پرسشی ساده که احتمالا جوابش را نمی دانید، چند بار می توان یک تکه کاغذ را از وسط تا زد؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، تا زدن یک کاغذ از وسط بسیار راحت است. دوباره تا زدن یا حتی سه یا چهار بار تا زدن یک کاغذ می تواند کار راحتی باشد. اما واقعا یک تکه کاغذ را چند بار می توان از وسط تا زد؟

پرسشی ساده که احتمالا جوابش را نمی دانید، چند بار می توان یک تکه کاغذ را از وسط تا زد؟

پریسا عباسی: یک ادعای رایج بر این باور است که یک تکه کاغذ را نمی توان بیش از هفت بار از وسط تا زد. اما آیا این حقیقت دارد؟ به راستی یک تکه کاغذ را چند با می توان از وسط تا زد؟

در سال 2002، بریتنی گالیوان که در آن موقع دانش آموز دبیرستانی در پومونای کالیفرنیا بود، توانست یک تکه کاغذ را 12 بار از وسط تا بزند. در حال حاضر او رکورد دار گینس برای بیشترین دفعات تا کردن یک تکه کاغذ از وسط است.

گالیوان در ایمیلی به لایو ساینس نوشت: قبل از کوشش من برای این کار، همه بر این باور بودند که یک تکه کاغذ را نمی توان بیش از 7 بار از وسط تا زد. در واقع تا زدن آن برای بار هشتم غیر ممکن است. من اولین کسی بودم که توانستم یک تکه کاغذ را 9بار، و سپس 10، 11 و نهایتا 12 بار تا بزنم.

گالیوان فقط یک رکورد جهانی را ثبت ننموده است. بلکه معادلاتی را بدست آورد که یک تکه کاغذ را چند بار می توان در یک جهت یا چند جهت از وسط تا کرد. او در کتاب خود با نام چگونه یک کاغذ را 12 بار از وسط تا بزنیم جزئیات این معادلات را آورده است.

به گفته انجمن تاریخی دره پومونا، عاملی که باعث شد تا گالیوان این شاهکار را انجام دهد، چالشی بود که در کلاس ریاضی برگزار گردید و در این چالش دانش آموزان باید سعی می کردند هر چیزی را 12 بار از وسط تا نمایند. او توانست یک زرورق را 12 بار تا کند. سپس معلم آنها چالش را سخت تر کرد و از آنها خواست تا چیزی ضخیم تر را تا بزنند: یک تکه کاغذ.

گالیوان گفت:من آغاز به کار بر روی این مسئله کردم و ساعت های زیادی را صرف کوشش برای تا زدن ورق های کاغذ، روزنامه و هر چیز صاف دیگری کردم. این کوشش های زیاد، اولین راه حلی است که بیشتر مردم برای حل مسائل از آن استفاده می نمایند. نتایج بسیار نا امید نماینده بود، زیرا کوشش های ناموفق زیادی برای تا زدن کاغذهای مختلف داشتم. از خودم می پرسیدم آیا حق با همه کسانی است که قبل از من برای این کار کوشش نموده بودند؟ و آیا واقعا تا زدن یک کاغذ از وسط، بیش از 7 بار امکان پذیر نیست؟

گالیوان ادامه می دهد:من نمی توانستم قبول کنم که تعداد دفعات تا زدن کاغذ از وسط محدودیت داشته باشد، می دانستم که باید این چالش را انجام دهم تا بفهمم چه چیزی تازدن کاغذ در دفعات بیشتر را محدود می نماید.

معادلاتی که گالیوان به دست آورد، شامل محاسباتی است که یک ورق کاغذ را چند بار می توان تا کرد؟ او دریافت برای اینکه بتواند یک تکه کاغذ را چندین بار از وسط تا بزند به یک کاغذ کشیده نازک احتیاج است. هر چقدر که کاغذ را بیشتر تا بزنیم، کاغذ تا خورده به دست آمده ضخیم تر می گردد و چیزی برای تا زدن باقی نمی ماند. او می گوید که نهایتا رکورد خود در گینس را با یک ورق دستمال کاغذی به طول 1219 متر انجام داد که آن را در اینترنت پیدا نموده بود. ثبت این رکورد هشت ساعت طول کشید و او این رکورد را در یکی از راهروهای بلند در یک مرکز خرید در کالیفرنیا به ثبت رساند.

گالیوان گفت: کار کردن بر روی این مسئله کوشش زیادی را می طلبید و کاری زمان بر بود. با اینکه گاهی این کار خسته نماینده می شد، اما کوششی سرگرم نماینده و نشاط آور بود. من از این تجربه، چیزهای زیادی یاد گرفتم که در تمام زندگی برایم ارزشمند خواهد بود.

از زمانی که گالیوان رکورد خود را ثبت نموده است، بسیاری ادعا نموده اند که می توانند یک ورق کاغذ را بیش از 12 بار تا بزنند.

گالیوان خاطر نشان کرد: من کوشش های افراد دیگر برای انجام این چالش را تحسین می کنم. زیرا به خوبی می دانم که انجام آن چقدر سخت است. اگرچه بعضی از این کوشش ها شامل چیدن قطعات کاغذ جداگانه بر روی هم، چسباندن آنها به هم، برش کاغذ، پاره کردن کاغذ و تا زدن پلیسه دار، بجای تا زدن از وسط بوده است. این کوشش ها، الزامات این چالش نظیر اصول پیشرفته ریاضی هندسی تا کردن کاغذ را رعایت نمی نمایند و درک نادرستی از اینکه چرا این چالش غیرممکن تصور می گردد دارند.

گالیوان گفت: با این حال پیش بینی من این است که رکورد من شکسته خواهد شد. من برای همه کسانی که برای تا زدن کاغذ کوشش می نمایند، آرزوی موفقیت دارم. اما می خواهم که آنها مطمئن شوند که پایه و اساس این چالش و آنچه حل این مسئله را شگفت انگیز می نماید، در فرآیند انجام آن کمرنگ نگردد.

طبق اعلام Boundless Brilliance، یک سازمان غیرانتفاعی آموزشی STEM در لس آنجلس، کسانی که در پی شکستن رکورد گالیوان هستند، باید انتظار داشته باشند که حجم کاغذ تا شده بسیار ضخیم گردد. مثلا بعد از 42 بار تا زدن ورقه ای با ضخامت حدود یک دهم میلیمتر، بیش از 439800 کیلومتر ارتفاع خواهد داشت، این عدد بیشتر از میانگین فاصله بین زمین و ماه است.

در مجموع گالیوان امیدوار است، کسانی بتوانند به 50 تا برسند تا مقدار این ضخامت را از فاصله ماه بیشتر نموده و به خورشید برسند!

5858

منبع: خبرآنلاین

به "پرسشی ساده که احتمالا جوابش را نمی دانید، چند بار می توان یک تکه کاغذ را از وسط تا زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسشی ساده که احتمالا جوابش را نمی دانید، چند بار می توان یک تکه کاغذ را از وسط تا زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید