چهره واقعی سزار، آگوستوس و نرون را در اینجا ببینید
به گزارش وبلاگ نوکیا، وبسایت یک پزشک - علیرضا مجیدی: تمدن ایران از دیرباز در بخش هنری، تفاوت زیادی با تمدن های غربی و یا خاور دور داشته است. یکی از جلوه ها این تفاوت، نوع ایجاد و ثبت آثار هنری است.
اگر خوب دقت نموده باشید، می بینید که هنرمندان ایرانی به دلایلی، میانه ای با ایجاد دقیق چهره ها و اندام ها و رعایت پرسپکتیو و نسبت طبیعی اجزا نداشته اند. در مقابل مجسمه ها و پرتره هایی در تمدن یونانی و رومی و چین داریم که از این نظر بسیار دقیق هستند.
واقعی نما بودن را نمی گردد مسلما به حساب برتر بودن گذاشت. اما این تفاوت شگرف، سؤال هایی را در ذهن ایجاد می نماید. در این زمینه من کارشناس نیستم و الان که در حال نوشتن این سطور هستم، منبع خوبی برای مطالعه ندارم، اما در ذهن، در خصوص چرایی این امر، مواردی را می توانم بپرورانم و با شما در میان بگذارم:
- جبر تکنیکی و ابزاری
- عامل فلسفی: روحانی بودن تمدن ما و تاکید آن بر یک دنیای دیگر به جای دنیای حی و حاضر.
- مذهبی که میانه ای با فردپرستی و یا برجسته کردن تک تک مردم نداشت
- حاکمانی که در پی در دست دریافت قدرت، همیشه در پی نابود کردن یادگار های تمدن قبلی بودند و همین امر هنرمندان را محافظه کار یا بی انگیزه در ایجاد آثار می کرد و به آن ها یاد می داد که چطور اثر هنری ایجاد نمایند که کمتر دستخوش نابودی گردد.
از این مطلب که بگذریم، می رسیم به کار جالبی که یک هنرمند جوان ایتالیایی نموده است، او با استفاده از مجسمه های فرمانرویان رومی، مجسمه های بسیار واقعی نما یا هایپررئال از آن ها ایجاد نموده است. حالا به کمک کار او ما می توانیم زیرکی و قدرت طلبی و بی باکی سزار، جنون نرون یا جاه طلبی های ناکام آگوستوس را بیشتر درک کنیم. در اینجا عکس هایی از این کار جالب را با هم مرور می کنیم: