توسعه جاده ای شاه کلید رونق گردشگری در غرب مازندران است

به گزارش وبلاگ نوکیا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، توسعه جاده ای شاه کلید رونق گردشگری در غرب مازندران است.

توسعه جاده ای شاه کلید رونق گردشگری در غرب مازندران است

استان مازندران به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و جغرافیای سراسر متنوع آن همچون جلگه ها، علفزارها، بیشه ها، جنگل های هیرکانی با صدها گونه گیاهی منحصر بفرد و آب و هوای گوناگون از سواحل شنی تا کوهستان های ناهموار و پوشیده از برف البرز، مقصد میلیون ها مسافر و توریست در طول سال است.

در این میان غرب مازندران نیز به دلیل همجواری با استان های تهران، البرز و گیلان از برکات حضور مسافر و توریست بی نصیب نیست و در خیابانهای این منطقه خودروهای باربند زده با پلاک غیر بومی همیشه تردد دارند و مراکز سیاحتی و اقامتی مملو از جمعیت است.

اگر در گذشته ای نه چندان دور غرب مازندران فقط در پایان هفته یا ایام تعطیل به واسطه حضور مسافر و توریست شلوغ میشد، اما اکنون با راه اندازی بخشی از آزادراه تهران - شمال و کوتاه شدن راستا، شاهد حضور مستمر مسافران است و به همین دلیل هم محور کناره همیشه از بار ترافیکی قابل توجهی برخوردار است.

با اینکه طی سال های اخیر حجم سرمایه گذاری خوبی در غرب مازندران بویژه در حوزه توریستی اجرا شده اما متناسب با آن، زیرساخت های منطقه بویژه در حوزه راه رشد چندانی نداشته و محور کناره در حال حاضر جوابگوی این اندازه تردد خودرو در شبانه روز نیست. شاهد مدعا این که در زمان اوج مسافرت ها، شهرهای هچیرود، کلارآباد، سلمانشهر، عباس آباد، نشتارود، شیرود و رامسر که در غرب مازندران قرار دارند، همیشه از بار ترافیکی نیمه سنگین و سنگین برخوردارند و تردد خودروها بویژه خودروهای امدادی و اورژانس به سختی صورت میگیرد.

البته در سالهای اخیر تلاش هایی در جهت احداث رینگ شهری در این شهرها صورت گرفت، اما هر یک از آنها به دلایل مختلفی به بهره برداری نرسیده اند و مشکل همچون گذشته به قوت خود باقی است و افراد بومی منطقه از این شرایط بسیار ناراضی هستند و در پاره ای از مواقع حتی برخی تنش های اجتماعی را نیز شاهد هستیم.

ترافیک و گلایه بومیان

یک شهفرایند ساکن شهر شیرود پیرامون اینکه توسعه جاده ای شاه کلید رونق توریستی در غرب مازندران است، گفت: از حضور مسافران و توریستان به مازندران کسی ناراحت نیست، اما نبود جاده مناسب برای تردد حجم بالای خودروها، مردم بومی را ناراحت می کند.

فردین صالحی نصب افزود: متاسفانه هر چقدر برای احداث آزادراه تهران- شمال برنامه ریزی و هزینه شد، برای جاده های غرب مازندران نشد و همین مسئله زمینه ساز چنین مسائلی شده است.

وی گفت: در حال حاضر راستا تهران - شمال به کمتر از سه ساعت کاهش یافته که بسیار خوب است، اما وقتی در شهرهای شمالی جاده مناسبی وجود ندارد، نمیتوان این اتفاق را به فال نیک گرفت.

به گفته این شهفرایند ساکن غرب مازندران، در محور کناره علاوه بر خودروهای سواری انواع خودروهای سنگین نیز تردد دارند و شلوغی جاده خطر تصادفات را افزایش خواهد داد.

وی یادآور شد: باید مسئولان هر چه سریع تر به فکر احداث جاده های تازه در غرب مازندران باشند تا در آینده ای نزدیک که آزادراه تهران - شمال بطور کامل راه اندازی می گردد شرایط بحرانی نگردد.

بسکمک از صاحب نظران معتقدند که راههای ایمن و کم حادثه تأثیر قابل توجهی در توسعه توریستی و جذب مسافر دارد. آنها بر این باورند که توریستی ارتباط مستقیمی با زیرساخت های حمل و نقل در حوزه های هوایی، ریلی و جاده ای دارد و هرچه این زیرساخت ها را توسعه دهیم، در جذب توریستان پیروز تر عمل خواهیم کرد.

تعلیق تمنای رونق توریستی پشت ترافیک خودرویی

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان تنکابن گفت: راه یا جاده یکی از زیرساخت های مهم مرتبط با توریستی است که بجز مقصدی که قرار است ما را به آن برساند، خود نیز می تواند جاذبه ای برای توریستی باشد یا چنان دافعه ای ایجاد کند که فرد را به کلی از سفر منصرف نماید.

سعید بهادری افزود : با وجود تلاشهای اجرا شده در سالهای اخیر متاسفانه بحث راه هنوز مشکل اصلی توریستی غرب مازندران محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه ترافیک سنگین در ورودی های استان قطعا بر اندازه جذب توریست تاثیر منفی دارد، گفت: ماندن در ترافیک سنگین محور کناره یا تصادف جاده ای لذت سفر را از مسافران و توریستان میگیرد و آنها را پشیمان از مسافرت خواهد کرد.

به گفته این مسئول، باید توسعه راهها در غرب مازندران را جدی گرفت و هر چقدر در این زمینه سرمایه گذاری گردد بر رونق صنعت توریستی تاثیر مثبت خواهد داشت.

جاده ساحلی بخشی از جاذبه توریستی

سرپرست فرمانداری عباس آباد نیز در این باره بر ضرورت تخصیص اعتبارات لازم جهت ایمن تر شده محور کناره تاکید کرد و گفت: در سالهای گذشته اقداماتی در راستای روان تر شدن تردد خودروها و کاهش بار ترافیکی این منطقه صورت گرفت ولی نیاز است تا با تخصیص اعتباراتی این فرایند همچنان ادامه داشته باشد.

مسلم قبادیان افزود: در حال حاضر هفت پل پسنده، اسبچین، امرج کلا، پلنگ آبرود، اسپی رود، هچیرود و نمک آبرود نیاز به مقاوم سازی و تعریض دارد تا در مواقع شلوغ تردد خودروها با مشکل روبرو نشوند.

وی با بیان به اینکه برای این پل ها یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: باید متناسب با توریستی که به منطقه سفر می کند اقدامات زیرساختی مناسبی انجام دهیم تا رضایت آنها جلب گردد.

قبادیان در ادامه به پروژه رینگ شهری عباس آباد اشاره کرد و افزود: تا به امروز ضلع غربی این پروژه به انجام رسیده ولی قسمت های میانی و ضلع شرقی آن هنوز به اتمام نرسیده است.

وی گفت: به دلیل هزینه بالای تملک اراضی و اجرای پروژه، رینگهای شهری که برای این منطقه تعریف کرده بودند به بهره برداری نرسیده و امیدواریم نگاه ویژه ای در این زمینه صورت گیرد.

آزادراه؛ راه حل دائمی برای غرب مازندران

نماینده مردم شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی تنها راه برون رفت از وضع موجود را احداث آزادراه در غرب مازندران دانست و گفت: احداث آزاد راه در غرب مازندران حدفاصل چالوس تا رامسر می تواند نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی و افزایش حضور توریستان در منطقه داشته باشد.

سید شمس الدین حسینی افزود: آزادراه غرب مازندران یک پروژه ملی کددار است که باید به صورت مشارکتی اجرا گردد تا مشکل حال حاضر منطقه برطرف گردد.

وی برآورد اولیه برای احداث این پروژه را حدود 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای این پروژه یک کنسرسیوم از هفت بانک، چندین پیمانکار و دولت تشکیل شده و سهم هر یک بطور کامل معین شد و امیدواریم مدل مالی آن از سوی هئیت دولت تصویب گردد.

حسینی با بیان اینکه کل راستا این پروژه حدود 92 کیلومتر است، گفت: بخش عمده ای از هزینه های این پروژه مربوط به تملک اراضی است که با ارائه تغییر کاربری اراضی اطراف راستا این مشکل تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس، از آنجا که نرخ بازگشت سرمایه در این پروژه خیلی بالاست بنابراین بانک ها تمایل زیادی برای اجرای این پروژه دارند.

وی شرح داد: باید این پروژه را به عنوان یک جاذبه دید، چرا که امکان احداث مجنمع های اقامتی و تفریحی در طول راستا آن وجود دارد و بنابراین توریستان زیادی را به سوی خود جذب می کند.

نمای نزدیک ترافیک برای وزیر میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی که در سفر به غرب مازندران گرفتار ترافیک سنگین محور کناره شده بود، با انتقاد از وضع موجود گفت: مازندران از جایگاه بی بدیلی در حوزه توریستی برخوردار است و با وجود آنکه بعد از انقلاب اقدامات ارزشمندی اجرا شده است اما زیر ساخت های آن رشد کافی نداشته است.

سید عزت الله ضرغامی افزود: جاده فعلی غرب مازندران فوق العاده ابتدایی، باریک و قدیمی است و به هیچ وجه ظرفیت و کشش فعالیت توریستی را ندارد.

وی گفت: باید با کمک بخش خصوصی و بانک ها پروژه راهبردی آزادراه چالوس تا رامسر هرچه سریعتر به اجرا درآید تا مسائل موجود برطرف گردد.

ضرغامی در ادامه به طرح توسعه ای فرودگاه رامسر اشاره کرد و افزود: باید از چنین طرح هایی حمایت گردد، چرا که نقش بسزایی در حوزه اقتصاد و توریستی منطقه خواهند داشت.

وی یادآور شد: با توسعه زیرساختهای غرب مازندران شاهد تحول اساسی در حوزه های مختلف بویژه توریستی خواهیم بود.

با توجه به شرایط واکسیناسیون، کاهش محدودیت های کرونایی و افزایش تمایل مردم به سفر، پیش بینی می گردد که در نوروز 1401 حجم ترافیک در جاده های شمال افزایش یابد.

منبع: همگردی

به "توسعه جاده ای شاه کلید رونق گردشگری در غرب مازندران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه جاده ای شاه کلید رونق گردشگری در غرب مازندران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید