مشکلات مدیریت هنری از نگاه معاون هنری

به گزارش وبلاگ نوکیا، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مشکلات مدیریت هنری کشور این است که ما نگاه آمایشی نداشته ایم، یعنی برای توسعه هنر ظرفیت ها و زیرساخت های جغرافیایی تاریخی و اجتماعی را در نظر نگرفته ایم.

مشکلات مدیریت هنری از نگاه معاون هنری

به گزارش وبلاگ نوکیا، پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران شب گذشته در مراسمی با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی، مسئولان استانی و جمعی از خوشنویسان و هنرمندان در سرای سعدالسلطنه قزوین کار خود را آغاز کرد.

سید مجتبی حسینی در این مراسم ضمن قدردانی از برگزارنمایندگان پنجمین دوسالانه خوشنویسی گفت: شعر و خوشنویسی هر دو زبان بلیغ برای بیان فرهنگ و هنر کشور ما بوده، هستند و خواهند بود. وی در این زمینه اضافه نمود: فرهنگ به زبان شعر درآمد و آفاق را درنوردید و خوشنویسی جامه شایسته شعر شد تا از مرزهای تاریخی و جغرافیایی بگذرد. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: در کشوری که شاعرانی چون سعدی و حافظ و خوشنویسانی چون میرعماد داریم ورود به عرصه شعر و خوشنویسی بسیار سخت است چراکه معیاری همچون این بزرگان همواره پیش روی ما قرار گرفته است. وی ضمن اشاره به اهمیت تأسیس انجمن خوشنویسان اظهار کرد: خوشنویسی در معرض نسیان قرار داشت تا اینکه انجمن خوشنویسان ایران تأسیس شد تا در چهار دهه اخیر بزرگ ترین خانواده هنری ایران باشد و چراغ این هنر را روشن نگاه دارد. وی گفت: قزوین جزو معدود استان هایی است که با نگاه آمایشی و در نظر دریافت زیرساخت ها و ظرفیت ها جشنواره دوسالانه خوشنویسی را برگزار می نماید. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: استمرار این جشنواره تا دوره پنجم و ثبت آن در تقویم هنری قزوین نشان می دهد چنین رویدادی در بین مردم و مسئولان باورپذیر گردیده و امیدواریم شاهد برگزاری دوره پنجاهم آن باشیم. وی با اشاره به بزرگداشت ملک محمد قزوینی در دوسالانه پنجم عنوان نمود: ملک محمد رکن تاریخی سنت های ما را باور داشت پدر کنار احترام به همین سنت ها دست به نوآوری می زد. حسینی اضافه نمود: قلم ملک محمد علاوه بر اینکه نجیب است، در کنار احترام به سنت ها سرشار از خلاقیت بوده و بزرگداشت او را به فال نیک می گیریم چراکه برای روشن نگه داشتن چراغ خوشنویسی در جامعه علاوه بر فهم و شناخت سنت ها احتیاج به بیانی نو و خلاق داریم.

بر اساس این گزارش وبلاگ نوکیا، غلامحسین امیرخانی ـ رییس انجمن خوشنویسان ایران ـ در این مراسم ضمن اشاره به استمرار برگزاری دوسالانه خوشنویسی اظهار کرد: دوسالانه که به پنجمین سال برپایی خود رسیده، اکنون پختگی لازم را دارد و در انتقال پیام به مخاطب بسیار مؤثر است. وی عنوان نمود: در عصر حاضر، فرهنگ به مثابه چراغی است که در طاقچه تاریخی کشور قرار گرفته اما این چراغ سوخت ندارد و ما برای اینکه بتوانیم از نور این چراغ بهره ببریم باید از ذوق و عشق خود روغنی در آن بریزیم تا آن را روشن نگاه داشته و نور این چراغ راهنمای ما باشد. رییس انجمن خوشنویسان ایران اعلام کرد: حدود 340 شعبه خوشنویسی در سراسر کشور داریم که انجمن قزوین جزو اولین انجمن هایی بود که در کنار مشهد، اصفهان و تبریز حدود 40 سال پیش تأسیس شد. وی گفت: مؤسس بودن در انجمن خوشنویسان یک افتخار است اما تداوم فعالیت انجمن همتی بلند می طلبد و ارزش بیشتری دارد. وی اعلام کرد: اعتبار خوشنویسی باید از زبان کسانی بیان گردد که این هنر را می شناسند، در سال 1330 بزرگانی چراغ خوشنویسی را روشن کردند و توانستند نشان دهند که خط یک هنر ویژه ایرانی است. امیرخانی عنوان نمود: فرهنگ و تمدن ایرانی بر سه پایه زبان، آوا و خط راسخ است، امروز دوران زبان است و اگر زبان توانمند نباشد نمی تواند پیام را منتقل کند؛ خوشنویسی بهترین هنر برای انتقال پیام به مخاطب است. وی توضیح داد: در عصر کنونی که فرصت مردم کم گردیده و امکان برخورداری آن ها از خط نیز کمتر گردیده است، هنر خوشنویسی می تواند در تأمین آرامش معنوی جامعه مؤثر باشد. رییس انجمن خوشنویسان ایران اضافه نمود: هنر حدومرز نمی شناسد و همه را تحت تأثیر قرار خواهد داد، گاهی با یک قطعه خوشنویسی دریچه ای به مخاطب باز می گردد تا انسان به دریای بیکران الهی متصل گردد. وی با اشاره به برگزاری پنجمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین گفت: قزوین بستر لازم برای برگزاری دوسالانه خوشنویسی را دارد، استادان خوشنویسی در این شهر بالندگی داشته اند و جوانان هنرمند و مشتاق آن در طول 4 دهه گذشته به خوبی کار نموده و ریاضت کشیده اند تا بتوانند به اعتلای این هنر کمک نمایند. امیرخانی در انتها اضافه نمود: قزوین نشان داده شایستگی برگزاری دوسالانه خوشنویسی را دارد البته مسئولان و هنرمندانی که پای کار هستند باید از این رویداد حمایت نمایند تا این گونه برنامه ها به شایستگی برگزار گردد.

در پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران عبدالمحمد زاهدی ـ استاندار قزوین ـ گفت: عرفانی ترین هنر بشر خوشنویسی است که با گذشت قرن ها هرگز به ابتذال کشیده نگردیده است. زاهدی در این مراسم در جمع هنرمندان و خوشنویسان گفت: با آغاز هفته فرهنگی قزوین و آغاز این ایام با دوسالانه خوشنویسی، فعالیت های فرهنگی خوبی در حال اجراست که می تواند هنرمندان را راضی کند. وی اظهار داشت: زبان مهم ترین وسیله ارتباطی انسان است که به سادگی شکل گرفت و درنهایت رشد کرد اما برای ماندگاری زبان، خط توسط بشر ابداع شد تا زبان علاوه بر ماندگاری روی بشر تأثیر هم داشته باشد. استاندار قزوین عنوان نمود: وقتی آدمی می خواهد به بیان مفاهیم عمیق انسانی، معنوی و الهی بپردازد احتیاجمند ابزار هنر است؛ در این هنگام انسان ابزار هنر را ابداع نموده و مفاهیم موردنظر خود را در قالب هنر بیان می نماید. وی اعلام کرد: هنگامی که انسان به هنر روی آورد ابتدا روی زبان کارکرد و سپس آن را آهنگین کرد و شعر ایجاد شد؛ در خط نیز درواقع نوعی موسیقی در واژه ها تزریق می گردد و مخاطب این موسیقی را در قامت واژه ها به لحاظ بصری مشاهده می نماید. زاهدی گفت: عرفانی ترین هنر بشر خوشنویسی است که باگذشت قرن ها هرگز به ابتذال کشیده نگردیده است. وی اضافه نمود: قزوین دارای بزرگان خوشنویسی فراوانی است و به حق پایتخت خوشنویسی ایران گردیده و در سال های اخیر هم رویکرد مدیران فرهنگی به هنر بیشتر گردیده و این کار موجب اعتلای هنری استان در رشته های مختلف گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مشکلات مدیریت هنری از نگاه معاون هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکلات مدیریت هنری از نگاه معاون هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید