راهنمای تحصیل در دانمارک

به گزارش وبلاگ نوکیا، دانمارک به علت کیفیت بالای زندگی و دانشگاه های معتبر، یکی از گزینه های محبوب برای دانشجویان بین المللی است.

راهنمای تحصیل در دانمارک

دانمارک یکی از کشورهای آرام و مرفه منطقه اسکاندیناوی در اروپا است و به عنوان شادترین کشور جهان شناخته می گردد. بعلاوه، سیستم آموزش عالی دانمارک نیز دارای کیفیت بالایی است و دانشگاه های این کشور پس از فنلاند و سوئد رتبه سوم بهترین کشور برای تحصیل را در حوزه اسکاندیناوی در اختیار دارند. از این رو، دانشگاه های دانمارک یکی از مقصدهای محبوب برای علاقه مندان ادامه تحصیل در خارج محسوب می شوند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در کشور دانمارک دوره قبل از ورود به دبستان، مهدکودک است که البته اجباری نیست. دوره ابتدایی در مدارس Folkeskol ده سال طول می کشد. برای آن دسته از دانش آموزان که در خاتمه کلاس نهم توانایی ورود به دبیرستان را دارند، ادامه تحصیل در کلاس دهم اجباری نیست. دوران دبیرستان (Gymnasium) سه سال است. در این مدت دانش آموزان چند امتحان نهایی GI می گذرانند که البته از سال اول برای آن دسته از دروسی که اهمیت کمتری دارند، شروع می گردد. نظام آموزشی در کشور دانمارک به گونه ای است که تا قبل از ورود به دانشگاه دانش آموزان 12 یا 13 سال تحصیل می کنند و با پیروزیت در امتحانات نهایی، دیپلم دبیرستان دانمارکی (Studentereksamen) را می گیرند.

تحصیلات دانشگاهی

داشتن دیپلم دبیرستان (Studentereksamen) نخستین شرط ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است.

ثبت نام در نظام آموزش عالی دانمارک به دو سهمیه گروه یک و دو تقسیم می گردد. داوطلب می تواند نام خود را همزمان در هر دو گروه سهمیه ثبت کند. بیشتر دوره های تحصیلی شرایط ویژه ای برای پذیرش دانشجو دارند. مشخص حداقل معدل در دیپلم دبیرستان نخستین شرط است. افراد با داشتن معدل مناسب و نمرات خوب در دروس ریاضیات، فیزیک، شیمی، ادبیات دانمارکی و دو زبان خارجی، می توانند از سهمیه گروه یک استفاده کنند. سهمیه گروه دو متعلق به داوطلبانی است که با در نظر گرفتن تجربه حرفه ای، بدون داشتن دیپلم دبیرستان، طبق ضوابط خاصی به تحصیل در رشته انتخابی خود می پردازند. بعلاوه ، افرادی هم هستند که در سایر رشته ها مانند فنی و حرفه ای که با گذراندن امتحان و داشتن نمره هفت در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی می توانند وارد دانشگاه شوند.

هر داوطلب می تواند حدبیشتر در هشت رشته نام نویسی کند، اما فقط در یک رشته پذیرفته می گردد. سپس دانشجویان در یکی از دانشگاه ها و مدارس عالی حرفه ای، از جمله مدرسه های عالی بازرگانان، مراکز پژوهش مهندسی، مدرسه های معماری و غیره مشغول به تحصیل می شوند.

گذراندن یک سال پیش دانشگاهی در بعضی دانشگاه ها و پیروزیت در امتحان ورودی برای دانشجویان خارجی الزامی است و فقط به وسیله سهمیه گروه دو پذیرفته می شوند.

دوره های تحصیلی

Tekniker (Technician) .1: پسوند رشته مورد نظر می آید و دوره هایی حرفه ای هستند که پس از یک سال و نیم تحصیل فشرده به علاوه دوره کارآموزی در کالج ها و مدارس عالی حرفه ای گذرانده می شوند.

Akademi (Bachelor) .2: سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت در دانشگاه ها است. بعلاوه دوره Teknikum) Bachelor) که معمولا شامل یک سال کارآموزی قبل از ورود به دوره و سه سال تحصیل تمام وقت دروس نظری در مدارس عالی حرفه ای است.

3. (Candidata (Master: شامل دو سال یا بیشتر تحصیل تمام وقت است. این دوره امتحان ورودی ندارد و فقط با توجه به نمرات دوره (Akademi (Bachelor و اظهار نظر معرف ها دانشجو می پذیرد. این دوره بر اساس نظام Modular برنامه ریزی شده و دارای چهار نیم سال چهارده هفته ای است. دانشجو پس از گذراندن سه نیم سال و حضور در کلاس درس و پیروزیت در امتحانات، پژوهشی را در نیم سال چهارم (در بعضی دانشگاه ها از شروع نیم سال سوم) انتخاب و پس از دفاع پیروزیت آمیز از آن پیروز به دریافت مدرک (Candidata (Master می گردد. در بعضی از رشته ها (معماری و دامپزشکی) این دوره پنج یا شش ساله است که با دیپلم دبیرستان شروع می گردد.

Ph.D .4: برای ورود به این دوره مدرک (Candidata (Master از دانشگاه های دانمارک یا معادل آن از کشورهای دیگر الزامی است. در این دوره زبان دانمارکی اجباری نیست و دانشجو می تواند به زبان انگلیسی دوره را طی کند. برای دوره Ph.D در دانمارک دانشجو باید دروس مشخص شده و پژوهش جامعی را که با نوشتن خاتمه نامه و دفاع از آن همراه است با پیروزیت بگذراند. طول میانه دوره دکترا در دانشگاه های دانمارک چهار سال است.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

  • مدارک (Tekniker (Technician و کلیه مدارک و تحصیلات نیمه تمام دانشگاهی (آکادمیک) شامل دو یا سه سال تحصیل، با شرط داشتن دیپلم دبیرستان، کاردانی ارزشیابی می گردد.
  • مدارک (Teknikum (Bachelor و Akademi با شرط داشتن دیپلم دبیرستان، کارشناسی ارزشیابی می گردد.
  • مدارک (Candidata (Master با شرط داشتن کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد. دوره های پنج و شش ساله تحصیل پیوسته بعد از دیپلم دبیرستان نیز، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.
  • مدارک Ph.D با شرط داشتن کارشناسی ارشد، دکترا ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان تدریس در مقطع کارشناسی کشور دانمارک به زبان دانمارکی است، ولی این کشور مدرک دال بر تسلط زبان دانمارکی را همان بدو ورود از دانشجو تقاضا می نماید و فرصت یادگیری را داخل این کشور به دانشجو نمی دهد. البته مدرک زبان در زمان پذیرش الزامی نیست.

زبان تدریس در مقطع کارشناسی ارشد کشور دانمارک به زبان انگلیسی است، ولی این کشور مدرک دال بر تسلط بر زبان انگلیسی را در همان بدو ورود از دانشجو تقاضا می نماید و فرصت یادگیری زبان را در داخل این کشور به دانشجو نمی دهد.

بسیاری از رشته های تحصیلی در دوره دکتری به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

میانگین هزینه تحصیل در دانمارک

تحصیلات عالی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشور دانمارک برای دانشجویانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این کشور می آیند، رایگان است. البته اگر دانشجوی خارجی ویزای دائم یا موقت این کشور را داشته باشد یا یکی از والدین وی مشغول به کار در دانمارک باشند، از پرداخت شهریه معاف خواهد بود.

شهریه دانشگاه های دانمارک برای دانشجویان غیر اروپایی

  • مقرون به صرفه ترین رشته ها و مدارک دانشگاهی: حداقل شهریه ها از 6000 یورو در سال
  • میانگین شهریه سالانه: تقریبا بین 12 تا 15 هزار یورو در سال
  • رشته ها و مدارک تخصصی: حتی به بیش از 35 هزار یورو در سال

میانگین شهریه بعضی از دانشگاه های برتر کشور دانمارک از قرار زیر است:

  • دانشگاه آرهوس (Aarhus University) تا 10 هزار یورو در سال
  • دانشگاه کوپنهاگ (University of Copenhagen) بین 9 هزار تا 15 هزار یورو در سال
  • دانشگاه فنی دانمارک (Technical University of Denmark): تا 13500 یورو در سال
  • دانشگاه اقتصاد کوپنهاگ (Copenhagen Business School) تا 12500 یورو در سال

میانگین هزینه زندگی دانشجویی در دانمارک

هزینه های زندگی در دانمارک، حتی برای دانشجویان اتحادیه اروپا که شهریه ای پرداخت نمی کنند، به طور میانگین بالاتر از بسیاری از کشورها و بعلاوه اتحادیه اروپا است. تخمین تقریبی هزینه های زندگی ماهیانه یک دانشجو در کشور دانمارک بین 750 تا 900 یورو است.

محدودیت سنی برای تحصیل در دانمارک

محدودیت سنی خاصی برای ادامه تحصیل در دانمارک وجود ندارد، ولی متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی که سن آن ها کمتر از 34 سال باشد، برای دریافت ویزا 15 امتیاز و متقاضیانی که سن آن ها 35 تا 40 سال باشد 10 امتیاز کسب می کنند.

بهترین دانشگاه های دانمارک

University of Copenhagen73
Technical University of Denmark116
Aarhus University119
Aalborg University379
University of Southern Denmark384

بورسیه تحصیلی دانشگاه های دانمارک

کشور دانمارک برای یاری به دانشجویان بین المللی که در این کشور اقدام به اخذ ویزای تحصیلی نموده اند، بورسیه های دولتی در نظر گرفته که بر این اساس ارائه این بورسیه ها از سوی موسسات آموزش عالی دانمارک امکانپذیر است و تعداد محدودی از این بورسیه دولتی هرساله به صندوق دانشجویان به وسیله دولت دانمارک واریز می گردد. بورسیه تحصیلی دولتی دانمارک برای تمامی رشته های دانشگاهی برای دانشجویان کشورهای بین المللی و خارج از اتحادیه اروپا ارائه می گردد. بورس دولتی دانمارک به وسیله کنندگی های موسسات آموزش عالی به دانشجویان متقاضی اعطا می گردد و این موسسات هستند که تصمیم می گیرند کدام یک از دانشجویان می توانند برای دریافت این بورس تحصیلی درخواست ارائه دهند.

البته در کنار بورس دولتی، کالج ها و دانشگاه های دانمارک تعدادی بورسیه و یاری هزینه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی هر ساله صادر می کنند. در این رابطه، دانشجویانی بین المللی که در برنامه یاری هزینه تحصیلی UCN ثبت نام نموده باشند، می توانند برای تامین بخشی از هزینه های تحصیلی (30 تا 50 درصد) از این بورسیه بهر ه مند شوند. (بورسیه های دانمارک در سال تحصیلی 2019-2018 برای دانشجویان بین المللی)

تعطیلات خاتمه سال تحصیلی

در دانشگاه های دانمارک سال دانشگاهی از حدود اول سپتامبر تا سی ام ماه ژوئن ادامه دارد که اغلب به یک نیم سال تحصیلی پاییزی و بهاری تقسیم می گردد. هرچند از سال 2004 میلادی بعضی از دانشگاه های دانمارک سال تحصیلی را به چهار دوره تقسیم می کنند که هر دوره از هشت هفته و یک هفته برای برگزاری امتحانات تشکیل می گردد و بین هر دوره یک تعطیلات یک هفته ای وجود دارد.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در دانمارک

دسترسی به سیستم درمانی برای تمام افرادی که در دانمارک هستند، اعم از دانشجویان بین المللی و شهروندان دانمارکی یکسان است. بنابراین دانشجو می تواند به خدمات درمانی رایگان به جز دندان پزشکی و فیزیوتراپی دسترسی داشته باشد.

آب و هوای دانمارک

دانمارک در شمال اروپا واقع شده است و از نظر جغرافیایی سرزمینی کم ارتفاع است که بر روی هم از جلگه ای سرسبز و بسیار حاصلخیز و مراتع فراوان تشکیل یافته است. آب و هوای دانمارک معتدل و مرطوب و پرباران است. با وجود موقعیت شمالی این کشور، تغییرات آب و هوایی دانمارک شدید نیست. آب و هوایی معتدل دارد و این آب وهوا به علت وزش بادهای غربی و دریاهایی است که تقریبا این کشور را به طور کامل احاطه نموده اند. منظور از آب و هوای معتدل در دانمارک این است که بارش های آن بیشتر به صورت باران است. در این کشور ماه ژانویه سردترین ماه سال و گرم ترین ماه سال نیز ماه های جولای و آگوست هستند.

کار و ویزای دانشجویی در دانمارک

دانشجویانی که علاقه مند به ادامه تحصیل در دانمارک هستند، باید در ابتدا از دانشگاه مورد نظر پذیرش دانشجویی خود را دریافت کنند تا در ادامه بتوانند ویزای تحصیلی را دریافت کنند. طبیعتا برای دریافت پذیرش دانشجویی باید متقاضی مدارکی را به دانشگاه دانمارکی تسلیم کند تا دانشگاه به شخص متقاضی پذیرش تحصیلی را اعطا نماید. پس از دریافت پذیرش دانشجویی از دانشگاه مورد نظر شخص دانشجو مدارکی را به سفارت ارائه می نماید تا برای وی ویزای تحصیلی دانمارک (ویزای دانشجویی دانمارک) صادر گردد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

امکان همراهی بستگان نزدیک برای دارندگان ویزای دانشجویی میسر است. منظور از افراد واجد شرایط این ویزا، همسران و فرزندگان وابسته مجرد زیر 18 سال است. مزایای این ویزا به این صورت است که همسر دانشجو اجازه کار تمام وقت برای کل دوره تا زمان اعتبار ویزا بهره مند می گردد.

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می توانند مجوز کار را به عنوان بخشی از مجوز اقامت خود درخواست کنند که آن ها را مشمول کار تا 10 ساعت در هفته برای دوره کارشناسی، 20 ساعت در هفته برای دوره کارشناسی ارشد و 30 ساعت در هفته برای دوره دکتری در مدت تحصیل و تمام وقت در مدت تعطیلات، یعنی ماه های ژوئن، جولای و آگوست می نماید. میانگین حقوق این افراد حدودا بین 8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت است.

منبع: کجارو / scholars4dev.com / findamasters.com / topuniversities.com / mastersportal.com / denmark.dk / studyindenmark.dk / estahbanaty.com / ana.ir / legalmalekpour.com / پیمنت 24 / آراینا پارس / grad.saorg.ir

به "راهنمای تحصیل در دانمارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در دانمارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید