محقق ایرانی لنز پیشگیری از خشکی چشم ابداع کرد

به گزارش وبلاگ نوکیا به نقل از نیواطلس، به طور معمول CLIDE زمانی اتفاق می افتد که مایع اشک چشم فرد فقط روی لنز روان می گردد و به زیر آن نفوذ نمی کند. در نتیجه اشک های روی لنز تبخیر می شوند و رطوبت کافی برای بخشی از چشم که زیر لنز قرار دارند، وجود نخواهد داشت.

محقق ایرانی لنز پیشگیری از خشکی چشم ابداع کرد

به طور معمول CLIDe با چکاندن قطره اشک مصنوعی در چشم رفع می گردد اما محققان روش های مختلفی برای درمان آن ابداع نموده اند مانند لنزی که با برق شارژ می گردد، یک ایمپلنت که غده اشکی را در چشم تحریک می نماید، یک ماده روان نماینده از مولکول های موجود در معده خوک ابداع شده و پروبی که کاربر در بینی خود فرو می برد تا اعصاب داخل آن را تحریک کند.

هرچند تمام این روش ها مزایا و معایب خود را دارند اما محققان انستیتو تراساکی در کالیفرنیا ابزاری ساده ابداع نموده اند که نیازی نیست کاربر برای فعالسازی آن کوشش زیادی انجام دهد.

حاصل کوشش های این محققان لنزی است که میکروکانال هایی در آن وجود دارد. هر کانال از مخزنی برای جمع آوری اشک در جلوی چشم آغاز و به مخزنی برای آزادسازی اشک زیر لنز منتهی می گردد. کانال های مذکور به شکل مارپیچ تنظیم شده اند و هرکدام اشک را از نزدیک مرکز لنز جمع آوری و در نزدیکی لبه های آن تخلیه می نمایند. البته مرکز لنز که مردمک چشم زیر آن واقع شده است کاملا شفاف باقی می ماند.

نکته مهم تر آنکه در این لنز، قابلیت انتقال اشک هنگام پلک زدن کاربر فعال می گردد. این بدان معنا است که هر وقت کاربر به طور طبیعی پلک بزند، میکروکانال های لنز مذکور فعال می شوند.

این ابزار روی دستگاهی آزمایش شده که پلک زدن را شبیه سازی می نماید. بعلاوه قرار است لنز مذکور روی حیوانات و بعدا داوطلبان انسانی نیز آزمایش گردد.

علی خادم حسینی محقق ایرانی که مدیر ارشد انستیتو تراساکی است در این باره می گوید: تیم ما روش های خلاقانه ای به کار گرفته تا راه حلی برای میلیون ها نفر فراهم کند.

تحقیق مذکور در ژورنال اسمال منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "محقق ایرانی لنز پیشگیری از خشکی چشم ابداع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق ایرانی لنز پیشگیری از خشکی چشم ابداع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید