18 نکته مهم برای چیدمان بهتر اتاق نوزاد

به گزارش وبلاگ نوکیا، انتظار تولد فرزندی تازه را می کشید؟ پس وقت آن رسیده که چیدمان اتاق نوزاد خود را طراحی کنید. چه اتاقی بزرگ در اختیار داشته باشید و چه فضای کوچکی برای مراقبت از نوزاد داشته باشید، باید با سبک های مختلف چیدمان اتاق نوزاد آشنا شوید و نکات مهم مربوط به آن را بدانید. به این ترتیب، اتاقی راحت با چیدمانی زیبا و کاربردی خواهید داشت. در این مقاله، هرآنچه باید درباره طراحی دکوراسیون و چیدمان اتاق نوزاد بدانید را می خوانید.

18 نکته مهم برای چیدمان بهتر اتاق نوزاد

روش های مختلف برای چیدمان تخت خواب نوزاد

به طور کلی، چیدمان اتاق نوزاد شامل 4 وسیله اصلی می گردد:

  • گهواره یا تخت خواب نوزاد؛
  • میز عوض کردن پوشک؛
  • کمد لباس؛
  • صندلی مادر.

بر اساس نحوه قرار گرفتن تخت خواب در کنار 3 وسیله دیگر چیدمان اتاق تغییر می نماید. در ادامه، روش های مختلف چیدمان بر این اساس را می خوانید.

1. تخت خواب روبه روی در اتاق

در این سبک چیدمان، گهواره یا تخت خواب اولین چیزی است که موقع ورود به اتاق نوزاد می بینید. بنابراین، باید چیدمان آن از سایر بخش های اتاق بهتر باشد. تخت خواب نوزاد را چند متر دورتر از هر پنجره ای قرار بدهید تا از کودک در برابر بادهای سرد، پرده های آویزان و پرده جمع کن ها محافظت گردد. برای ایجاد تعادل در چیدمان اتاق، یک صندلی مادر را کنار تخت خواب و دقیقا روبه روی آن قرار بدهید تا بتوانید موقع مراقبت از کودک استراحت کنید. کمد را هم در کنار میز تعویض پوشک قرار دهید تا به راحتی میان این دو قسمت رفت وآمد داشته باشید.

2. تخت خواب در کنج دیوار

اگر تخت خوابی با تزئینات خاص دارید، با این روش چیدمان آن را به نقطه کانونی اتاق تبدیل کنید. البته، باید مراقب افتادن وسایلی مانند پتو و اسباب بازی در گوشه های اتاق باشید. سایر اثاثیه ضروری مانند کمد، میز تعویض پوشک و صندلی مادر را هم در کنار یکدیگر و در آن سوی اتاق بچینید.

3. چیدمان دو تخت خواب در اتاق نوزاد

این چیدمان برای کسانی که به اتاق نوزاد چندمنظوره فکر می نمایند، عالی است. می توانید در این اتاق تمام ملزومات اتاق نوزاد و تخت خواب او را بچینید. در کنار آن هم از تخت خوابی کوچک و قابل حمل بهره ببرید تا بتوان آن را به سمت گوشه اتاق چرخاند. این تخت خواب قرار است که تخت خواب نوزاد مهمانی باشد که در خانه شما می خوابد. لباس های اضافی را هم در یک میز تعویض پوشک که زیر آن کمد دارد، نگه دارید.

4. چیدمان اتاق دوقلوها

اگر قرار است صاحب نوزادهای دوقلو شوید، این چیدمان برای شما مناسب است. در این چیدمان به جای اینکه تخت خواب ها را به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار بدهید، رو به روی هم و پشت به دیوار بچینید. این چیدمان به نوزادها اجازه می دهد تا یکدیگر را بهتر ببینند. از نظر ظاهری نیز چیدمان مجذوب کننده تری خواهید داشت. بهتر است که برای این اتاق به فکر میز تعویض پوشک با فضای بزرگتر باشید تا فضای کافی برای تعویض پوشک دوقلوها به طور هم زمان داشته باشید.

نکته مهمی که در طراحی بخش های مختلف اتاق نوزاد باید به آن توجه داشته باشید این است که مبلمان اتاق نوزاد را به دیوار متصل کنید یا با تسمه مبل محکم کنید.

ایده هایی برای چیدمان اتاق نوزاد

برای اینکه اسباب و وسایل اتاق فرزندتان را به روشی مجذوب کننده تر و کاربردی تر بچینید، باید برای این کار ایده هایی داشته باشید. در ادامه، 18 ایده برای این کار را می خوانید. شما می توانید این روش ها را دقیقا اجرا کنید یا از آن ها به روشی خلاقانه ایده بگیرید.

1. از مناسب ترین پالت های رنگی بهره ببرید

رنگ می تواند چیدمان اتاق نوزاد را کاملا تغییر دهد، به ویژه اگر برترین رنگ ها را برای این اتاق انتخاب کنید. اگر می خواهید اتاق بزرگی را به فضایی دنج تر تبدیل کنید، از رنگ های ملایمی مانند زرد و صورتی بهره ببرید. برای بزرگتر نشان دادن اتاقی کوچک هم باید نور را به برترین شکل منعکس کنید. به کار بردن رنگ های خنثی مانند بژ، خاکستری و سفید به شما برای این کار یاری می نماید.

2. به تم اتاق نوزاد خوب فکر کنید

انتخاب تم مناسب برای طراحی اتاق نوزاد راهی فوق العاده جهت شخصی سازی آن است. اگر می خواهید اتاقی خاص تر داشته باشید، از وسایل محبوب نوزاد مانند حیوانات اسباب بازی، دایناسورهای عروسکی یا صدف های دریایی بهره ببرید. با استفاده از دیوارهایی به رنگ خنثی و دکوری ساده، اتاقی طراحی می کنید که فرزندتان می تواند در آن بزرگ گردد و در درازمدت در هزینه هایتان صرفه جویی می گردد.

3. دیواری شاخص طراحی کنید

آیا می خواهید کمی رنگ به اتاق نوزاد اضافه کنید اما نمی خواهید تمام دیوارها را رنگ آمیزی کنید؟ در این صورت، طراحی دیواری شاخص به شما یاری می نماید. دیواری را در اتاق نوزاد انتخاب کنید و برای آن کاغذ دیواری طرح دار و هنری با کنتراست بالا یا برچسب هایی که به راحتی از دیوار جدا می شوند و با تم اتاق مطابقت دارند، تهیه کنید. اگر می خواهید این دیوار خاص تر گردد، می توانید خودتان دست به کار شوید و آن را با کمی خلاقیت رنگ آمیزی کنید.

4. آلبوم دیواری بسازید

اگر در اتاق دیواری خالی دارید، می توانید با توجه به تم اتاق نوزاد از دیوار برای ایجاد طرحی منسجم بهره ببرید. عکس های خانوادگی، عکس های یادگاری، طرح های زیبا یا الهام بخش و تصاویر شخصیت های داستانی یا کارتونی مورد علاقه خود را به این دیوار بچسبانید. این ایده زیبا برای اتاق نوزاد به شما یاری می نماید تا شخصیت و رنگ را به اتاق اضافه کنید.

5. سقف اتاق را تزیین کنید

برای طراحی منحصر به فرد اتاق نوزاد، کمی سقف آن را تزیین کنید. از برچسب هایی مانند ستاره یا گل بهره ببرید تا سراسر اتاق طرحی رنگارنگ و مجذوب کننده داشته باشد. می توانید سقف را به رنگ آسمان آبی رنگ آمیزی کنید و روی آن ابرهای سفیدی بکشید. رنگ آمیزی دیوارها به رنگ سبز نیز به شما یاری می نماید تا اتاقی به شکل جنگل طراحی کنید.

6. چراغ ها را از قلم نیاندازید

استفاده از چراغ هایی با طرح هایی خاص ایده ای فوق العاده برای طراحی اتاق نوزاد است. چراغ های آویز، دیوارکوب یا حتی رومیزی را در اتاق نوزاد نصب کنید. از قلم نیاندازید که برای این چراغ ها از کلید دیمر هم بهره ببرید تا بتوانید نور اتاق کودک را تنظیم کنید.

7. از تخت خواب کمددار بهره ببرید

تخت خواب ها اشکال و مقدار های مختلفی دارند. برخی از آن ها نیز دارای کمد هستند. اگر فکر می کنید که برای پوشک، پتو و اسباب بازی های نوزاد به فضای بیشتری احتیاج دارید، تختی را انتخاب کنید که کمد داخلی داشته باشد. بهتر است برای فرزند خود تخت خوابی تهیه کنید که برای سنین بزرگتر او نیز مناسب باشد.

8. یک صندلی راحت انتخاب کنید

هنگام انتخاب صندلی برای اتاق نوزاد باید سراغ صندلی هایی بروید که راحت و در عین حال شیک باشند. راکرها و صندلی های مخصوص نوزاد همگی گزینه هایی عالی برای مبلمان اتاق نوزاد هستند. فقط مطمئن شوید که صندلی را انتخاب می کنید که به راحتی جابه جا گردد، بی صدا حرکت کند و شست وشی آن آسان باشد.

9. به میز تعویض پوشک دومنظوره فکر کنید

میز تعویض پوشک چندمنظوره راهی فوق العاده برای صرفه جویی در فضای موجود در اتاق نوزاد است. می توانید تخت نوزادی انتخاب کنید که یک میز تعویض پوشک به آن متصل است یا جایی برای تعویض پوشک در بالای کمد یا کمدی که جای تعویض پوشک دارد انتخاب کنید. درست کردن جایی برای تعویض پوشک روی مبلمان اتاق به طراحی اتاقی که برای فرزندتان در هر سنی مناسب است، یاری می نماید.

10. از لوازم تخت خواب کودک بهره ببرید

لوازم تخت خواب کودک مانند ملافه، پتو و بالش می تواند به ایجاد تم یا طرحی رنگارنگ برای اتاق نوزاد یاری کند. لوازمی با طرح گل دار یا حیوانات به همراه رنگ های مکمل پررنگی مانند نارنجی و آبی یا بنفش و زرد تهیه کنید. اگر هم در دکوراسیون اتاق نوزاد رنگ های بسیاری به کار برده اید، ملافه هایی با رنگ های خنثی می توانند دکور اتاق را تکمیل نمایند.

11. یک آویز تخت رنگارنگ پیدا کنید

دکوراسیون اتاق نوزاد خود را با اضافه کردن یک آویز تخت تکمیل کنید. آویزهای تخت به رشد بصری نوزاد یاری می نمایند و به او چیزی برای دیدن کردن می دهند. تنوع آویزهای تخت در بازار فراوان است. یک آویز مخملی نرم انتخاب کنید که قابلیت پخش موسیقی دارد. البته، اگر به ساخت وسایل کودک خود علاقه دارید، می توانید با استفاده از توپک های پوم پوم، روبان، کاغذ رنگی و سایر لوازم کاردستی برای فرزندتان یک آویز تخت خلاقانه بسازید.

12. قفسه ها را خلاقانه انتخاب کنید

اگر نمی خواهید فضای ارزشمند اتاق نوزاد را اشغال کنید، از فضای دیوارها برای نگهداری وسایل اضافی یاری بگیرید. با وجود قفسه هایی که خلاقانه طراحی و به دیوار نصب شده اند، چیدمانی مجذوب کننده خواهید داشت. می توانید این قفسه ها را با وسایل تزیینی رنگارنگ تزیین کنید یا از آن ها برای نمایش چیزهایی مثل کتاب و اسباب بازی بهره ببرید. قفسه ها برای نگهداری پتو و لباس های اضافی نوزاد هم کاربرد دارند.

13. یک سبد ذخیره سازی بامزه انتخاب کنید

سبدهای ذخیره سازی هم وسایلی کاربردی هستند و هم برای تزیین هر اتاق نوزادی به کار می روند. چند سبد حصیری در قفسه بالای میز تعویض پوشک قرار دهید. از پارچه های بوم هم برای پوشاندن قفسه ها بهره ببرید تا لباس ها و پتوهای نوزاد جای مناسبی داشته باشند. یک سبد ذخیره سازی رنگارنگ برای نگهداری اسباب بازی های فرزندتان هم گزینه فوق العاده ای است.

14. از یک قالیچه تزیینی بهره ببرید

پهن کردن فرش و قالیچه به اتاق نوزاد نه تنها برای ترکیب رنگ، طرح و شخصیت بخشیدن به اتاق مناسب است، بلکه به کاهش سروصدا هم یاری می نماید. قالیچه ای را نزدیک تخت خواب نوزاد پهن کنید تا هنگام آنالیز شرایط نوزاد صدای پاهایتان او را از خواب بیدار نکند.

علاوه بر این، قالیچه مکانی نرم و راحت برای خزیدن نوزاد فراهم می نماید تا بهتر رشد کند.

15. به پنجره ها هم فکر کنید

تابیدن نور طبیعی در اتاق نوزاد برای باز کردن فضای آن خوب است اما قطعا دوست ندارید که نور بیش از حد فرزندتان را از خواب بیدار کند. برای محدود کردن نور ورودی به اتاق، از پرده های بلک اوت یا خاموشی بهره ببرید. با این کار موقع چرت زدن نوزاد می توانید به راحتی نور اتاق را کم کنید.

پرده هایی را انتخاب کنید که رنگارنگ یا دارای طرح هایی سرگرم نماینده باشند. پرده هایی با میله کششی انتخاب کنید تا در مواقع ضروری پنجره اتاق نوزاد کاملا غیرقابل نفوذ گردد.

16. کتابخانه ای کوچک نصب کنید

برای تشویق کودک به کتاب خوانی هیچ وقت زود نیست. کتابخانه ای کوچک در گوشه اتاق با قفسه ثابت یا شناور نصب کنید. کتاب های مورد علاقه فرزندتان را در این کتابخانه بچینید. حتی می توانید یک صندلی کودک هم در کنار کتابخانه قرار بدهید تا کتاب خواندن برای او ساده تر گردد. کتابخانه ای کوچک می تواند وسیله ای ثابت در اتاق باشد که با بزرگتر شدن فرزندتان کتاب های آن تغییر می نمایند.

17. اتاق را برای راحتی خودتان هم طراحی کنید

اتاق نوزاد جایی نیست که فقط فرزندتان در آن می خوابد، بلکه مکانی برای استراحت و آرامش شما هم هست. هنگام انتخاب اثاثیه این اتاق، یک صندلی راحتی یا مادر یا مبلی برای استراحت خود نیز انتخاب کنید. این صندلی یا مبل قرار است جایی برای نشستن شما موقع شیر دادن به نوزاد یا آرام کردن او باشد.

اگر برای طراحی اتاق نوزاد بودجه اندکی دارید، می توانید یک صندلی چوبی قدیمی را سنباده بزنید، رنگ آمیزی و روکش کنید تا به جایی عالی برای استراحت شما تبدیل گردد.

18. رنگ های تیره برای زیبایی و آرامش نوزاد

رنگ های تیره می توانند اثر آرامش بخشی داشته باشند. بنابراین، هنگام انتخاب طرح چیدمان اتاق نوزاد به این رنگ ها هم فکر کنید. بادمجانی رنگی پرکاربردتر از آن چیزی است که فکر می کنید. این رنگ در کنار رنگ های خاکستری، آبی فیروزه ای و سفید عالی است. برای ایجاد آرامش بیشتر از تخته ها، قفسه ها و مبلمانی چوبی بهره ببرید. بنفش بادمجانی رنگی شگفت انگیز است که با استفاده از مبلمانی آبی رنگ به اتاق نوزاد عمق بیشتری می بخشد.

کلام آخر

برای چیدمان اتاق نوزاد ایده های بی نظیر و شگفت انگیز بسیاری وجود دارد. در این مقاله 18 ایده را معرفی کردیم. نکته مهم در اجرای تمام این ایده ها آن است که به ایمنی فرزندتان فکر کنید. فرقی نمی نماید که هدف شما از طراحی اتاق چه باشد. به هر حال، ایمنی کودک را در اولویت بگذارید. قبل از آغاز طراحی چیدمان اتاق، مطمئن شوید که تمام نکات مربوط به محافظت از نوزاد را به دقت آنالیز نموده اید. از قلم نیاندازید که چندمنظوره کردن وسایل اتاق کودک نباید به معنای به خطر انداختن جان و سلامتی او باشد. هدف از انواع سبک های چیدمان اتاق نوزاد این است که اتاقی به شیک ترین شکل ممکن طراحی کنید که شخصیت، طرز فکر و ارزش های شما را منعکس می نماید و در عین حال تمام وسایل آن به امن ترین راه ممکن برای فرزندتان چیده شده اند. این وسایل قرار است امنیت و راحتی کودکتان را تضمین نمایند، نه اینکه بلای جان او شوند. این طور فکر نمی کنید؟

منبع: Wayfair

منبع: دیجیکالا مگ

به "18 نکته مهم برای چیدمان بهتر اتاق نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 نکته مهم برای چیدمان بهتر اتاق نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید