دنیا در مرحله گذار از اقتصاد دیجیتالی به اقتصاد هوشمند

به گزارش وبلاگ نوکیا، اکنون دنیای بدون اینترنت غیر قابل تصور است. اینترنت با اتصال میلیاردها نفر و اشیاء در سراسر دنیا، ستون اصلی جامعه اطلاعاتی مدرن است. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که از سرعت پایین ترافیک، معطلی در بانک، صف های طولانی تعویض پلاک خودرو، قطعی و سرعت پایین اینترنت عصبانی شوید.

دنیا در مرحله گذار از اقتصاد دیجیتالی به اقتصاد هوشمند

در گزارش دنیای InternetWorldStat که در انتهای سپتامبر 2020 منتشر شد، در آنالیز منطقه خاورمیانه، بالاترین میزان ضریب نفوذ اینترنت نسبت به جمعیت هر کشور را به ترتیب به قطر با 99.6درصد، کویت با 99.1درصد و امارات 96.4درصد نمایش داد. ایران در میزان ضریب نفوذ اینترنت نسبت به جمعیت قریب به 84 میلیون نفری خود، 80.5 درصد را احراز نموده است و تقریباً در نیمه جدول خاورمیانه و البته بالاتر از میانگین دنیای واقع شده است. نکته جالب در این گزارش، درصد رشد کاربران اینترنت که البته کرونا به این تحول دیجیتالی سرعتی بالا بخشیده بوده نشان می دهد ایران بالاترین رشد کاربر آنلاین نسبت به سال گذشته با 36.9 درصد در سطح خاورمیانه داشته است. جالب تر آنکه با آنالیز فرایند رشد کاربران اینترنت کشورهای دنیا، بالاترین میزان درصد رشد کاربران اینترنتی دنیا در طی بازه زمانی 10 سال گذشته (از سال 2000 تا 2020)، به ترتیب مربوط به بنگلادش با 94، 199درصد، نیجریه با 63، 000درصد، ویتنام با 34، 250درصد و ایران با 27، 040درصد رشد بوده است.

در واقع میزان جهش رشد کاربران اینترنتی در کشورهای دنیا، نمایانگر عمق شکاف عقب ماندگی دیجیتالی بعضی کشورها نسبت به دیگر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه و پتانسیل پذیرش فناوری مردم آن کشورها است. البته به نوعی با توجه به محدودیت های ایجاد شده در زندگی مردم بواسطه ویروس کرونا، جبران عقب ماندگی دیجیتالی این کشورها و تحول دیجیتالی سرعت گرفته است. در حال حاضر، کاربران آنلاین ایرانی در صندلی شانزدهم لیست، بیشترین تعداد کاربران اینترنت دنیا قرار گرفتند. در این لیست، چین، هند، امریکا، اندونزی و برزیل به ترتیب بالاترین میزان تعداد کاربران اینترنت دنیا را دارند. با توجه به سرعت رشد تکنولوژی در دنیا، دولت ها بواسطه کوشش برای رقابت در بازارهای بین المللی و افزایش سهم خود از کیک اقتصاد دنیای، همیشه در حال توسعه زیرساخت ها بوده وهستند. مهم این است که ببینیم برای مثال 10 سال پیش نسبت به بقیه کشورهای دنیا، در چه صندلیی بودیم و امروز در چه صندلیی قرار داریم. اگر رشد 27 هزار درصدی نسبت به 10 سال پیش داریم، این نمایانگر میزان شکاف عقب ماندگی دیجیتالی با کشورهای توسعه یافته است. کافی است نگاهی به صندلی مالی، فناوری و نوآوری کشورهایی که رشد بالاتری داشتند (بنگلادش، نیجریه، ویتنام) نگاه کنیم. در واقع بخش اعظم رشد تعداد کاربران اینترنتی مرهون تحول دیجیتال دنیای و فضای استارتاپ ها و کسب و کارهای دیجیتالی هستند.

همچنین در طول دوره آنالیز ها مطابق گزارش بین المللی Statista در ابتدای سال 2020، تعیین شد که 98 درصد از جمعیت دانمارک به اینترنت دسترسی دارند. همچنین ایسلند، کویت، قطر، امارات و بحرین به طور مشترک با نفوذ اینترنت 99 درصد در رتبه های اول قرار گرفتند. جالب اینجاست که این آمار با توجه به فرایند رشد تحول دیجیتالی کشور، پیش بینی میزان نفوذ اینترنت در ایران تا سال 2025 را در حدود 88.9 درصد نشان می دهد. این در حالی است که پیش بینی می گردد دسترسی به اینترنت همراه در ایران در سال 2025 افزایش و به 88.8 درصد برسد.

لازم به ذکر است در این گزارش نرخ نفوذ به سهم کل جمعیت دسترسی به اینترنت به وسیله اتصال باند پهن تلفن همراه اشاره داشته و داده های این گزارش مبتنی بر شاخص های اولیه و ثانویه در خصوص اقتصاد کلان، جمعیت و فناوری در بیش از 150 کشور و منطقه در سراسر دنیا است. تمام شاخص ها از سازمان و دفاتر آماری بین المللی و ملی هر کشور و اتاق های بازرگانی تهیه می شوند و به منظور فراوری مجموعه داده های قابل مقایسه، پردازش می شوند.

از سال 2019، آسیا منطقه ای با بیشترین تعداد کاربران آنلاین به شمار آمده، (در آخرین شمارش بیش از 2.3 میلیارد نفر) و اروپا با تقریباً 728 میلیون کاربر اینترنت در رده دوم قرار گرفته است. تقریباً 4.66 میلیارد نفر از اکتبر 2020 کاربر اینترنت فعال بوده اند که 59 درصد از جمعیت دنیا را شامل می گردد. اکنون موبایل به مهم ترین کانال دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا تبدیل شده است زیرا 91 درصد از کل کاربران اینترنت را کاربران اینترنت تلفن همراه تشکیل می دهند.

چین، هند و ایالات متحده از نظر کاربران اینترنت از همه کشورهای دیگر بالاتر هستند. چین بیش از 854 میلیون کاربر اینترنت و هند تقریباً 560 میلیون کاربر آنلاین دارد. البته ناگفته نماند که با توجه به جمعیت بالایشان، هر دو کشور هنوز قسمت عمده ای از جمعیت آنها آفلاین هستند.

تمام این گزارشات و اعداد و آمار مبین تغییر عملکردی و پارادیم های دنیای است. این که دنیا در مرحله گذار از اقتصاد دیجیتالی به اقتصاد هوشمند است. مالی مبتنی بر تفکر پلتفرمی بر اساس تغییر پارادایم های مدیریتی دنیا برای افزایش فراوری ناخالص ملی، خلق ثروت و ارزش آفرینی دنیای به وسیله صادرات خدمات که بمنظور افزایش رفاه عمومی کشور شکل گرفته است.

اگر درست اندیشه و نگاه کنیم، امروز همان فردایی است که باید برای آن برنامه ای روشن برای تبدیل تحریم ها و تهدیدها به فرصت داشته باشیم.

منبع: ایران آنلاین

به "دنیا در مرحله گذار از اقتصاد دیجیتالی به اقتصاد هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا در مرحله گذار از اقتصاد دیجیتالی به اقتصاد هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید