روایتی از ضحاک ، پارادوکسی که در حایگاه انیمیشن هست

اشکان رهگذر معتقد است: حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. متولیان جشنواره فیلم فجر نیز بعد از کلی فراز و نشیب و بحث به این نتیجه رسیده اند که انیمیشن سینمایی صندلیی در فجر دارد و جای شکرش باقیست اما متاسفانه این صندلی همچنان با تفاوت در مقایسه با فیلم های زنده دیده می گردد و خیلی آن را جدی نمی گیرند.

روایتی از ضحاک ، پارادوکسی که در حایگاه انیمیشن هست

کارگردان انیمیشن آخرین داستان که یکی از سه انیمیشن برگزیده در جشنواره فجر سی و هفتم است، درباره صندلی انیمیشن در فجر به خبرنگاران گفت: حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. جشنواره های معتبر جهان به انیمیشن اهمیت می دهند و یا بخش انیمیشن دارند، یا انیمیشن را مانند مابقی فیلم های زنده می بینند و فرقی برای آن ها نمی نماید که آن انیمیشن است یا یک فیلم زنده، زیرا هر دو سینما هستند.

این کارگردان با بیان اینکه سال جاری در جشنواره فجر بخش انیمیشن را از فیلم های زنده جدا کردند و یک سیمرغ به بهترین انیمیشن تعلق می گیرد اضافه کرد: ظاهراً داوری بخش انیمیشن بر عهده داوران بخش سودای سیمرغ است. در عین حال بخش های دیگر مانند صدا، موسیقی و کارگردانی داوری نمی گردد و این همان تفاوت عجیبی است که هر سال برای انیمیشن قائل می شوند.

اشکان رهگذر درباره وضعیت انیمیشن در سال های اخیر گفت: اتفاق خوبی در عرصه انیمیشن افتاده است از جمله اینکه مسئولین متوجه اهمیت انیمیشن در سینما شده اند، به هر حال سینما یک هنر بومی نیست و از غرب وارد کشور شده است و چون در غرب انیمیشن یک صندلی بسیار جدی دارد، مسئولین نیز متوجه اهمیت آن شده اند. اما مسأله این است که نمی دانند چرا مهم است؟ در گفتار و صحبت تاکید بر صندلی مهم انیمیشن است اما در عمل خیر.

او ادامه داد: به عنوان مثال در جشنواره فجر قرعه کشی برای معین شدن سانس های اکران فیلم ها ترتیب می دهند اما فیلم های کوتاه، انیمیشن و مستند را در سانس اول اکران می گذارند. اگر انیمیشن مهم است و صندلیی برای آن وجود دارد، چرا برای آن تفاوت قائل می شوند؟! برای ما نیز پارادوکس وجود دارد و نمی دانیم انیمیشن مهم است یا خیر؟ این موضوع خیلی آزار دهنده است.

این کارگردان درباره دغدغه های ساخت انیمیشن اعلام کرد: ساخت انیمیشن زمان بر است و در حالت استاندارد، کم کم 4 سال طول می کشد. صدها نیروی متخصص و هنرمند باید کار نمایند تا یک انیمیشن ساخته گردد بنابراین این روند هزینه بر است. دولت که با توجه به اولویت های خودش در بخش انیمیشن سرمایه گذاری می نماید و بخش خصوصی هم به سختی در ساخت انیمیشن سرمایه گذاری می نمایند و در نهایت با این وضعیت تقریبا هیچ ورزشگاه انیمیشن در ایران نیست که مشکل اقتصادی نداشته باشد.

اشکان رهگذر درباره انیمیشن آخرین داستان گفت: آخرین داستان برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است. به نوعی می توان گفت تنها فیلم سینمایی است که در رابطه با شاهنامه در مدیوم انیمیشن ساخته شده است. البته انیمشین های دیگری هم درباره شاهنامه ساخته شده اند ولی از این جهت می گویم آخرین داستان اولین فیلم سینمایی است، چون قابل ارائه به جهانست.

او اضافه کرد: آخرین داستان اولین انیمیشن ایرانی است که در جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن انسی که مهم ترین جشنواره انیمیشن جهانست، پذیرفته شده است. هم چنین در بسکمک از جشنواره ها در سراسر جهان پذیرفته و کاندید شده است، در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز سه جایزه دریافت نموده است.

در انیمیشن آخرین داستان برای اولین بار بخش صدا پیشگی اجرا شده و در این بخش 14 بازیگر همکاری نموده اند؛ اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پور شیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری، زهیر کمک از مجموع بازیگرانی اند که در بخش صداپیشگی حضور داشتند.

عوامل فیلم آخرین داستان عبارتند از کارگردان و نویسنده: اشکان رهگذر، آهنگساز: کریستف رضاعی، انتخاب بازیگران: تینا پاکروان، تدوین: ژینوس پدرام، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، ضبط صدا: رضا عسگر زاده، عکاسی پشت صحنه: امیر عابدی.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روایتی از ضحاک ، پارادوکسی که در حایگاه انیمیشن هست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از ضحاک ، پارادوکسی که در حایگاه انیمیشن هست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید