چرا در واکسیناسیون هنرمندان تعلل می گردد؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، با گذشت بیش از یک و نیم سال از شیوع ویروس تازه کرونا در کشور و سرعت گرفتن فرایند واکسیناسیون، همیشه این پرسش در فکر بسیاری از هنردوستان شکل گرفته است که با توجه به اینکه این بلای جمعی تعدادی قابل توجه از سرمایه های ارزشمند عرصه فرهنگ و هنر را از ما گرفت، چرا تعلل در زمینه واکسیناسیون هنرمندان را شاهد هستیم؟ اهمالی که باعث از بین رفتن سرمایه های فرهنگی و هنری بیشتری در کشور شده و عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.

چرا در واکسیناسیون هنرمندان تعلل می گردد؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، کرونا باعث شد که آسیب هایی جدی به اقشار مختلف جامعه به لحاظ های متفاوتی وارد گردد. در حوزه فرهنگ و هنر هم این آسیب ها جدی بوده است؛ چراکه علاوه بر از دست رفتن بسیاری از موقعیت های شغلی و معیشتی، بسیاری از هنرمندان ما به دلیل طبیعت کاری شان، حین کار به این ویروس مبتلا شده، بعضا جانشان را از دست داده اند.

با این حال از زمانی که واکسیناسیون در کشور برای اقشار مختلف سرعت گرفته است، این پرسش همچنان مطرح است که چرا با وجود وعده های مسؤولان، مبنی بر واکسیناسیون هنرمندان کشور، این امر همچنان به واقعیت بدل نشده است؟!

علاوه بر اینکه یکی از آخرین سخنان در این زمینه، از وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در نامه ای بر واکسینه شدن هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر تأکید نموده است.

در نامه سعید نمکی ـ وزیر پیشین بهداشت ـ آمده است که واکسیناسیون هنرمندان کشور به اسم سرمایه های فرهنگی و اجتماعی که می توانند در این شرایط خاص جامعه با خلق آثار فاخر و تأثیرگذار در تاب آوری اجتماعی نقش آفرینی نمایند، بسیار مهم است. لذا لازم است در اسرع وقت در سراسر کشور عملیات ثبت نام و ایمن سازی هنرمندان صورت گیرد.

به نظر می رسد که اشاره وزیر پیشین بهداشت به پویش های ملی همانند مشاهنر بوده است که طی آن، هنرمندان کشور به خلق افتخاری آثاری اقدام کردند که به مردم در قرنطینه خانگی تقدیم شدند.

بعلاوه در نامه دیگری که محمدمهدی گویا ـ رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ـ صادر نموده بود هم آورده شده بود که درباره انجام واکسیناسیون برای اعضاء صندوق اعتباری هنر، به اسم یک مرجع تشخیص جامعه هنری، دستوری صادر گردد که طی آن، گروه های سنی، بیماران خاص و زمینه ای در اولویت قرار گیرند.

همان گونه که اشاره شد، پس از این درخواست ها و نامه هایی که برای تسریع واکسیناسیون هنرمندان صادر شد، در دولت تازه هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه اظهارات صریحی داشته است. محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر ارشاد ـ ازجمله در مصاحبه تلویزیونی خود، درباره واکسیناسیون هنرمندان و برنامه کوتاه مدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بیان نموده است: در این برنامه گام اول واکسیناسیون هنرمندان است که بدون محدودیت سنی برای تمام هنرمندان این امر محقق خواهد شد.

با در نظر گرفتن نامه های صادر شده و ارائه طرحی در راستای انتخاب پنج نهاد خانه موسیقی، موزه موسیقی، انجمن خوشنویسان، خانه سینما و خانه تئاتر به اسم ستادهای واکسیناسیون هنرمندان سراسر کشور، و هم گله های هنرمندان در زمینه وقفه ایجاد شده در طرح واکسیناسیون مورد بحث، تصمیم گرفتیم صحبتی با سیدحسن سیدزاده ـ مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ـ داشته باشیم و دلیل این امر را از او جویا شویم.

سیدزاده در این زمینه به وبلاگ نوکیا گفت: در ابتدا مخالفتی با این کار نبود ولی در ادامه به این نکته توجه شد که با متمایز کردن هنرمندان و اهالی فرهنگ از سایر مردم، کمکی ننموده ایم و باید اجازه دهیم هنرمندان در کنار مردم به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمایند و حامل پیغام خسته نباشید و تقدیر از کادر درمان باشند.

او ادامه داد: بعضی از اهالی فرهنگ و هنر هم معتقد بودند که وقتی برای تزریق واکسن به یک ستاد مراجعه می نمایند، همین که دقایقی در کنار کادر درمان باشند و به آنها خسته نباشید بگویند، می تواند برای آنها روحیه بخش باشد. از طرفی برای خود اهالی فرهنگ و هنر هم راحت تر خواهد بود که به یک ستاد واکسیناسیون نزدیک به منزل خود مراجعه نمایند.

سیدزاده اعلام کرد که تا کنون اصل واکسیناسیون مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته و تزریق واکسن هنرمندان بالای چهل سال اجرا شده است و سنین زیر چهل سال را هم در حال پیگیری است که طی روزهای آینده به انجام برسد.

او توضیح داد: اسامی هنرمندان در سامانه نشسته است و کلیه اعضاء صندوق اعتباری هنر مجاز به ثبت نام هستند؛ منتهی چون هنرمندان هنرکارت دارند، اگر بدون اینکه ثبت نام هم نموده باشند و کارت را همراه خود داشته باشند واکسیناسیون آنها صورت خواهد گرفت.

در انتها این مسئله را با او مطرح کردیم که بعضی از هنرمندان گله دارند که پیروز به ثبت نام در سامانه صندوق اعتباری هنر نشده و اگر هم شده اند، هنرکارت آنها پس از گذشت ماه ها به دستشان نرسیده است.

سیدزاده شرح داد: تا به امروز 67000 هنرکارت صادر شده است و این نکته را که دریافت این کارت کار سختی است، نمی پذیرم. ساماندهی بانک اطلاعاتی صندوق اعتباری هنر، افتتاح حساب برای 70 هزار هنرمند، احراز هویت کلیه این افراد، صدور و ارسال کارت و ... کار بسیار پیچیده ای بود که طی هشت ماه این اقدامات را به انجام رساندیم. طبیعی است که از بین 100 هزار فردی که ثبت نام نموده اند، تعدادی از آنها کارت را دریافت ننموده باشند.

این سخنان مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیانگر این است که اراده ای برای واکسیناسیون هنرمندان در این صندوق وجود ندارد. این در حالی است که هنوز یک هفته هم از وعده وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلویزیون مبنی بر واکسیناسیون گسترده هنرمندان نگذشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا در واکسیناسیون هنرمندان تعلل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در واکسیناسیون هنرمندان تعلل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید