فشار کار بیش از حد چیست و چطور باید از آن جلوگیری کنید؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، اگر شما هم در محل کار خود دچار اضطراب یا آشفتگی شده اید در این صورت احتمالا در حال تجربه فشار کاری هستید و باید در پی راه هایی برای مدیریت این شرایط باشید. متاسفانه در دنیای امروز که کسب و کارها سرعت اجرا را در اولویت قرار داده اند، به فشار کاری توجه اندکی می شود یا حتی نادیده گرفته می شود. اما توجه به این موضوع می تواند در ارتقا سلامت روانی کارکنان مجموعه تاثیر مثبتی داشته باشد.

فشار کار بیش از حد چیست و چطور باید از آن جلوگیری کنید؟

به عنوان عضوی از یک مجموعه، یکی از مهم ترین وظایف شما به پایان رساندن کاری است که به شما سپرده شده. بنابراین، باید بیاموزید چطور از فشار شغلی جلوگیری کنید و در عین حال کار محول شده به خود را با پیروزیت به سرانجام برسانید. دست یافتن به این موقعیت با داشتن اطلاعات و ذهنیت درست ممکن خواهد بود.

فشار کاری چیست؟

فشار کاری زمانی رخ می دهد که مسئولیت های یک شغل بیشتر از زمان، منابع یا توانایی و مهارت فرد قرار گرفته در آن موقعیت باشد. گاهی اوقات، فشار کاری اضافی تنها به معنی کار کردن بیش از حد کار کردن و دیرتر ترک کردن محل کار (نسبت به ساعت کاری معمول) نیست. سپردن وظایفی با نیازهای فراتر از توانایی های شما هم می تواند شما را در چنین وضعیتی قرار دهد. در نتیجه، باید از حد توان خود فراتر بروید تا بتوانید نتیجه رضایت بخشی را کسب کنید.

در محیط های کاری امروزی که تکنولوژی در آن ها حضور پررنگی دارد، این تمایل وجود دارد که شما وظایف بیشتری را در یک بخش از برنامه کاری خود بگنجانید تا کارآمدتر باشید. البته که انجام پیروز تعداد زیادی کار می تواند اعتماد به نفس شما را نسبت به خود و توان تان افزایش دهد، اما متاسفانه شما با تحمل آنچه بیش از توان شما برای انجام کار در یک بازه زمانی مشخص است، خود را در معرض استرس و فشار روانی قرار می دهید.

طبقه بندی فشار کاری

فشار کاری را می توان به دو صورت کمی یا کیفی طبقه بندی کرد:

فشار کاری کیفی در نتیجه فراتر رفتن شما از سطح توان خود است. در حالی که ممکن است شما در حالت کلی در شغل خود فرد پیروزی باشید، برای انجام بعضی وظایف مشخص مهارت کافی را ندارید. پس برای نشان دادن صلاحیت خود، پا را از سطح توان خود فراتر می گذارید.

در مقابل، فشار کاری کمی شامل انجام وظایف بیش از حد در یک بازه زمانی محدود است. در این حالت، شما ممکن است توانایی کافی برای انجام کارها را داشته باشید، اما زمان کافی ندارید.

هر دو نوع فشار کاری می توانند از روش های متفاوت بر شما و کار شما اثرات گوناگونی داشته باشند. باید به میزان ای دقیق باشید که بتوانید تشخیص دهید در حال درگیر شدن با فشار کاری هستید و همان لحظه جلوی پیشرفت این فرایند را بگیرید.

نشانه های معمول فشار کاری چه هستند؟

تمایل به کارآمد بودن یا بهره وری بیشتر می تواند ساده ترین بهانه برای درگیر شدن با کار اضافی باشد. گاهی ممکن است نشانه های فشار کاری با چالش های معمول در کار اشتباه گرفته شوند و در نتیجه، ممکن است تا زمانی که واقعا به یک مشکل تبدیل نشده اند نتوانید آن ها را تشخیص دهید. در ادامه به بعضی از رایج ترین نشانه های فشار کاری اشاره می کنیم:

1. پذیرش وظایف اضافه

پذیرفتن وظایف اضافه در کار لزوما اتفاق بدی نیست، چون می تواند باعث افزایش بهره وری شما شود. این موضوع هنگامی به مشکل تبدیل می شود که شما درگیر یک وظیفه دیگر هستید و بدون کامل کردن آن، به سراغ وظایف نو می روید. در این شرایط، انبوهی از وظایف را برای خود ایجاد می کنید که نتیجه آن ها فشار روی شماست. بنابراین، پیش از این که وظیفه نوی را آغاز کنید، قبلی ها را تکمیل کنید.

2. احساس اضطراب دائمی

یک نشانه واضح که از درگیر شدن شما با فشار کاری خبر می دهد، این است که همیشه احساس اضطراب دارید. در بعضی موارد حاد، حتی فکر به کار کردن هم می تواند خلق و خوی شما را برهم بریزد، زیرا انتظار یک آشفتگی در محیط کار را دارید.

این که گاهی اوقات استرس داشته باشید بد نیست. بالاخره شما احساس، روان و جسم خود را صرف کار می کنید. اما این استرس نباید به یک حالت دائمی تبدیل شود.

3. طغیان احساسی غیر قابل کنترل

زمانی که متعهد می شوید حتی با رسیدن به آستانه ظرفیت خود باز هم کار کنید، چیزهای کوچک هم می توانند به جرقه ای برای شعله ور شدن احساسات شما تبدیل شوند. در این حالت ممکن است حساس شوید و با کوچک ترین محرکی تقاص ناکامی خود را از دیگران بگیرید. از رفتارهایی مانند فریاد زدن، روی میز کوبیدن، پاره کردن کاغذها و … چشم پوشی نکنید، به ویژه اگر معمولا این رفتارها از شما سر نمی زند و رخ دادن آن ها اتفاقی نادر است.

4. داشتن فهرست وظایف طولانی

ساخت فهرست وظایف یک راه کاربردی برای انجام کارهاست. تیک زدن کنار عنوان هر وظیفه که نشان از تکمیل آن دارد، می تواند به شما احساس رضایت ببخشد. اما اگر روز خود را با یک فهرست طولانی آغاز می کنید و در ادامه هم به جای کم شدن آیتم های فهرست، به آن ها افزوده می شود؛ باید این را نشانه ای از فشار کاری تلقی کرد.

5. زمان کاری ناکافی

برای بسکمک از ما همیشه زمان ناکافی به نظر می رسد، به ویژه هنگامی که وظایف زیادی برای انجام دادن داریم. اما اگر شما همیشه به زمان بیشتر نیاز دارید و پس از ساعت کاری همچنان به کار کردن ادامه می دهید، قطعا درگیر فشار کاری شده اید.

5 روش برای جلوگیری از فشار کاری

مرز باریکی بین فشار کاری و بهره وری وجود دارد. اگر از میزان وظایف خود احساس رضایت دارید، کارآمد نخواهید بود و اگر بیش از حد فعالیت می کنید خود را درگیر اضافه کاری خواهید کرد. پس چطور به یک حالت متعادل برسیم؟

1. از وظایف غیرضروری دوری کنید

هنگامی که بخواهید هر کاری را برای جلب توجه انجام دهید، خود را به دام اضافه کاری می اندازید. همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد. کلید پیروزیت این است که درک کنید در هر بازه زمانی فقط یک کار را انجام دهید. وظایف خود را اولویت بندی کنید و از شر کارهای کم اهمیت خلاص شوید یا آن ها را به زمانی موکول کنید که وقت آزاد بیشتری دارید.

2. یک فهرست وظایف واقع بینانه ایجاد کنید

یک فهرست طولانی همیشه روی کاغذ زیباست و در واقعیت انجام دادن همه موارد آن بسیار مشکل است. نیازی نیست آیتم های زیادی را به فهرست خود اضافه کنید، در حالی که نمی توانید به همه آن ها رسیدگی کنید.

نسبت به برنامه خود واقع بین باشید. تیک نزدن آیتم های فهرست می تواند ناامید کننده باشد، پس فقط وظایفی را اضافه کنید که از اجرای آن ها مطمئن هستید. اگر به موقع وظایف موجود در فهرست را به سرانجام رساندید، می توانید آیتم های نوی را به آن اضافه کنید.

3. استراحت داشته باشید

عادت به داشتن زمان های استراحت بین کار را در خود نهادینه کنید تا برای وظایف پیش رو تنو قوا کنید. این بسیار طبیعی است که پس از ساعات طولانی کار کردن، دچار فرسودگی شوید. اگر به بدن خود میزان استراحتی که نیاز دارد را ندهید، باعث آسیب بیشتر به خودتان می شوید. پس از یک استراحت مناسب، مغز بهتر کار خواهد کرد و می توانید بهتر با فرایند کار پیش بروید.

4. وظایف را واگذار کنید

سپردن وظایف می تواند راه مناسبی برای کارآمدی باشد؛ بدون آنکه نیاز باشد همه چیز را خودتان انجام دهید. اگر در اطراف تان افرادی دارید که می توانند در کارها به شما کمک کنند، وظایفی را به آن ها بسپارید. از این راه می توانید بدون درگیر شدن با فشار کار، وظایف خود را با پیروزیت به سرانجام برسانید.

شاید نگران باشید که دیگران نمی توانند به خوبی خود شما کارها را انجام دهند که البته منطقی است. بنابراین بهتر است با واگذاری وظایف ساده تر آغاز و به تدریج آن ها را با کارهای مهم تر مشغول کنید.

5. نه گفتن را بیاموزید

هنگامی که با کوهی از وظایف درگیر هستید، مودبانه درخواست ها برای انجام وظایف نو را رد کنید. ممکن است نه گفتن به کارفرما سخت باشد. پس سعی کنید آن ها را متوجه کنید که در حال حاضر وظایف بسکمک برای انجام دادن دارید و اضافه کردن کار نو به آن ها می تواند کارایی شما را کاهش دهد و این به نفع سازمان نخواهد بود.

همیشه سلامت خود را در اولویت قرار دهید

ارزشی که شما برای خود قائل هستید بازتاب دهنده عادات کاری شماست. حتی اگر کارمند دیگران هستید، هیچ بهانه ای وجود ندارد که با کار اضافه سلامت خود را به خطر بیاندازید. تلاش کنید تا بهترین نسخه از خود را در محیط کار ارائه کنید و هنگامی که خسته شدید، استراحت کنید. اگر کار شما تهدیدی برای سلامت تان باشد، قطعا ارزشش را ندارد.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ

به "فشار کار بیش از حد چیست و چطور باید از آن جلوگیری کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار کار بیش از حد چیست و چطور باید از آن جلوگیری کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید