دریابست، خوب یا بد؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، طرح دریابست از اول مهر در آب های محدوده استان هرمزگان اجرا خواهد شد.

دریابست، خوب یا بد؟

بر اساس اعلام شیلات هرمزگان، طرح دریابَست از اول مهر در آب های محدوده استان هرمزگان شروع می گردد و تا پانزدهم مهر نیز ادامه خواهد داشت.

طی این مدت صید آبزیان ممنوع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

دریابست یعنی چه؟

دریابست به معنی تعلیق فعالیت های صیادی در زمان و مکان خاص با هدف کاهش فشار صید بی رویه و حفظ ذخایر آبزیان است.

دریابست چه مزایایی دارد؟

عبدالرسول دریایی مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: کاهش منابع آبزیان خلیج فارس در دهه های اخیر به علت افزایش آلودگی دریا، تخریب زیستگاه ها بر اثر فعالیت های صنعتی و برداشت و صید بی رویه سبب شده تا سازمان شیلات ایران این طرح را اجرا کند.

دریایی گفت:اجرای این طرح که از سنت های قدیمی صیادان است، یاری شایانی به حفظ ذخایر آبزیان و بعلاوه پایداری صید و صیادی می نماید.

به گفته دریایی اجرای این طرح از لحاظ علمی نیز مورد تایید پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل شیلات هرمزگان، حفاظت از مولدین و آبزیان در صیدگاه ها، کاهش فشار صید و جلوگیری از فعالیت صیادان غیرمجاز، اجرای عدالت جهت سهم دهی به صیادان قانونی، کاهش آلودگی دریا ، ایجاد آرامش در صید گاه ها، فرصت مناسب برای تعمیر ادوات و شناور های صیادی، افزایش راندمان صید بعد از اجرای طرح و کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای اجرای طرح دریابست است.

او گفت: طرح دریابست نتیجه همفکری گروهی در کمیته مدیریت صید استان است و کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، جامعه صیادی، دریانوردان، مراجع علمی و شورای تامین اجرای این طرح را تایید نموده اند.

به گفته دریایی، ستاد اجرای دریابست نیز در اداره کل شیلات هرمزگان تشکیل شده است.

دریابست فقط مختص استان هرمزگان و ایران نیست

مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه اجرای طرح دریابست فقط مختص هرمزگان و ایران نیست، گفت: این طرح در استان های خوزستان و بوشهر نیز اجرا شده و حتی در بعضی از کشور ها مانند کره جنوبی زمان انجام این طرح به بیش از 300 روز هم رسیده است.

ماهی و میگوی مورد احتیاج بازار استان از کجا تامین می گردد؟

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: به منظور اجرای پیروز طرح دریابست هماهنگی های لازم با نهاد ها و دستگاه های ذیربط به ویژه قرارگاه امنیت غذایی انجام شده و طی این مدت ماهی و میگوی مورد احتیاج بازار استان از استان های همسایه تامین خواهد شد.

او گفت: نیرو های نظامی و انتظامی از خروج ماهی از استان جلوگیری خواهند کرد و ورود ماهی به استان نیز تسهیل خواهد شد.

دریابست فقط شامل میگو نیست

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت:با توجه به نزدیکی فصل صید میگو شاید تصور گردد که اجرای طرح دریابست تنها برای اثر گذاری در فصل صید میگو است در حالی که با اجرای این طرح همه آبزیان و زیست بوم دریایی فرصت تنفس و بازسازی پیدا می نمایند.

اقدامات شیلات هرمزگان برای حفاظت و تقویت ذخایر ژنتیکی آبزیان

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت:اجرای طرح دریابست مقطعی و طولانی، بازسازی دخایر، ایجاد زیستگاه های مصنوعی و جلوگیری از آلودگی زیستگاه ها از مهمترین اقدامات شیلات هرمزگان برای حفاظت و تقویت ذخایر ژنتیکی آبزیان است.

دغدغه مردم

بالا بودن قیمت آبزیان از جمله ماهی و میگو در طول سال و در شرایط عادی سبب شده تا این غذا های خوشمزه دریایی کمتر در سفره ساحل نشینان خلیج فارس دیده گردد.

مردم نیز همچون مسئولان و صیادان موافق اجرای طرح دریابست هستند، اما از مسئولان توقع دارند که با مدیریت مناسب و تهیه آبزیان مورد احتیاج بازار استان در مدت اجرای این طرح (1 تا 15 مهر) شاهد کمبود و گرانی قیمت ماهی و میگو نباشند.

نویسنده: پرویز بلوچیان رضوان

وبلاگ نوکیا هرمزگان بندرعباس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دریابست، خوب یا بد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریابست، خوب یا بد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید