با خواص چای سیاه بیشتر آشنا شوید

به گزارش وبلاگ نوکیا، این نوشیدنی گرم بدلیل اینکه آرامش بخش است و خستگی را از تن بیرون می نماید، هواداران زیادی دارد. لذت نوشیدن چای وقتی بیشتر می گردد که بدانید این نوشیدنی سالم و پرطرفدار خواص درمانی هم دارد. لذا در ادامه قصد داریم به آنالیز خواص آن و البته خطر نوشیدن چای داغ بپردازیم.

با خواص چای سیاه بیشتر آشنا شوید همان طور که احتمالا خودتان هم می دانید، چای سیاه و سبز هر دو محصول گیاهی به نام کاملیا سینسیس (Camellia Sinesis) هستند که با دو روش متفاوت عمل آوری می شوند. علاوه بر خشک کردن برگ ها، نور و گرما دادن، چای سیاه قبل از فرآیند های گرمایشی نهایی، تخمیر هم می گردد.

در این مقاله می خواهیم درباره فواید و عوارض نوشیدن چای سیاه، این نوشیدنی گرم، دلچسب و محبوب ما ایرانی ها با شما صحبت کنیم. بهتر است این نوشیدنی پرطرفدار را بدون افزودنی هایی مثل قند یا شکر نوش جان کنید تا از خواص چای سیاه بهره مند شوید.

فواید سلامتی چای سیاه

سلامتی دهان و دندانمطالعات صورت گرفته به وسیله انجمن تحقیقات سلامت تجارت چای نشان می دهد چای سیاه دندان ها را از شر پلاک هایی که روی آنها تشکیل می شوند، خلاص می نماید. از طرفی چون رشد باکتری ها را محدود می نماید، مانع از پوسیدگی دندان می گردد. چای ترکیبات پلی فنولی (ترکیبات آلی موجود در گیاهان که ارزش درمانی زیادی دارند) دارد که باکتری های مسبب پوسیدگی دندان را می کشد و مانع از رشد آنزیم های باکتریایی می گردد. این آنزیم ها همان موادی هستند که به صورت ماده ای چسبنده در می آیند و پلاک های دندانی را ایجاد می نمایند.

سلامت قلبدر مقاله ای با عنوان مصرف چای سبز و سیاه و خطر سکته که در سال 2009 به عنوان یک تحقیق فراتحلیلی منتشر شد، آمده است خطر سکته مغزی در افرادی که روزانه 3 فنجان یا بیشتر چای می نوشند، 21 درصد کمتر از افرادی است که معمولا کمتر از یک فنجان چای سیاه یا سبز مصرف می نمایند.

چای یک آنتی اکسیدان استهمان طور که گفتیم چای سرشار از پلی فنول است و به عنوان یک آنتی اکسیدان از آسیب هایی که سیگار یا سایر مواد شیمیایی به DNA وارد می نمایند، جلوگیری می نماید. در واقع چای همان آنتی اکسیدان های میوه ها و سبزی جات را داراست که همه ما روزانه در رژیم غذایی مان آنها را مصرف می کنیم. این آنتی اکسیدان ها مزایای زیادی برای یک زندگی سالم دارند.

پیشگیری از سرطانهرچند برای اطمینان از روش های پیشگیری از سرطان به تحقیقات بیشتری احتیاج است، اما بعضی مطالعات نشان می دهند که آنتی اکسیدان هایی مثل پلی فنول ها و ترکیباتی که در چای وجود دارند ممکن است به پیشگیری از بعضی انواع سرطان ها کمک کند. در همین رابطه گفته می گردد زنانی که به طور منظم چای سیاه می نوشند کمتر از دیگران به سرطان تخمدان مبتلا می شوند.

سلامت استخوان هابا توجه به آنتی اکسیدان فیتوکمیکال (مواد شیمیای گیاهی) موجود در چای، کسانی که به طور منظم این نوشیدنی گرم را مصرف می نمایند، استخوان های قوی تری دارند و احتمال پیشرفت آرتریت (التهاب مفاصل) در آنها کمتر خواهد بود.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهدبراساس مطالعه ی تحقیقاتی که در جزایر حاشیه مدیترانه انجام شد، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در ساکنین سالمند این منطقه ها که در یک بازه زمانی طولانی به طور میانه روزانه یک و نیم فنجان چای سیاه نوشیده بودند، 70 درصد کاهش یافته بود.

از استرس نجات تان می دهدهمه ما به خوبی از خواص آرامش بخش چای سیاه مطلع هستیم و آن را تجربه نموده ایم. چای سیاه نه تنها شما را در خاتمه یک روز طولانی و خسته نماینده آرام تر می نماید بلکه مطالعات نشان می دهد اسید آمینه ال تیاتین موجود در چای سیاه می تواند برای استراحت و تمرکز بهتر کمک تان کند. از طرفی مصرف منظم چای سیاه، ترشح هورمون استرس زای کورتیزول را نیز کاهش می دهد.

بهبود سیستم ایمنی بدنچای حاوی آنتی ژنی بنام آلکیل آمین (alkylamine) است که پاسخ های ایمنی بدن را در موارد مختلف تقویت می نماید. علاوه بر این چای ماده ای به نام تانن دارد که برای مبارزه با انواع ویروس ها به بدن کمک می نماید. بنابراین برای مقابله با آنفولانزا، مسائل معده و مقابله با ویروس ها یی که بدن معمولا در زندگی روزمره با آنها روبه رو می گردد، مفید است.

سلامت دستگاه گوارشتانن موجود در چای سیاه علاوه بر اینکه به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می نماید، در درمان بیماری های معده و روده مؤثر است و ضمناً حرکات دستگاه گوارش و فعالیت روده ها را کاهش می دهد.

چای سیاه عامل شادی استدوستان عزیزم؛ اگر یک فنجان چای سیاه درجه یک و دلچسب قادر است لبخند روی لب هایتان بنشاند و حال تان را خوب کند، واقعا چه ضرری ممکن است برای شما داشته باشد؟!1

تاثیر چای بر جذب آهنمصرف چای بعد از غذا، به هضم غذا به ویژه غذاهای چرب کمک می نماید. تانن موجود در چای از جذب آهن پیشگیری می نماید، به همین علت نوشیدن روزانه یک فنجان چای به بیماران مبتلا به هموکروماتوز توصیه می گردد نوشیدن چای 2 ساعت بعد از غذا باشد.

تاثیر چای بر حافظهنوشیدن مرتب چای، حافظه را تقویت نموده و راه جدیدی برای پیشگیری و درمان آلزایمر است. آلزایمر، بیماری تحلیل برنده اعصاب است که در آن ماده ای شیمیایی به نام استیل کولین در مغز کم می گردد. چای با مهار آنزیم کولین استراز، فرایند آلزایمر را به تاخیر می اندازد.

چای خاصیت ضد میکروبی داردچای به علت داشتن انواع تانن که به آن طعم مخصوصی می دهد، بدون تردید یک ضد باکتری و ضد ویروس است. دانشمندان آمریکایی کشف نموده اند که تانن نوعی ویروس آنفولانزا را مختل می نماید. بعلاوه تانن چای، ویروس تب خال را مهار می نماید. تحقیقاتی که در کانادا انجام شد، نشان داد چای در لوله های آزمایش تعداد زیادی از انواع ویروس های بیماری زا را غیر فعال می نماید.2

پیشگیری از ابتلا به پارکینسونچای سیاه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پارکینسون کمک کند. چای سیاه دارای پلی فنول است که به جلوگیری از اختلالات عصبی کمک می نماید. بعلاوه مطالعات نشان می دهند که اثرات محافظت نماینده عصبی چای با بیماری پارکینسون رابطه معکوس دارد.

تسکین پف اطراف چشم هاکیسه های چای سرد هنگامی که روی صورت یا چشم ها اعمال می گردد به علت داشتن کافئین موجود در آن می تواند به برطرف خستگی و کاهش پف و چربی کمک کند. کیسه های چای را در یخچال نگهداری کنید و آن را روی چشم های پف نموده بگذارید تا تاثیر جادویی آن را ببینید!علائم اسهال را بهبود می بخشد.

چای سیاه به علت دارا بودن تانن ها در بهبود بیماری های روده موثر است. توصیه می گردد برای بیمارانی که اسهال هستند، چای ساده به آرامی با حداکثر فواید مصرف گردد.

مراقبت از پوستچای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که خواص ضد پیری و ضد التهابی دارند، بعلاوه برای بهبود سلامت و ظاهر پوست مفید هستند. شستشوی صورت با چای، رطوبت و درخشش پوست را حفظ می نماید و یک درمان مؤثر برای خشکی پوست است. خاصیت قابض آن پوست را سفت نموده و جلوه خاصی به آن می بخشد. چای بعلاوه می تواند لکه های ناشی از افزایش سن را از بین ببرد و خاصیت سفید نماینده برای پوست دارد. بعلاوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان های پوستی غیر ملانوما کمک می نماید.

مراقبت از موکافئین موجود در چای سیاه، هورمونی را که مسئول ریزش مو است مسدود می نماید. نوشیدن چای می تواند به رشد مو و کاهش سرعت ریزش مو کمک کند. شستشوی مو با چای سیاه برای نرم کردن و تقویت درخشش و رنگ مو ها بسیار عالی است. می توانید از بطری اسپری استفاده نموده یا آن را روی پوست سر خود بمالید و بعد از 20 دقیقه آن را با شامپو بشویید. این یک روش طبیعی و مقرون به صرفه برای رنگ کردن مو های خاکستری است تا زیبا و براق به نظر برسند.3

و اما چای داغچای را خیلی داغ نخورید. دلایلی در دست است که خوردن مایعات خیلی داغ ممکن است به مخاط گلو و نای آسیب برساند و به بروز سرطان منجر گردد. آنالیز ها نشان داده است افرادی که چای را خیلی داغ می نوشند بیش از دیگران مستعد ابتلای سرطان نای هستند. تا چند سال پیش دانشمندان تصور می کردند شاید چای موجب سرطان نای می گردد ولی آنالیز ها نشان داده است که این ضرر چای مربوط به داغ بودن آن است. بنابراین برای حفظ سلامت و استفاده بیشتر از فواید چای بهتر است چای خیلی داغ نخورید.2

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.asriran.com

3.www.fararu.com

منبع: راسخون

به "با خواص چای سیاه بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص چای سیاه بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید