طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

به گزارش وبلاگ نوکیا، کوفته سبزی یکی از غذاهای اصیل شیرازی هاست. همان طور که از نام این غذا معین است، در طرز تهیه این کوفته سنتی، سبزی به عنوان ماده اصلی استفاده می گردد. بنابراین رنگ آن هم با سایر متفاوت و در نتیجه سبز خواهد بود. این غذا در اصل یک غذای مجلسی برای شیرازی ها است و با نان سرو می گردد. در این مقاله از سرویس به طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی به صورت اصیل و سنتی با فیلم آموزش تهیه می پردازیم و فوت و فن های پخت آن را هم به شما آموزش خواهیم داد. با همراه باشید.

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

مدت زمان آماده سازی مواد: 60 دقیقه

مدت زمان پخت: 40 دقیقه

کالری (در 100 گرم) کوفته سبزی شیرازی: 190 کالری

مواد لازم برای تهیه کوفته سبزی

برنج ایرانی: 2 لیوان دسته دار فرانسوی

گوشت چرخ نموده: 200 گرم

عدس: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

لپه: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

گندم: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

ترخون خشک: 1 قاشق غذاخوری

شنبلیه: 1/2 قاشق غذاخوری

پیاز: 1 عدد

سبزی کوفته (تره، گشنیز، جعفری): 250 گرم (ساطوری شده)

عصاره قلم: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

مواد لازم برای داخل کوفته سبزی

کشمش یا آلو: به مقدار دلخواه

گردو: 100 گرم

مراحل طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

برای پختن کوفته سبزی شیرازی، ابتدا باید سس آن را درست کنید. در سس کوفته شیرازی، برخلاف دیگر کوفته ها، از مواد خود کوفته هم استفاده می گردد و به همین دلیل هم به آش شباهت بیشتری دارد. بعد از پختن سس، کوفته ها را باید درست کنید و مواد میانی را در آن ها بگذارید و فرم دهید. کوفته ها را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته ها در سس بپزند. حدود 25 دقیقه تا 1 ساعت باید زمان دهید تا کوفته ها کاملا نرم و آماده سرو شوند.

مرحله اول: مواد کوفته سبزی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی، عدس، لپه، گندم و برنج را به صورت جداگانه در ظرف از شب قبل یا به مدت 24 ساعت خیس کنید. هنگام آغاز به آشپزی، آن ها را آبکش کنید. سبزی ها را پاک کنید و بشویید. سپس اجازه دهید آب خود را از دست بدهند و کاملا خشک شوند. سپس سبزی ها را به صورت ساطوری خرد و کاملا ریز کنید. حتما اجازه دهید آب همه مواد برود وگرنه کوفته تان از هم می پاشد و وا می رود.

مرحله دوم: مواد سس کوفته سبزی را در قابلمه بریزید

در یک قابلمه به میزان 2 لیوان آب، (اگر عصاره قلم در دسترس ندارید، می توانید از عصاره مرغ بهره ببرید یا کلا تنها از آب جوش استفاده نموده و عصاره را حذف کنید.)، نصف برنجی که داشتید و به میزان یک مشت سبزی تازه خرد و ساطوری شده بریزید.

مرحله سوم: سس کوفته را حرارت دهید تا غلیظ گردد

حرارت را بالا ببرید و اجازه دهید مواد جوش بیایند. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید برنج نرم گردد و لعاب بیندازد. اگر از هم در سس کوفته می خواهید بهره ببرید، در همین مرحله باید به میزان یک یا دو قاشق رب به مایه سس کوفته اضافه کنید. این سس باید در نهایت به غلظت برسد و شبیه آش گردد.

مرحله چهارم: مایه کوفته سبزی را درست کنید

برای تهیه مایه کوفته شیرازی، پیاز را رنده نموده و آب آن را کاملا با دست بگیرید. گوشت، نصف برنج، لپه، عدس و گندم (بلغور گندم) را که خیسانده بودید و کمی نرم شده است، در مخلوط کن بریزید و مواد را با هم ترکیب کنید تا یک مخلوط یکدست داشته باشید. می توانید این مواد را در چرخ گوشت هم بریزید و دوبار چرخ کنید. سبزی های خرد و ساطوری شده را به همراه سبزی های خشک به مواد کوفته اضافه کنید.

مرحله پنجم: مایه کوفته سبزی را ورز دهید

در این مرحله از طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی، به ترکیب بالا، مقداری نمک، فلفل و زردچوبه (یا ادویه های دلخواه دیگر) بیفزایید. مواد را از مخلوط کن بیرون بیاورید. مایه کوفته را به مدت 10 دقیقه به خوبی ورز دهید تا کاملا منسجم شوند و خودشان را بگیرند. مایه را باید چند بار داخل ظرف بکوبید تا چسبندگی بیشتری پیدا کند.

مرحله ششم: مایه وسط کوفته سبزی را آماده کنید

در یک ظرف کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، مقداری گردوی خرد شده و کشمش (یا زرشک) را برای چند ثانیه در روغن تفت دهید تا خامی آنها گرفته گردد. می توانید به آن ها کمی زردچوبه هم اضافه کنید. مراقب باشید زیاد مواد را تفت ندهید تا نسوزد. شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مواد از دما بیفتند.

مرحله هفتم: کوفته سبزی را فرم دهید

مقداری از کوفته به میزان یک نارنگی، را بردارید و بین دست های تان بچرخانید تا شکل گلوله گردد. مایه کوفته را وسط دست تان باز کنید و به میزان دلخواه یا یک قاشق از مواد میانی را داخل کوفته بریزید. دوباره کوفته را با دست فرم دهید. همه کوفته سبزی ها را به همین شکل فرم دهید.

مرحله هشتم: کوفته سبزی را بپزید و سرو کنید

سس کوفته که جوشید و به غلظت کافی رسید، کوفته ها را یکی یکی به آن اضافه کنید. کوفته ها را با فاصله از هم در سس در حال جوشیدن بگذارید. حرارت را روی حالت خیلی ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را بگذارید.

بهتر است دور درب قابلمه را دم کنی بپیچید تا کوفته ها وا نروند. به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت (بسته به میزان کوفته ها زمان پخت هم متغیر خواهد بود) صبر کنید تا کوفته سبز ی هایتان بپزد. سپس آن ها را در ظرف مناسب سرو کنید. در هنگام سرو، مقداری از سس را روی کوفته ها بریزید.

فوت و فن های طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

*در طرز تهیه کوفته سبزی، بهتر است از یا و شکسته بهره ببرید. برنج ایرانی علاوه بر طعم و عطر خوبی که دارد، به مواد کوفته، حالت چسبندگی بیشتری می دهد و کوفته منسجم تر خواهد شد.

*می توانید به مواد کوفته سبزی، حبوبات دیگر را هم اضافه کنید. بعضی افراد از بلغور گندم یه جای خود گندم، از ماش، عدس و نخود آبگوشتی هم برای درست کردن کوفته استفاده می نمایند.

*به جای سبزی های خشک می توانید از سبزی تازه در طرز تهیه کوفته سبزی بهره ببرید. البته به خاطر داشته باشید که مقدار شنبلیله نباید زیاد باشد چون باعث تلخی کوفته سبزی خواهد شد.

*برای سس کوفته سبزی، هم می توانید از رب گوجه فرنگی بهره ببرید و هم آن را بدون رب گوجه فرنگی درست کنید. این مورد بستگی به ذائقه خودتان دارد.

*به جای کشمش یا آلو برای مواد میانی کوفته سبزی، می توانید از مقداری زرشک بهره ببرید. بعلاوه می توانید داخل کوفته سبزی مقداری هم بریزید.

*برای انسجام بیشتر کوفته و برای اینکه مواد کوفته از هم نپاشد، حتما آب پیاز را بگیرید تا در هنگام پخت، آب نیندازد.

سوالات متداول

سبزی کوفته شیرازی چیست؟

در طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی از سبزی کوفته مخصوص که ترکیب جعفری، شوید، تره، ترخون و شنبلیله است، استفاده می گردد. نسبت همه مواد، به جر شنبلیله، مساوی است. مقدار شنبلیله باید نصف هر یک از سبزی ها باشد.

از چه حبوباتی در طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی استفاده می گردد؟

برای درست کردن کوفته سبزی دستتان باز است تا از حبوبات مختلف از جمله عدس، لپه، ماش یا ماشک و نخود بهره ببرید. برنج و گندم هم پای ثابت مواد لازم در طرز تهیه کوفته سبزی هستند. در این کوفته به هیچ عنوان از انواع لوبیا استفاده نمی گردد.

علت وا رفتن کوفته سبزی چیست؟

مواد را بعد از له کردن، به خوبی ورز نداده اید.

آب پیاز را نگرفته اید.

سبزی ها و موادی که با آن کوفته را درست نموده اید، هنوز کاملا خشک نشده بوده اند.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید