سیاحت در تنها پارک بدون زباله ایران

به گزارش وبلاگ نوکیا، زباله و یا به عبارتی پسماند، از مهمترین چالش های جامعه کنونی بشر می باشد که محیط های طبیعی و مسکونی پیرامون ما را تحت الشعاع قرار داده است.

سیاحت در تنها پارک بدون زباله ایران

به گزارش وبلاگ نوکیا، در اکثر کشورها، مدیریت پسماند یک ضرورت می باشد که کارشناسان زبده با تیم های خلاق در کوشش برای ارائه راهکارهای زیربنایی و اساسی برای آن هستند.

کشورهایی همچون آمریکا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، دانمارک، سوئد، آلمان، سوئیس و حتی بعضی کشورهای شرق آسیا از قبیل ژاپن، چین و کره جنوبی اقدامات خوبی را در این زمینه داشته اند که نگاهی جمالی به بعضی از آنها می کنیم.

در آمریکا مدیریت پسماند توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت های محلی تنها در بخش مدیریت پسماندهای جامد فعالیت می نمایند.

مجلس اسپانیا با ورود به این مساله، ضرورت ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه پسماند متشکل از بازیافت، جمع آوری و دفن آنها با همکاری بخش های دولتی، خصوصی و نیز بخش عمومی و سازمان ملی حفاظت محیط زیست را تصویب کرد.

آلمانی ها ملزم به رساندن زباله های به مراکز بازیافت هستند و اگر کسی این کار را نکند مرتکب جرمی اداری شده است.

در کشور ما نیز با موضوع شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها، اقداماتی اجرا شده است، ولی این مهم به تنهایی تأثیرگذار نیست و عزم جدی و همه جانبه را می طلبد تا بتوانیم محیط پیرامون خود را عاری از زباله ببینیم.

فرهنگ سازی، آموزش از سنین پایه و احساس مسئولیت همه آحاد مردم از مهمترین عوامل حفظ منابع طبیعی زمین و جلوگیری از آلودگی محیط زیست هستند که می تواند این معضل را به خصوص در شهرهای شمالی کشور مدیریت کند.

سبک نوین مدیریت پسماند در شهر آستارا در غرب استان گیلان با کم رنگ تر کردن روش سنتی از روزهای نخست دهه 90 شروع شد و در سال 1394 با ایجاد غرفه های بازیافت در بعضی محلات شهر و آموزش خانه به خانه شهروندان با همکاری شهرداری این بندر مرزی، محیط زیست و بخش خصوصی شکلی جدید به خود گرفت.

این طرح ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت، ولی به مرور زمان و با درک اهمیت موضوع توسط شهروندان، استقبال عمومی از دستورالعمل های مرتبط با این طرح بیشتر شده است.

این استقبال تا حدی افزایش یافته است که سمن ها و گروه های مردم نهاد، برنامه هایی را برای پاکسازی کوچه ها، معابر، جنگل، کوهستان، سواحل و حتی رودخانه های این شهر توریستی برگزار می نمایند که با استقبال اقشار مختلف مردم روبرو می شود.

اینگونه احساس مسئولیت ها سبب شد تا شهرداری بندر مرزی آستارا برنامه احاله مدیریت پارک جنگلی 1512 هکتاری بی بی یانلو را از منابع طبیعی، با هدف ایجاد تفرجگاهی ایده آل با موضوع پارک بدون زباله کشور در دستور کار قرار دهد.

مقدمات اجرای این طرح انجام گشت و پارک مذکور در دی ماه سال 1393 به مدت 15 سال از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان به شهرداری آستارا واگذار شد.

ثبت بی بی یانلو به عنوان پارک بدون زباله ایران

جواد معیتی، شهردار بندر مرزی آستارا در گفت و گو با وبلاگ نوکیا، اظهار کرد: واقع شدن این پارک در ابتدای ورودی شهر از سمت شمال و جاده بین المللی و پرتردد آستارا به اردبیل سبب می شود تا با اجرای طرحی جامع برای توسعه و ایجاد امکانات، میزبان تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری در ایجاد زیرساخت های پارک با حفظ ویژگی های طبیعی آن، از توان بخش خصوصی بهره مند شده است، شرح داد: قرارداد احاله مدیریت برای یک دوره 15 ساله است و تا 30 سال هم قابل تمدید می باشد.

وی با اشاره اینکه این پارک جزء جنگل های هیرکانی غربی و جنگل های میان بند محسوب می شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر بسیاری از گیاهان دارویی، درختان بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، لرگ، خرمندی، داغداغان، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی، شب خسب، ون، بارانک و... در این جنگل یافت می شود.

شهردار آستارا با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند به خوبی در این پارک اجرا می شود، شرح داد: خانواده هایی را که بی بی یانلو را برای طبیعت گردی خود انتخاب می نمایند، علاوه بر اینکه خود در پاکسازی محیط و تفکیک زباله نقش بسزایی را دارند، هیچگونه پسماندی را در محیط پیرامون خود مشاهده نمی نمایند.

وی افزود: حال با ایفای نقش هموطنان، این پارک به عنوان پارک بدون زباله ثبت شده است و می تواند الگویی مناسب برای سایر مناطق کشور باشد.

لازم به شرح است، با مطالعه اقدامات اجرا شده در بندر مرزی آستارا، آنچه که بیش از هر چیزی مشهود می باشد، فقدان تأسیسات بازیافت است که سبب انباشته شدن تلی از زباله در مکانی کاملا نامتعارف (پناهگاه حیات وحش لوندویل) گشته که امیدواریم هر چه سریعتر تصمیمات لازم اتخاذ و اعتبارات هم در این خصوص مصوب و تخصیص شود.

گزارش از: رامین بشرویه، خبرنگار وبلاگ نوکیا، منطقه گیلان

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سیاحت در تنها پارک بدون زباله ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاحت در تنها پارک بدون زباله ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید