تراز غذا و کشاورزی مثبت تر از پارسال

به گزارش وبلاگ نوکیا، آمارهای تجارت خارجی محصولات کشاورزی و غذایی و مقایسه آن با سال گذشته، نشان می دهد که تراز وزنی و تجاری آن ها مثبت تر شده و گرچه بهبود جزئی را نسبت به این بازه زمانی نشان می دهد اما به نظر می رسد، با افزایش صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی، تراز بازرگانی این بخش وضعیت بهتری داشته باشد.

تراز غذا و کشاورزی مثبت تر از پارسال

به گزارش وبلاگ نوکیا، آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که بیش از پنج میلیون و 691 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و غذایی به ارزشی بالغ بر پنج میلیارد و 308 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است. در طرف مقابل نیز میزان واردات همین بخش بیش از 15 میلیون و 920 هزار تن به ارزشی بالاتر از هشت میلیارد و 308 میلیون دلار بوده است. آنچه با توجه به این آمار به دست می آید تراز وزنی منفی 10 میلیون و 228 هزار تنی بخش کشاورزی و غذایی و تراز تجاری منفی سه میلیارد دلاری است.

این اعداد و ارقام نشان می دهد که تراز بازرگانی بخش کشاورزی در 10 ماهه سال جاری حدود 657 میلیون دلار و تراز وزنی آن بیش از 600 هزار تن نسبت به سال گذشته بهبود پیدا نموده است.

البته نگاهی به عمده محصولات صادراتی از نظر وزنی و ارزشی هم نشان می دهد که هندوانه، گوجه فرهنگی، سیب زمینی، سیب و پیاز و موسیر به عنوان بیشترین و عمده ترین محصولات صادراتی به شمار می روند که سهم دو میلیون و 162 هزار تنی و دارند و البته از نظر قیمتی عمده ترین محصولات صادراتی این بخش قدری متفاوت است و به ترتیب پسته، زعفران، گوجه فرنگی، هندوانه و خرما هستند که سهمی معادل یک میلیارد و 312 میلیون دلار دارند.

از سوی دیگر نیز عمده ترین کالاهای وارداتی محصولاتی مانند ذرت دامی، لوبیای سویا، جو، برنج و کنجاله سویا هستند که سهم 13 میلیون و 387 هزار تنی و چهار میلیارد و 664 میلیون دلاری را از واردات این بخش دارند و در زمینه تناژ و ارزش دلاری کالاهای وارداتی فرقی با یکدیگر نداشته و ترتیبشان تغییری نمی کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تراز غذا و کشاورزی مثبت تر از پارسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراز غذا و کشاورزی مثبت تر از پارسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید