طرز تهیه شیرینی زبان؛ به روش قنادی در خانه با نکات کلیدی

به گزارش وبلاگ نوکیا، شیرینی زبان سال هاست میان ایرانی ها پر هوادار بوده و در کنار شیرینی هایی چون کیک یزدی، دانمارکی و ناپلئونی از دسته شیرینی های پرهوادار است و به عنوان یک شیرینی سنتی همواره پای ثابت خرید شیرینی و مهمانی های ما بوده است. مهمترین بخش شیرینی زبان خمیر آن می باشد که خمیر هزارلا نام دارد و تاثیر عمده ای در طعم آن دارد. در واقع بدون این خمیر امکان تهیه شیرینی زبان وجود ندارد! این خمیر با عنوان خمیر هزارلا puff pastry یا میل فوی به صورت آماده در فروشگاه های لوازم قنادی به فروش می رسد.

طرز تهیه شیرینی زبان؛ به روش قنادی در خانه با نکات کلیدی

ولی اگر با ما همراه باشید طرز تهیه این خمیر پر کاربرد و در نهایت شیرینی زبان خوشمزه و محبوب را به صورت کاملا ساده و راحت آموزش خواهید دید!

این خمیر کاربردهای فراوانی در تهیه شیرینی به خصوص شیرینی های عید دارد. خمیر هزارلا خمیری ست یک لایه که در فرآیند تهیه آن، کره بین خمیر قرار می گیرد و طی چندین مرحله وردنه کشی، خمیر آماده طبخ می گردد و حین پخت چندین لایه می گردد و در اصطلاح به آن خمیر هزارلا گفته می گردد.

با ما همراه باشید با آموزش شیرینی زبان با خمیر هزار لای خانگی در وبلاگ نوکیا بلاگ:

مواد لازم جهت تهیه خمیر هزارلای خانگی برای شیرینی زبان:
آرد سفید280 گرم
شکر یک قاشق غذاخوری
تخم مرغ یک عدد
جوهر لیمونصف قاشق چایخوری
وانیل یک قاشق چایخوری
نمک1/4 قاشق چای خوری
روغن مایع یک قاشق غذاخوری سر پر
آب سرد120میلی لیتره
کرهصد گرم
نشاسته ذرت به میزان لازم

1- ابتدا در یک کاسه بزرگ تخم مرغ را بشکنید و به آن جوهر لیمو را اضافه کنید.

2- و سپس نمک را بیفزایید. بعد از آن روغن مایع را به آن ها اضافه کنید.

3- و با استفاده از همزن دستی به خوبی مواد را هم بزنید. حالا یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید.

4- و یک قاشق چایخوری وانیل را اضافه کرده و مجددا هم بزنید تا شکر و وانیل کاملا حل گردد. سپس 120میلی لیتره آب را اضافه کنید.

5- با هم زن دستی مواد را مخلوط کنید تا کاملا یک دست گردد. سپس آرد را روی مخلوط الک کنید و هم بزنید.

6- تا کاملا خمیری یک دست داشته باشید خمیر را روی میز کار آرد پاشی شده منتقل کنید. دقت کنید آرد نه باید به حدی باشد که خمیر زیادی شل باشد و نه خشک. حالا باید آغاز کنید به ورز دادن خمیر!

مرتب خمیر را ورز دهید و مطابق تصویر خمیر را به یک سمت بکشید.

7- و دوباره جمع کنید. اینکار را مرتب همراه با ورز دادن حدود پنج تا ده دقیقه انجام دهید تا زمانی که خمیر کاملا لطیفی حاصل گردد.

خمیری که وقتی روی آن انگشتتان را فشار دهید دوباره به حالت اول برگردد و لطیف باشد. از آرد پاشی زیاد روی خمیر خودداری کنید و اصلا آرد به خمیر اضافه نکنید.

8- در این مرحله خمیر را باید حدود یک ساعت بگذارید تا استراحت کند. خمیر آماده شده را داخل سلفون بپیچید و بگذارید نیم ساعت در محیط استراحت کند.

در این فاصله صد گرم کره را از یخچال خارج کنید. روی کاغذ روغنی پهن و مستطیل شکلی کره را قرار دهید.

9- یک لایه از کاغذ روغنی را روی کره قرار دهید. حالا باید با وردنه کره را صاف و پهن کنید.

10- برای این منظور ابتدا روی کره، از طریق وردنه با کمی فشار ضربه وارد کنید تا کره نرم گردد.

بعد آغاز کنید به وردنه کشی و از طریق وردنه کره را کاملا صاف کنید.

11- و کره را به شکل مربع یا مستطیل با ضخامت حدودی یک میلی متری پهن و صاف کنید! حالا برای نیم ساعت یا تا فاصله ای که خمیر استراحت می نماید، کره پهن شده را داخل فریزر قرار دهید.

روی تخته یا میز کار کمی آرد یا ترجیحا نشاسته ذرت بپاشید بعد از استراحت خمیر، آن را از سلفون خارج کنید و خمیر را روی میز کار قرار دهید.

12- روی خمیر را هم کمی نشاسته ذرت بپاشید. حالا باید خمیر را از طریق وردنه باز و پهن کنید پس آغاز کنید به وردنه کشی خمیر، و خمیر را به ضخامتی حدود یک یا دو میلیمتری، ترجیحا نازک به شکل مربع پهن کنید.

وردنه کشی را هم از طول و هم از عرض خمیر انجام دهید. تا کاملا یکدست پهن گردد. بعد از پهن کردن خمیر، کره ای که از قبل آماده کردید را از یخچال خارج کنید.

کره را از کاغذ روغنی در بیارید و سپس مرکز خمیر پهن شده قرار دهید.

13- حالا لبه های خمیر را روی کره بکشید. طوری که کره کاملا پوشانده گردد و مطابق تصویر به شکل مستطیل گردد.

14- سپس با وردنه خمیر را مجددا بعد از قرار دادن کره در داخل آن، وردنه کشی کنید اینکار رو با وارد کردن ضربه روی خمیر انجام دهید و دوباره با ضخامت دو میلیمتری پهن کنید به نحوی که به یک مستطیل کشیده تبدیل گردد سپس آن را مطابق تصویر تا بزنید.

دوباره لایه ها رو روی هم قرار دهید و در واقع چهار لا تا بزنید.

15- خمیر را بعد از آماده سازی در سلفون یا کاغذ روغنی پیچیده و آن را در یخچال بگذارید و حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید تا کاملا خمیر سرد گردد. سپس خمیر را از یخچال خارج کرده و مجددا روی میز کار پهن کنید و باز با وردنه به ضخامت حدود نیم سانت آن را پهن کنید.

دقت کنید که همچون پهن کردن کره، با حالت ضربه ای در ابتدا با وردنه روی خمیر فشار بیاورید.

16- خمیر را کاملا پهن کنید. دقت کنید این بار در جهت دیگر و برعکس دفعه قبل آن را پهن کنید و کشیدگی مستطیل پهن شده هر بار بر عکس دفعه قبل باشد. هر بار که خمیر را پهن میکنید از طریق نشاسته ذرت، روی خمیر را آرد پاشی و در حقیقت نشاسته بپاشید.

به این نکته هم دقت کنید که برای این که خمیر خشک نگردد هر بار قبل از گذاشتن آن در یخچال با برس حتما آردهای اضافی مانده بر روی خمیر را از روی آن پاک کنید. از آرد پاشی یا ریختن نشاسته زیاد خودداری کنید چون باعث خشک شدن خمیر و از بین رفتن کیفیتش در زمان پخت می گردد.

خمیر را بعد از پهن کردن مجدد، دوباره مطابق تصویر یک تا بزنید.

17- و تای دوم را روی تای اول قرار دهید و بعد از طول خمیر دوباره تا بزنید و لایه ها را روی هم قرار دهید در مجموع چهار لایه تا بزنید همچون مرحله اول! و سلفون بپیچید و دوباره در یخچال قرار دهید.

این کار را بایستی چهار مرتبه تکرار کنید و پس از مرحله چهارم خمیر آماده مصرف برای شیرینی است. و وقتی خمیر را از وسط برش دهید لایه لایه شدن خمیر مطابق تصویر کاملا روی خمیر مشهود است.

18- و این به این معناست که مراحل کار را به درستی انجام دادید و خمیر با کیفیتی تهیه کرده اید!

در این مرحله برای تهیه شیرینی زبان ابتدا فر را روی دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید گرم گردد.

خمیر آماده شده مرحله قبل را روی میز کار قرار دهید. و با ضخامت تقریبی یک سانتی متر یا کمی بیشتر پهن کنید.

روی آن را با مخلوط عسل و زرده تخم مرغ براش کنید.

برای تهیه مخلوط عسل، دو قاشق غذاخوری عسل را در کاسه کوچکی بریزید دو قاشق غذاخوری آب داغ به عسل اضافه کنید کمی محلول زعفران غلیظ هم در این مرحله میتونید به مخلوط عسل و آب داغ اضافه کنید.

زرده تخم مرغ هم میتوانید به این مخلوط اضافه کنید یا به صورت جداگانه تهیه کنید و هرکدام را جدا روی خمیر بزنید. حالا با براش این مخلوط را روی خمیر بمالید.

19- و بعد با قالب شیرینی زبان یا از طریق کاتر یاحتی چاقو خمیر را قالب بزنید(من با وسیله مشابه قالب شیرینی زبان آن را برش دادم) داخل سینی فر رو کاغذ روغنی بیندازید.

سپس هر خمیر قالب زده وآماده را روی سینی فری که باکاغذ روغنی پوشانده شده است، در فاصله کم از همدیگر بچینید.

دقت کنید که فاصله بین این شیرینی ها نباید روی سینی فر زیاد باشد! در این مرحله برای پخت بهتر و مناسب تر شیرینی، بهتر است وسط هر شیرینی قالب زده شده، با یک چاقوی تیز یا تیغ اقدام به برش در وسط شیرینی کرده و شکافی در وسط خمیر های قالب زده، ایجاد کنید.

20- در خاتمه سینی فر را داخل فر گرم شده با دمای200 درجه سانتی گراد به مدت حدود بیست دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها بپزند. قسمت هیجان انگیز تهیه خمیر همینجاست! شاید دلتون نخواد از جلوی فر تکان بخورید! زمانی که خمیر شیرینی ها کاملا پف کرد میتونید دما رو به 180درجه کاهش دهید.

وقتی روی شیرینی ها طلایی شد از فر خارج کنید.

پس از خارج کردن شیرینی ها از داخل فر می توانید روی آن ها را مجددا مخلوط عسل و آب گرم و یک قاشق غذاخوری گلاب بزنید و در خاتمه روی آن را با کنجد، پسته، پودر نارگیل یا هر ماده دیگری تزئین کنید.

نوش جان

نکات شیرینی زبان:

  • توجه کنید که اگه خمیر لایه لایه نشده باشد یا به خاطر استفاده کم از کره بوده یا به خاطر اینکه بیش از میزان خمیر را پهن و بازو بسته کردین و یا درجه حرارت فر کم بوده.
  • این خمیر بسیار حساس است و باید با دقت تهیه گردد.
  • تمام مواد داخل خمیر و وسایل وابزار باید سرد باشد.
  • سرعت عمل در تهیه این شیرینی بسیار مهم است.
  • زمان وردنه کشی و صاف کردن، تا زدن و لایه لایه کردن خمیر باید دقت کنید در سرانجام لایه نازکی از خمیر رو باید داشته باشید همانطور که در تصویر خاتمهی خمیر مشاهده کردید احتیاج است که خمیر کاملا لایه لایه گردد. اگر وردنه کشی را خیلی محکم و با فشار انجام دهید و یا وردنه کشی را زیاد تکرار کنید این لایه ها از بین خواهد رفت.
  • فواصل زمانی برای تهیه این خمیر و استراحت در یخچال رو حتما رعایت کنید چون در غیر این صورت کره بین خمیر گرم و آب خواهد شد و در نتیجه کیفیت نخواهد داشت و نتیجه نامطلوبی حاصل می گردد!
  • آرد پاشی زیاد باعث خشک شدن خمیر می گردد.
  • زیر سطح خمیر را قبل از وردنه کشی حتما آرد پاشی کنید و البته طبق این دستور به جای آرد بهتر است از نشاسته ذرت بهره ببرید.
  • فر حتما باید داغ باشد پس، قبل از قالب زنی و تهیه شیرینی ها فر را روشن کنید تا کاملا داغ گردد.
  • خمیر را صاف و یکدست پهن کنید طوری نباشد که یک قسمت از خمیر نازک تر از بخش دیگر آن باشد!
  • اگر خمیر را به صورت متوازن صاف نکرده باشید ممکن است بعد از پختن شیرینی ها، خمیر به یک طرف خم شده و یک سمت کمتر و سمت دیگر بیشتر پف کند.
  • این خمیر را میتوانید مدت ها در فریزر نگهداری کنید فقط برای این منظور بعد از آماده سازی خمیر، بهتر است آن را بین سلفون بپیچید و رول کنید و دوباره با سلفون بپوشانید بعد در فریزر بگذارید و برای استفاده و تهیه شیرینی فقط کافی ست چند ساعت قبل خمیر فریز شده را از فریزر خارج کنید و در یخچال قرار دهید و بعد ازاینکه یخ زدایی شد و کمی نرم تر شد میتونید برای تهیه شیرینی بهره ببرید.
  • با این خمیر میتوانید شیرینی های مختلفی از جمله ناپلئونی، شیرینی پاپیونی، قیفی و انواع مختلف شیرینی ها رو تهیه کنید!

    برای اینکه شیرینی ها همچون شیرینی های بازاری شربت داشته باشد میتونید شربت بار تهیه کنید و در خاتمه پخت به جای عسل روی شیرینی های زبان بریزید.

  • کل زمان آماده سازی این خمیر چهار ساعت یا کمی بیشتر ممکن است زمان ببرد.

کار سختی نیست یکبار که این خمیر رو تهیه کنید برای دفعات بعدی بسیار ساده تر، سریع تر و حرفه ای تر میتونید انجامش بدید.

امیدواریم این خمیر فوق العاده پر کاربرد رو در منزل تهیه کنید و بتونید شیرینی های خوشمزه و جذابی رو برای خانواده آماده کنید و لذت ببرید.

لحظات شیرین و شادی رو براتون آرزو می کنیم.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه شیرینی زبان؛ به روش قنادی در خانه با نکات کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی زبان؛ به روش قنادی در خانه با نکات کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید