چطور شپش را از بدن جدا کنیم؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، خبرنگاران : راه های مقابله با شپش را در این مطلب بخوانید.

چطور شپش را از بدن جدا کنیم؟

شپش یک انگل خارجی بدن انسان به شمار می رود. شپش می تواند سر و بدن را آلوده کند. با توجه به شیوع بالای شپش سر، در این مطلب به نکات مهمی در خصوص شپش سر و درمان شپش می پردازیم.

به گزارش وبلاگ نوکیا، تخم های شپش ماده بالغ اغلب به ساقه مو در نزدیکی پوست سر که دما و رطوبت مناسب دارد می چسبند و به شکل ذرات سفید شبیه به شوره دیده می شوند که راه تشخیص آنها از شوره چسبندگی و عدم سهولت در جدا کردن آنها از موها می باشد اما شوره به راحتی از موها جدا می شود.

اولین علامت شپش سر، خارش سر بوده که از قسمت پشت گوش آغاز می شود.

توصیه هایی برای از بین بردن شپش

1-از شامپو و لوسیون مخصوص شپش با نام های مختلف بسته به سن و شرایط خود با نظر پزشک یا داروساز می توانید بهره ببرید از جمله پرمترین ، دایلیس و...

2-برای استفاده صحیح از شامپو ها حتما بروشور آنها را با دقت مطالعه نمایید. از شانه های دندانه ریز جهت برداشتن تخم های چسبیده به موها بهره ببرید. بهتر است شستشوی موها با شامپو ضد شپش یک هفته بعد هم تکرار شود.

3- لباس ها و تمام درزهای آنها اتو کشیده شوند و تحت تاثیر بخار داغ قرار بگیرند.

4- اجسام غیر قابل شستشو به مدت 14 روز در کیسه پلاستیکی سربسته قرار داده شوند.

5-تمام لباسها ، ملحفه ها و حوله های بیمار باید با آب داغ شسته و یا با اسپری ویژه البسه درمین آغشته شود.

6-تمامی افراد خانواده فرد مبتلا نیز همزمان باید درمان گردند.

7-برای جلوگیری از توسعه آلودگی، شانه و برس را نیز با شامپو پرمترین بشویید.

اسامی داروهایی که در درمان شپش سر استفاده می شوند:

1-شامپو و یا کرم مو پرمترین: این دارو با اثر بر روی سیستم عصبی شپش باعث فلج شدن آن می شود. این دارو درتمام سنین به جز بچه ها زیر 2 ماه قابل استفاده است.

2-لوسیون دایمتیکون4%

لوسیون دایمتیکون با ایجاد پوشش کامل اطراف شپش و خفه کردن آن، آلودگی به شپش سر را رفع می کند. بر اساس مطالعات اجرا شده عوارض جانبی قابل ملاحظه ای برای آن گزارش نشده است؛ از طرفی هیچگونه منع مصرفی برای گروه های مختلف سنی ازجمله بچه ها زیر دوسال و زنان باردار ذکر نشده است.

3- شامپو لیندان: این دارو باعث تحریک سیستم عصبی شپش و منجر به تشنج و مرگ آن می شود ولی به دلیل ایجاد حساسیت به صورت خارش و سوزش و همینطور احتمال بروز تشنج به خصوص در بچه ها مصرف آن کاهش یافته است.

4- شامپو دی فنوترین (با نام های تجاری پاراسیدوز ، هگور و ....): این شامپو روی سیستم تنفسی شپش تاثیر گذاشته و باعث خفگی آن می شود هم چنین باعث از بین بردن چسبندگی تخم شپش به مو سر شده و درنتیجه تخم ها به راحتی از موها جدا می شوند. این شامپو برای بزرگسالان و بچه ها با سن بالاتر از 3 ماه قابل استفاده است.

برای جداسازی تخم های شپش از موها پس از استفاده از داروهای ذکر شده در بالا می توان مخلوط با نسبت مساوی سرکه سیب و آب تهیه کرده و سپس آن را مستقیما روی تمامی موها مالیده و ماساژ دهید و بعد از 20 تا 30 دقیقه با آب فراوان و شانه دندانه ریز شستشو شود.

نکته مهم برای خانم های باردار: از مصرف هرگونه شامپو ضد شپش بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

منبع: رکنا

به "چطور شپش را از بدن جدا کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور شپش را از بدن جدا کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید