تاسیس شرکت های دانش بنیان علوم انسانی در دانشگاه آزاد

به گزارش وبلاگ نوکیا، طه هاشمی گفت: همیشه رابطه مستقیمی میان حوزه آموزش، صنعت و بازار به ویژه در حوزه فرهنگی، هنری و علوم انسانی وجود داشته اما در ایران متأسفانه این حلقه مفقوده کاملاً محسوس است.

تاسیس شرکت های دانش بنیان علوم انسانی در دانشگاه آزاد

وی بیان داشت: از زمان تأسیس دانشگاه در ایران در سال 1313 تا امروز، مشاهده می شود که مراکز آموزشی آکادمیک و دانشگاهی مستقیم به بازار کار و مراکز تولید، صنعت و بنگاه های درآمدی متصل و مرتبط نبوده اند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد افزود: از حدود 2 سال پیش اولویت های مهم دانشگاه تبدیل علم به ثروت بود که در این راستا شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان تشکیل شد.

هاشمی اضافه کرد: دستورالعمل های کار ابلاغ شد و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در مأموریت پیدا کردند تا به سمت ایجاد پارک های فناوری و تشکیل شرکت های دانش بنیان حرکت کنند.

وی با بیان اینکه علوم انسانی بیش از 40 درصد آموزش عالی کشور را تشکیل می دهد، گفت: چگونه می توانیم از تولیدات علمی حوزه علوم انسانی، حوزه فرهنگ و هنر که به هر حال موضوع آنها پیچیده تر از حوزه های علوم پایه، مهندسی و فنی و پزشکی است بهره مند شویم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد شرح داد: این دانشگاه ناگزیر است برای اداره خود در جهت تبدیل علم به ثروت حرکت کند و این درحالی است که خیل عظیمی از دانش آموختگان دانشگاه های سراسر کشور چه دولتی و چه آزاد نیازمند به اشتغال هستند.

هاشمی بیان داشت: ما نمی توانیم تنها برای بخشی از حوزه علوم در زمینه درآمدزایی برنامه داشته باشیم، بلکه برای تمام علوم می توانیم این بستر را فراهم کنیم.

وی در ارتباط با چگونگی شکل گیری و فعالیت شرکت های دانش بنیان درزمینه علوم انسانی افزود: در حال حاضر مراکز مشاوره ای در سراسر کشور در واحدهای این دانشگاه در حال شکل گیری است و برنامه داریم مراکز مشاوره قوی که بتواند نیاز دانشجویان را تامین کند و به بیرون از دانشگاه نیز سرویس دهد ایجاد کنیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اعلام کرد: این مرکز در کوتاه مدت باید خودکفا و در برنامه میان مدت باید به سمت درآمدزایی حرکت کند.

هاشمی با بیان اینکه حوزه هنر در زمینه اقتصادی و درآمدزایی، عرصه بزرگی را دربرمی گیرد، گفت: در رشته های مختلف هنری و ازلحاظ امکاناتی مانند سالن ها و آمفی تئاترها که در دانشگاه ها وجود دارد، تولیدات هنری، می تواند درآمدزا باشد.

تدوین برنامه توسعه زبان فارسی در خارج از کشور

وی بیان نمود: با روابط خوبی که در پی تصویب برجام باکشورهای جهان در حال برقراری است، بسیاری از کشورها علاقه مند به یادگیری زبان فارسی هستند و در این زمینه دانشگاه در حال طراحی یک برنامه مفصل راهبردی برای توسعه و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: بیش از 700 عضو هیات علمی ما در حوزه زبان و ادبیات فارسی مشغول خدمت هستند که از خدمات آنها می توان در داخل و خارج کشور برای توسعه زبان فارسی استفاده کرد و از این طریق نیز درآمد مناسبی کسب خواهد شد.

هاشمی شرح داد: این دانشگاه پتانسیل های زیادی برای درآمدزایی در زمینه توریسم و گردشگری دارد به طور مثال خوابگاه های زیادی در بیشتر شهرها داریم که دانشجویی در آن ها سکونت ندارد و می توانیم برای توسعه گردشگری در اختیار گردشگران و علاقه مندان میراث فرهنگی قرار دهیم که سبب می شود برای دانشگاه درآمد خوبی حاصل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تاسیس شرکت های دانش بنیان علوم انسانی در دانشگاه آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسیس شرکت های دانش بنیان علوم انسانی در دانشگاه آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید