب و … درز انبساط در گرمایش از کف اجرا شود.
  5. در بخش هایی از خانه که لوله عبور نمی کند، مانند کابینت ها، کمد و …، اجرای درز انبساطی الزامی است. با این کار از منتقل شدن حرارت به این بخش ها جلوگیری شده و از آسیب دیدن احتمالی آن ها جلوگیری می شود.
  6. اجرا در مکان هایی که لوله فاضلاب رد شده است، ضروری است و لوله گرمایش از کف باید با رعایت حداقل فاصله مجاز (10 سانتی متر) اجرا شود.
  7. تا جایی که ممکن است از اجرای درز انبساطی زوی مدارها یا لوپ ها خودداری شود. در صورتی که این کار انجام شود، در محل تقاطع باید با لوله خرطومی به طول 30 سانتی متر اطراف لوله های گرمایشی پوشانده شوند.

یکی از ساده ترین روش ها در اجرای درز انبساط در گرمایش از کف، استفاده کردن از عایق در بین هر دو لوپ گرمایشی است. با عایقی با عرض 2 تا 3 و ضخامت 3 سانتی متر، یک شکاف ایجاد می شود که همان درز انبساطی موردنظر است.

مطلب پیشنهادی: مقایسه هزینه گرمایش از کف با شوفاژ رادیاتور

جمع بندی

در صورتی که درز انبساطی به صورت اصولی و درست اجرا نشود، با گذشت زمان و کار کردن سیستم گرمایشی، سرامیک ها ترک می خورند و حتی ممکن است که به صورت کلی کنده شوند. زمانی که با چنین مسئله ای روبه رو شوید، یعنی درز انبساط در گرمایش از کف اجرا نشده است و این احتمال نیز وجود دارد که بتن استفاده شده در کف، دارای ناخالصی بوده یا از آهک در آن استفاده شده باشد.

از قلم نیاندازید که کارشناسان وبلاگ نوکیا از طریق بخش نظرات جوابگوی شما خواهند بود.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

منبع: آچاره

به "درز انبساط در گرمایش از کف چیست؟ محل اجرا آن کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درز انبساط در گرمایش از کف چیست؟ محل اجرا آن کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید