خودرو های الکتریکی با فناوری ناسا 5 دقیقه ای شارژ می شوند

به گزارش وبلاگ نوکیا، پژوهش های تازه اجرا شده در دانشگاه پردو نشان می دهد که شاید بتوان با یاری یکی از فناوری های ناسا، خودرو های الکتریکی را در عرض پنج دقیقه شارژ کرد.

خودرو های الکتریکی با فناوری ناسا 5 دقیقه ای شارژ می شوند

یک فناوری ناسا که برای ماموریت های ماه، مریخ و فراتر از آن پیشرفته است، می تواند یک وسیله نقلیه الکتریکی روی زمین را تنها در پنج دقیقه با خنک کردن گرمای فراوریشده به وسیله رسانای حامل جریان الکتریکی شارژ کند.

پژوهشگران دانشگاه پردو (Purdue University) با استفاده از ماژول موسوم به FBM ناسا به عنوان یک طرح اولیه، اندازه گرمای عبوری از سیم ها را به طور چشمگیری کاهش دادند.

از آنجا که برق رسانی به یک وسیله نقلیه در یک ایستگاه شارژ حداقل 20 دقیقه طول می کشد، بسیاری از مردم به علت راحتی ترجیح داده اند از خودرو های بنزینی خود استفاده نمایند، اما این سیستم تازه، یک خودرو را سریع تر از آن چه ضروری است، شارژ می نماید.

استان هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک که در حال ممنوع کردن فروش خودرو های تازه بنزینی تا سال 2035 هستند، احتمالا از این فناوری استقبال می نمایند.

این سیستم ساخته شده به وسیله ناسا در ابتدا برای ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) ابداع شد و برای اطمینان از پیروزیت آن در ماموریت های فضایی آینده، در شرایط ریزگرانش آزمایش شده است.

ایده ورای فناوری مورد نظر این است که آزمایشگاه در حال گردش و سایر فضاپیما ها به نوعی فناوری احتیاج دارند که بتواند گرما را به طور مؤثر در سراسر سیستم ها منتقل کند؛ در غیر این صورت سیستم ها ممکن است بسوزند.

این موضوع مورد علاقه عصام مداور (Issam Mudawar)، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه پردو نهاده شد. او در سال 2021، نمونه اولیه ای را ساخت که اخیرا اعلام شد در تامین انرژی خودرو های الکتریکی پیروز است.

پژوهشگران دانشگاه پردو با استفاده از یک روش خنک نماینده جایگزین، کابل شارژی را طراحی کردند که می تواند با حذف 24.22 کیلووات گرما، جریانی 4.6 برابر بیشتر از سریع ترین شارژر های برقی موجود در بازار ارائه دهد.

این ماژول شبیه به یک ایستگاه شارژ در دنیای واقعی است، زیرا یک پمپ، یک لوله با قطر مشابه کابل شارژ واقعی، کنترل ها و سیستم های دقیق، همراه با اندازه جریان و دمای مشابه را در بر دارد.

ناسا در بیانیه ای بیان کرد که استفاده از این فناوری تازه، به کاهش بی سابقه زمان مورد احتیاج برای شارژ یک وسیله نقلیه انجامیده و ممکن است یکی از موانع کلیدی را برای پذیرش خودرو های الکتریکی در سراسر دنیا رفع کند.

اگرچه استان های آمریکا بر طبل ممنوعیت خودرو های تازه بنزینی می کوبند، اما افراد بسیاری به خاطر نامشخص بودن تعداد ایستگاه های شارژ مورد احتیاج برای تامین توان کافی ده ها هزار وسیله نقلیه الکتریکی تازه و اطمینان از انتقال آن ها از نقطه A به نقطه B، از نحوه اجرای این طرح خسته شده اند.

کالیفرنیا نخستین استانی بود که ماه گذشته این دستور را اجرا کرد که براساس آن، 35 درصد از وسایل نقلیه مسافربری تازه فروخته شده در این استان تا سال 2026، به فراوری آلایندگی صفر می رسند. سپس، 68 درصد خودرو ها تا سال 2030 و نهایتا 100 درصد خودرو ها پنج سال پس از آن به این قابلیت خواهند رسید. با وجود این، بیش از 17 میلیون خودروی ثبت شده در این استان، خودرو های فراوری شده پس از سال 2010 هستند که 3.2 میلیون خودرو هیبریدی و حداقل 700 هزار خودرو تمام الکتریکی را در بر دارند.

نیویورک نیز از همین سهمیه برای رسیدن به ممنوعیت کامل در سال 2035 پیروی می نماید، اما این که چگونه میخواهد هزاران وسیله نقلیه الکتریکی را در شهری که فاقد جهت های خصوصی است، شارژ کند، هنوز یک راز به جای مانده است.

تنها 677 ایستگاه شارژ در این پنج منطقه وجود دارد و اگرچه شهر قرار است تا سال 2030، 10 هزار ایستگاه شارژر در کنار جاده اضافه کند، اما این تعداد ممکن است برای تامین انرژی هزاران نفری که تا سال 2030 در حال تردد هستند، کافی نباشند. باید توجه داشت که 68 درصد از کل خودرو های تازه فروخته شده در آن سال، الکتریکی خواهند بود.

وبلاگ نوکیا مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خودرو های الکتریکی با فناوری ناسا 5 دقیقه ای شارژ می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو های الکتریکی با فناوری ناسا 5 دقیقه ای شارژ می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید