راه های کاهش اضطراب

به گزارش وبلاگ نوکیا، همه ما در دوران گوناگونی از زندگی مان احساس اضطراب می کنیم. اما گاهی این اضطراب ها پاسخ طبیعی بدن است تا بدن ما برای دفاع از خود آماده گردد. در واقع اضطراب به ما علامت می دهد که به خودمان توجه و از خودمان محافظت کنیم.

راه های کاهش اضطراب

راه های کاهش اضطراب

همه ما در دوران گوناگونی از زندگی مان احساس اضطراب می کنیم. اما گاهی این اضطراب ها پاسخ طبیعی بدن است تا بدن ما برای دفاع از خود آماده گردد. در واقع اضطراب به ما علامت می دهد که به خودمان توجه و از خودمان محافظت کنیم.

هنگامی که ارزیابی ما از خطر و آسیبی که ما را تهدید نموده صحیح و منطقی باشد، برترین شیوه مبارزه این است که پاسخ مقابله ای مناسبی برای آن انتخاب کنیم. در اینجا اضطراب یاری می نماید که طی فرایند مقابله، انرژی لازم را به دست آوریم. اما به یاد داشته باشیم که اگر ارزیابی ما از یک رویداد زندگی صحیح یا معقول نباشد، آن وقت اضطراب می تواند نامطلوب باشد. هنگامی که ما بدون هیچ علت موجهی تحت فشار و استرس هستیم، اضطراب دردسر آفرین خواهد بود. در آن لحظه ممکن است بی فایده دچار اضطراب و تنش شویم زیرا فکر و جسم ما برای دفع کردن تهدید یا خطری که به نادرستی برای خودمان ساخته ایم، قفل شده اند. نخستین قدم برای مقابله با اضطراب، تشخیص نشانه های اضطراب و مسائلی است که ما را تحت تاثیر قرار می دهند. همان طور که اشاره شد، اضطراب به ما انرژی و آمادگی می دهد تا با چالشی مبارزه کنیم اما از طرفی هم اضطراب می تواند موجب حواس پرتی هم گرددکه مانع از عملکرد طبیعی بدن است.

پذیرش اضطراب

رنج بردن از اضطراب که سبب اختلال در زندگی می گردد، به قدر کافی سخت است. هنگامی که مضطرب هستیم نباید مسائل خود را با بد فکر کردن درباره خودمان پیچیده تر کنیم زیرا اگر چنین کاری را انجام دهیم، نه تنها دچار اضطراب خواهیم شد بلکه از اعتماد به نفس مان هم کاسته می گردد. هنگامی که در حال فکر کردن به افکار غیرمنطقی هستیم و با خود می گوییم: من ضعیف هستم و هیچ کس همچون من مضطرب و نگران نمی گردد، باید بدانیم که اضطراب خود را تشدید نموده ایم. بنابراین انرژی گران بهای خود را برای سرزنش و تنبیه خود به کار نگیرید.

کنترل جسم

یکی از مهم ترین نکاتی که در مقابله با اضطراب پیشنهاد می گردد، استفاده از شیوه ای موسوم به خودآرامی است. از آنجا که اضطراب موجب می گردد که تنش و ناراحتی ما افزایش یابد، ناگزیر هستیم از مهارت خودآرامی استفاده کنیم زیرا قرار گرفتن در آرامش می تواند به ما در کنار آمدن با اضطراب یاری کند. روان شناسان برای خودآرامی شیوه های متفاوتی را پیشنهاد می نمایند اما روشی که به طور معمول موثر است، این است که به جسم خود توجه کنیم. تنفس، ضربان قلب و سایر نشانه های تحریک هیجانی مانند سخت شدن عضلات و دست های عرق نموده خود را تنظیم کنیم. هنگامی که به جسم خود می گوییم که مضطرب هستیم، وقت آن است که از مهارت های خودآرامی استفاده کنیم. به اسم مثال تصور کنید که شما در حال اجرای نمایش یا ادای سخنرانی در حضور جمع کثیری هستید. جسم تان به شما می گوید که در حال مضطرب شدن است. به جای اینکه هول کنید و کنترل خود را از دست بدهید، به خودتان بگویید: من می توانم با یک نفس عمیق خود را آزاد کنم. مزیت استفاده از پاسخ های بدنی خود به اسم یک نشانه خودآرامی این است که شما در هر شرایطی برای مقابله با اضطراب احساس آمادگی کنید و این مهارت مقابله ای را همواره و همه جا به همراه می برید. روان شناسان این تمرین خودآرامی را خودآرامی زنده می نامند.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "راه های کاهش اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های کاهش اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید