گردشگری کشاورزی چیست و چرا هوادار دارد؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، زندگی در شهر و سبک زندگی شهری، بسیاری از ما انسان ها را نه تنها از طبیعت دور نموده است بلکه مزایای بودن در چنین فضاهایی را هم از ما گرفته است. نحوه زندگی مردم روستا و اغلب کشاورزان برای مردمی که در شهرها زندگی می نمایند، بسیار غریب بوده و هیچ شناختی از آن ندارند. مصرف گرایی در شهرها بیداد می نماید و شهرنشین ها از نحوه تهیه و فراوری مواد غذایی خود هیچ شناختی ندارند. شهرنشین ها از روستاها، آب و هوای خوب، صدای پرندگان، مزارع سر سبز و محصولات تازه به دورند. با رشد گردشگری اکو توریسم و از طرفی پر شدن فروشگاه ها از محصولات ارگانیک، کم کم کنجکاوی مردم شهرها، در این زمینه بیشتر شد و گردشگری کشاورزی به وجود آمد.

گردشگری کشاورزی چیست و چرا هوادار دارد؟

توریستی کشاورزی چیست؟

کلمه توریستی کشاورزی (agri-tourism) از دو کلمه توریستی (tourism) و کشاورزی (agriculture) تشکیل شده است. اساسا توریستی کشاورزی شامل یک فعالیت یا فعالیت هایی مبتنی بر کشاورزی است که توریستان را به یک مزرعه، مرتع یا هر محل طبیعی دیگری مانند مزارع آناناس، مزارع ارکیده و کندوهای زنبور عسل برای فعالیت های تفریحی در فضای باز، آموزش، خرید و یا حتی سکونت جذب می کند.

بسیاری از مردم، به دنبال فرار از شلوغی و آلودگی زندگی شهری و بازگشت به طبیعت هستند. در نتیجه، این اشتیاق منجر به محبوبیت کشاورزی در میان توریستان می گردد. حتی در ایران نیز توریستان خارجی برای آشنایی با کاشت محصولاتی همانند زعفران یا زندگی در خانه های روستایی به روستاهای ایران سفر می نمایند.

چطور بهترین مزارع را پیدا کنیم؟

اگر در هر کشوری حتی ایران خودمان به دنبال پیدا کردن بهترین مزارع برای جاذبه های توریستی کشاورزی در آسیا هستید، در حقیقت باید به راهنمایان محلی مراجعه کنید. با این وجود بعضی از آژانس های معروف در هر کشور نیز، چنین تورهایی را برگزار می نمایند. در بسیاری از کشورهای آسیا برای یافتن چنین مزارعی شاید بتوانید راهنماهایی به زبان انگلیسی پیدا کنید اما در مجموع پیدا کردن راهنمای انگلیسی زبان برای مزارع و در میان مردمان محلی بسیار سخت است. مردم محلی در آسیا و کشورهایی همچون مالزی، چین، هند، ایران و … به زبان انگلیسی آشنایی ندارند و اگر توریستی خارجی وارد این مناطق گردد باید از دیگر طریق ها با این مردم ارتباط برقرار کند.

خود این موضوع نیز یکی از جذابیت ها و تنوع در توریستی کشاورزی است. با تمام این موارد، راحت ترین راه برای پیدا کردن یک روستا با مردمان محلی کشاورز کار سختی نیست. تنها کافیست که در جاده به سمت جاده های فرعی و خاکی تر پیش بروید و به دنبال روستاها و مردم محلی بگشت. در شهرهای بزرگی همچون بانکوک در تایلند یا هنگ کنگ در چین از این شهرها خارج شده و به سمت شهرهای کوچک تر و سپس روستاها بروید. برای این منظور تنها به نقشه و یاری دریافت از مردم محلی ان کشور یاری بگیرید. با پیشرفت جاذبه های توریستی کشاورزی در آسیا بسیاری از نقاط شاهد ورود توریست بیشتری بوده و اگر به آن روستاها بروید، راحت تر می توانید با مردم ارتباط برقرار کنید. زیرا مردم آنجا، از قبل آمادگی برخورد با توریست و توریست را دارند.

اقامت در مزرعه چیست؟

کانسپت و مفهومی که در توریستی کشاورزی (یا توریستی روستایی، اقامت در مزرعه، مهمانخانه ها یا اقامتگاه های بومگردی-حال هر چه که می خواهید آن را بنامید) وجود دارد، بسیار ساده است. شما شبی را در یک مزرعه کشاورزی به عنوان میزبان اقامت می کنید. از اینجا، این مفهوم شاخه های دیگری را هم پیدا می کند.

گاهی تنها به دنبال اقامت یک شبه در مزارع و بازدید از محیط هستید.

گاهی برای اقامت 2 روزه، 3 روزه، یک هفته یا دکل مدت طولانی در یک مزرعه زندگی می کنید و برای انجام کارهای مختلف در ان مزرعه داوطلب می شوید. در این مورد سایت ها و شبکه های بسیاری همانند WWOOF یا Helpx معروف هستند.

گاهی تنها یک کلبه را در محیطی روستایی اجاره می کنید و تنها دیدن گوسفندانی که از کنار پنجره می گذرند، برایتان کافیست.

در مفهوم ایده آل آن، صاحبان هر مزرعه در آن محل زندگی می نمایند و با کشاورزان دیگر مشغول کشاورزی هستند. این افراد بخش اعظمی از درآمد خود از راه کشاورزی در می آورند و ورود توریستان تنها بخش کوچکی از زندگی آن ها خواهد بود و توریستی کشاورزی به این شیوه، به جنبه های مختلف زندگی آن ها یاری می کند.

در بعضی از کشورها، این شیوه از توریستی کشاورزی در مراتع و مناطق طبیعی و وحشی است. در نتیجه اگر شب هنگام د رطبیعت بمانید می تواند کمی خطرناک اما هیجان انگیز باشد. اگر با مردم محلی و چوپانان که به این شیوه زندگی مطلع هستند همراه باشید و برای هر امکانی خود را آماده نموده باشید، طبعا از این نوع تجربه اقامت در مراتع وحشی به همراه عشایر، چوپانان و … لذت خواهید برد.

تجربه اقامت در مزارع زیتون از زبان یک توریست

زمانی که وارد مزرعه ای کثیف با انباری از مواد غذایی در کنار اسطبل اسب ها شدم هیچ گاه فکر نمی کردم که به این میزان به من خوش بگذرد! زندگی در هر مزرعه ای که به من پیشنهاد می شد، تجربیات و گزینه های بسیاری برای من داشت و البته هزینه آن به اندازه هزینه اقامت در یک هتل بود. زمان اقامت در هر خانه روستایی و مزرعه که از طرف کشاورزان به من پیشنهاد می شد، حداقل 2 الی 3 روز بود. با این حال تا یک هفته نیز می توانستم در مزارع بمانم. بعضی از این خانه ها اقداماتی را برای راحت تر بودن من در هنگام اقامت انجام داده بودند. به عنوان مثال، اتاقی با یک تلویزیون دارای شبکه های دنیای و تختی راحت را برای توریستان فراهم نموده بودند اما به میزان یک هتل 4 ستاره پول می دریافتد.

بعضی از وقت ها بهتر آن است که با دیگر افراد و بر روی یک تخت ساده خوابید. در حقیقت انتظاری که از این اقامتگاه ها باید داشته باشید، باید همانند اقامتگاه های بوم گردی باشد. بسیاری از توریستان فکر می نمایند که اتاق هایشان در این مزارع و خانه ها باید همانند خانه های خودشان مبله شده باشد، بسیار راحت باشد و امکانات و تکنولوژی های جدید را داشته باشد. در صورتی که این تفکر اشتباه است. باید به زندگی روستایی احترام بگذارید و انتظاراتتان را با این مکان تطابق دهید.

میزبان من، بسیار مهربان بود و تمام سعی خود را می کرد تا با حداقل امکاناتی که داشت مایحتاج من را به عنوان مهمان و توریست فراهم آورد. در بعضی مواقع، مهمانان به میز شام خانوادگی میزبان دعوت می شدند تا از جمعی صمیمی و گرم همراه با غذاهای پخته شده از محصولات کشاورزی ارگانیک لذت ببرند. یک چوپان به من اجازه داد تا به یاریش بروم و با یک سطل که در دست داشتم از گوسفندانش شیر بدوشم.

در نهایت در فرایند تبدیل این شیر به پنیر همکاری کردم و خیلی لذت بردم. اگر شما هم به عنوان توریست زمانی به روستاها و مزارع بروید که زمان برداشت محصول است می توانید در ان مراسم دلچسب همراه باشید و به کشاورزان یاری کنید. برداشت محصول یکی از جاذبه های توریستی کشاورزی است.

قیمت ها در توریستی کشاورزی

در مجموع نمی توان قیمت مشخصی را برای اقامت و بودن در مزارع و در بین مردم محلی کشورهای مختلف آسیا و دنیا را حساب کرد. هر مزرعه ای بسته به محصولی که برای مهمان خود آماده می کند و بسته به محل و امکانات اقامتی که دارد، قیمتی را مشخص می کند. با این حال می توان اقامت در اقامتگاه های بومگردی یا خانه های کشاورزان را کمتر از هتل های 4 ستاره و 5 ستاره دانست.

سایت های معروف در زمینه توریستی کشاورزی

سایت های بسیاری در این زمینه در کشورهای مختلف به وجود آمده اند که نام آن ها را در ادامه می خوانید. اگر در کشور هند به دنبال چنین مزارعی می گشت می توانید به سایت ایرثفوت مراجعه کنید. همچنین در سایت ارگانیک هالیدیز، غذاهای ارگانیک و مزارع کاشت آن ها را در شهرهایی همانند بالی، هند، نپال و سری لانکا به صورت لیستی مشاهده خواهید کرد.

در سایت آگری توریسم ورلد، می توانید لیستی از هزاران مزرعه و اقامتگاه در دنیا را که در زمینه توریستی کشاورزی فعالیت می نمایند، پیدا کنید. این سایت می تواند کمی گیج نماینده باشد اما اگر در منطقه ای هستید و می خواهید مزارع اطراف خود را بشناسید می توانید به این سایت مراجعه کنید.

اگر به دنبال مکانی فراتر از یک جای خواب هستید، به سایت فارملند بروید. در این سایت به ازای کار در مزارع می توانید مکانی رایگان برای استراحت و خواب به همراه غذای رایگان دریافت کنید. این سایت یکی از بهترین سایت ها در زمینه توریستی کشاورزی است.

www.agrisport.com

www.earthfoot.org

www.organicholidays.co.uk

www.agritourismworld.com

www.wwoof.org

منبع: گردشبان

به "گردشگری کشاورزی چیست و چرا هوادار دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کشاورزی چیست و چرا هوادار دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید