مسائل دندان مصنوعی

به گزارش وبلاگ نوکیا، همه می دانند که دندان های جورج واشینگتن مصنوعی بود. اما آیا می دانستید که دندان های تیز و مشکل آفرین، سفر به دور دنیای رییس جمهور، اولیس گرانت ، را خراب کردند؟ بیچاره رئیس جمهور ریشو ، احتمالاً هنگامی

مسائل دندان مصنوعی

نویسنده: دبورا تکاک

مترجم: مینا اسماعیلی

14روش برای راحت تر لبخند زدن

همه می دانند که دندان های جورج واشینگتن مصنوعی بود. اما آیا می دانستید که دندان های تیز و مشکل آفرین، سفر به دور دنیای رییس جمهور، اولیس گرانت ، را خراب کردند؟ بیچاره رئیس جمهور ریشو ، احتمالاً هنگامی که در حال تشویق و تحسین کلاه سفیدها بود و دستش را از میله های اطراف عرشه گرفته و خم شده بود ناگهان دندان های مصنوعی اش به داخل آب دریا سقوط کردند. واقعاً باید برای افرادی که در دوران گذشته از دندان مصنوعی استفاده می کردند تأسف خورد. دندان های مصنوعی تا قبل از اختراع کرم ها و خمیرهای فوق العاده چسبناک، شل بودند و بسیاری از مردم هنگام خوردن غذا آن ها را از دهان خارج می کردند. خدا را شکر می گوییم که امروزه همه چیز تغییر نموده است. شما هم اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید ممکن است با بعضی از مسائل مربوط به افزایش سن از قبیل: زخم دهان، دشواری در جویدن غذا یا صحبت کردن، لغزیدن و جابجا شدن دندان ها و طبیعی به نظر نرسیدن آن ها روبرو باشید. امروزه امکان انتخاب نوع دندان مصنوعی به وسیله افردی که ناگزیر به استفاده از آن هستند بیشتر است. به هر حال از هر نوع دندان مصنوعی که استفاده شود، مانند هر عضو مصنوعی دیگری که در بدن کار گذاشته یا به آن متصل شود، مدتی زمان ضروری است تا فرد بدان عادت کند. دکتر جورج مورل و همکارانش در این زمینه پیشنهاداتی دارند:

- خود را در آینه نگاه کنید

جلوی آینه بروید و لبخند بزنید. اخم کنید. شادمان شوید. ناراحت شوید. قیافه جدی به خود بگیرید. حالت های مختلف صورت را مقابل آینه تمرین کنید تا هنگامی که در برابر مردم قرار می گیرید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

- تمرین صحبت کردن نمایید

گفتن حروف صدادار را تمرین کنید. حالا حروف بی صدا را با صدای بلند بخوانید. تمرین به شما یاری می نماید صحبت کردن با وجود دندان های مصنوعی در داخل دهان را بیاموزید.

- از خودتان فیلمبرداری کنید

دکتر مورل فیلمبرداری را به چند علت سودمند می داند. زیرا به شما امکان می دهد خود را از دید فردی کاملاً غریبه نظاره کنید. به علاوه می توانید با نشان دادن فیلم به دندانپزشک از او در کشف مسائل فک و حرکات لب ها درخواست یاری نمایید.

- عدم استفاده از خلال دندان

استفاده از خلال دندان برای افرادی که دندان مصنوعیی دارند، خطرآفرین است. زیرا دندان مصنوعی باعث کاهش و از دست رفتن حس لامسه در دهان شده و هنگام استفاده از آن ممکن است بشکند و بدون آنکه متوجه شوید تکه ای از آن در گلو گیر کند.

- کتاب بخوانید

کتابی را انتخاب کنید و آن را با صدای بلند بخوانید. دکترتینتر می گوید: داشتن دندان مصنوعی در دهان مانند داشتن یک عضو مصنوعی در بدن است. پس باید تمرین کنید تا بتوانید از آن به خوبی استفاده نمایید. برای این منظور از روی نوشته های کتابی، بلند بخوانید. به تلفظ و نحوه بیان کلمات به دقت گوش کنید و هر جا لازم بود نحوه ی ادای کلمه و تلفظ خود را اصلاح کنید .

- استفاده از چسب

چنانچه احساس می کنید دندان های مصنوعی نو شما کاملاً قالب دهانتان نیستند می تواند تا زمانی که دندان ها کاملاً اندازه دهان شوند و به آن ها عادت کنید از چسب دندان بهره ببرید. اما اگر دایماً مجبور به استفاده از چسب دندان هستید، بدان معناست که دندان هایتان باید مجدداً آنالیز و اصلاح شوند. چسب دندان، نوعی چسب است که دندان های مصنوعی و لثه را موقتاً به هم می چسباند و فاصله بین آن ها را پرمی نماید. این چسب ها بدون نسخه در همه داروخانه ها و دراگ استورها به فروش می می رسد.

- خوردن غذاهای نرم

نه، نگران نباشید. محکوم نیستید مانند بچه ها تا آخر عمر غذاهای نرم بخورید. اما در ابتدا با غذاهای نرم آغاز کنید و به تدریج غذاهای سفت را به رژیم غذایی خود بیفزایید. به طوری که لثه ها فرصت کافی برای عادت کردن به دندان های مصنوعی داشته باشند.

- شستشو با آب و صابون

پس از خوردن غذا، دندان ها را از دهان خارج کنید و آن ها را با صابون ساده و آب ولرم بشویید.

- تمیز نگه داشتن دندان ها

اگر دندان هایتان از نوع کاشتنی هستند ضروری است آن ها را مانند دندان های طبیعی روزی دوبار تمیز کنید. دکتر مورل می گوید: ما می توانیم دندان های مصنوعی زیبایی برای بیماران بسازیم. اما اگر خوب از دندان ها مراقبت نشود زیبایی خود را از دست خواهند داد. بعضی از مسواک ها ممکن است کمی متفاوت از سایر مسواک ها باشند. اما به هر حال وظیفه ی همه مسواک ها یکی است و همه کار تمیز کردن دندان را به عهده دارند. از قلم نیاندازید که دندان های خود را تمیز نگه دارید.

- شستشوی دهان

به گفته ی دکتر اریک شپیرا همه ی بچه ها با پلاک دندانی متولد می شوند. حتی اگر دندان نداشته باشید ضروری است به منظور خارج کردن پلاک ها، لثه های خود را با یک مسواک نرم و به آرامی بشویید. لثه ها را نباید محکم و با شدت مسواک نمود زیرا این کار موجب زخم شدن دهان می شود. خوب تمیز کردن دهان و لثه ها مانع از بوی دهان و سبب حفظ سلامت لثه ها می شود.

- استفاده از قرص های مکیدنی

یکی از شکایات بیماران ظرف چند هفته اول پس از گذاشتن دندان مصنوعی افزایش اندازه بزاق است. این مشکل را می توان به راحتی با مصرف قرص های مکیدنی طی چند روز اول رفع نمود. قرص های مکیدنی باعث می شوند بیشتر بزاق را قورت بدهید و در نتیجه از زیادی آن رهایی یابید.

- ماساژ لثه ها

انگشت شست و اشاره خود را روی لثه ها قرار دهید (به طوری که انگشت اشاره روی قسمت خارجی لثه قرار گیرد). سپس لثه را ماساژ دهید. با این کار گردش خون لثه بهبود یافته، استحکام طبیعی آن بیشتر می شود.

- شستشو با آب نمک

برای تمیز کردن لثه ها هر روز دهان را با مخلوطی از آب گرم و یک قاشق چای خوری نمک بشویید.

- به لثه ها استراحت دهید

هر زمان که می توانید و برایتان امکان دارد دندان ها را از دهان خارج کنید و به این ترتیب به لثه های خود استراحت دهید.

منبع مقاله :

تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم

منبع: راسخون

به "مسائل دندان مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل دندان مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید