شگفت انگیزترین بناهای تاریخی جهان

به گزارش وبلاگ نوکیا، آیا تا به حال از خود پرسیده­ اید دیدن کدام یک ازجاذبه­ های جهانگردی ارزش پول خرج کردن را دارند؟ از پل گلدن گیت که یک شاهکار مهندسی بی نظیرمی باشد گرفته تا زیبایی جادویی تاج ­محل، همه و همه از بهترین­ جاذبه های گردشگری جهان هستند که هرکس در زندگی اش دست کم یک بار باید از آن ها دیدن کند.

شگفت انگیزترین بناهای تاریخی جهان

همراه با وبلاگ نوکیا با 10 بنای تاریخی و گردشگری شگفت انگیز در دنیا بیش تر آشنا شوید.

1.گلدن گیت، سانفرانسیسکو

در توصیف این اثر برجسته و مشهور به تمام صفات خوب نیاز خواهیم داشت. این پل سومین پل معلق بزرگ دنیا است که تا به امروز ساخته شده است و در زمان افتتاح، طولانی ­ترین و مرتفع ­ترین سازه معلق دنیا بود. نام این پل برگرفته از خلیج سانفرانسیسکو که در اواسط قرن 19 به گلدن گیت معروف شد می باشد. گلدن گیت در سال 1937 افتتاح شد و مناظر نفس گیری از خلیج سانفرانسیسکو را می­ توان بر فراز آن نظاره گر بود. این پل شش باند برای عبور وسایل نقلیه دارد و همچنین راستا مناسبی برای عابرین پیاده و دوچرخه ­سواران محسوب می گردد.

2.تاج محل هندوستان

تاج محل یکی از معروف ­ترین بناهای دنیا است که توسط دنیا­ شاه پادشاه مغول، به یادگار برای همسر محبوبش ممتاز محل که در سال 1631 از دنیا رفت ساخته شده است. این بنا که در اوج دقت، ظرافت و تناسب ساخته شده است، چنین توصیف می­ گردد: خیال­ انگیز، رؤیایی، شاعرانه، حیرت انگیز. این باغ- یک مقبره تصویری از بهشت اسلامی می باشد که ساخت آن 41 میلیون روپیه و هزار و صد پوند طلا هزینه در پی داشته است.

3.سی­ان تاور، تورنتو

این شاهکار مهندسی با ارتفاع 553 متر یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن به حساب می­ آید. به دنبال رشد روز افزون نیاز مخابرتی تورنتو در دهه ی1970، شرکت راه­ آهن ملی کانادا با مشاوره شرکت­ های رادیو و تلویزیون محلی، تصمیم گرفت تا یک برج مخابراتی احداث کند و از این طریق عرقش را به تورنتو نشان دهد. این برج از زمان بازگشایی همواره باعث شگفتی بازدیدکنندگان بوده است و طولی نکشید که به یکی از جاذبه­ های اصلی دنیاگردی کانادا تبدیل شد. رستوران گردان آن به خاطر غذاها، نوشیدنی­ ها و البته منظره بی ­نظیرش شهرت فراوان دارد.

4.پترا، استان معان، اردن

پترا، از آن حیث که در دل صخره­ ها واقع شده و توسط دیوارهای دره اطرافش محصور گشته است، یکی از سالم­ ترین و تأثیرگذارترین آثار باستانی دنیا به شمار می ­رود. این محل از دوران ماقبل تاریخ اقامتگاه بشر بوده است. در فاصله بین قرون سوم تا اول پیش از میلاد نبطیان شهری بی ­نظیر بنا کردند که مرکز یک امپراتوری وسیع بود. 106 سال بعد از میلاد مسیح، پترا به امپراتوری روم پیوست. در قرن چهارم مسیحیت وارد آن­جا شد، در قرن هفتم به دست مسلمانان افتاد و در قرن دوازدهم به اشغال صلیبیون در آمد. بعد از آن پترا تا اوایل قرن نوزدهم به دست فراموشی سپرده شد.

5.نیوگریج، ایرلند

منشأ نیوگریج به عنوان یکی از مهم ترین قبرستان­ های اروپایی همچنان به صورت یک راز باقی مانده است. بر اساس روایت های باستانی سلتیک، پادشاهان افسانه­ ای تارا در این محل دفن شده­ اند. اما قدمت نیوگریج به قبل از آن ها باز می گردد. هیچ یک از مهاجمان در طول تاریخ به این قبرها دست نزدند، به غیر از دانمارکی­ ها، که مقبره­ های آنان را در قرن نهم غارت کردند. در سال 1699 این محل توسط ملاک محلی، چالز کمپبل اسکات دوباره کشف شد. در کاوش ­های باستانی در دهه 1960 باستان­ شناسی به نام پروفسور ا­م­جی­ اوکلی کشف کرد که در زمان انقلاب زمستانی در 21 دسامبر پرتوهای خورشید وارد مقبره می ­شوند و درون آن را روشن می­ کنند. به این ترتیب نیوگریج یکی از قدیمی­ ترین رصدخانه­ های دنیا به حساب می­ آید.

6.برج لندن، انگلستان

در سال 1066، شاه ویلیام به محض این که در جنگ پیروز شد و به پادشاهی بریتانیا رسید تصمیم گرفت قلعه­ ای بسازد که با آن از ورودی لندن در مقابل تیمز استاری محافظت کند. در سال 1097، ساخت برج سفید که امروز در مرکز این مجموعه واقع شده است کامل شد. بناهای باشکوه دیگر طی قرن­ های آینده به این مجموعه اضافه شدند تا یکی از قدرتمندترین و مستحکم ­ترین قلعه­ های اروپا شکل بگیرد.

این قلعه به عنوان اقامتگاه سلطنتی به کار گرفته می ­شد و این مکان یک زرادخانه، یک خزانه­ داری و از همه معروف­ تر، یک زندان برای دشمنان تاج و تخت به شمار می رفت. بسیاری از این زندانیان شکنجه می ­شدند و در بین آن­ هایی که در اینجا جانشان را از دست دادند شاهزادگان مصلوب، پسران و وارثان ادوارد پنجم نیز بودند. امروز این مجموعه جاذبه ­ای محبوب است. همچنین جواهرات سلطنتی و دیگر یادگارهای قدرت و ثروت خاندان سلطنتی در این محل نگهداری می ­شوند.

7.ساختمان امپایر استیت، نیویورک

وقتی ساختمان امپایر استیت به عنوان یکی از مشهورترین بناهای دنیا ساخته شد، رکورد مرتفع ترین ساختمان دنیا را از آن خود کرد. ساخت و ساز این بنا در ماه مارس سال 1930 آغاز شد؛ اندکی بعد از بحران اقتصادی وال­ استریت، هنگامی که در سال 1931 ساخت این برج به پایان رسید، از آن جهت که پر کردن آن اصلاً کار آسانی نبود، به ساختمان امپتی (به معنای خالی) استیت معروف شد. اگر چه در مدت زمان کوتاهی ساختمان امپایر استیت در چشم دنیایان به عنوان نماد نیویورک شناخته شد، اما تنها محبوبیت رصدخانه های آن باعث شد که از مصیبت ورشکستگی نجات پیدا کند.

8.روکامادور، فرانسهوقتی در سال 1166 زائران دریافتند که در این قبر باستانی جسدی تجزیه نشده وجود دارد، که متعلق به زاهدی مسیحی می باشد، به طرف روکامادور سرازیر شدند. آمادور قدیس، لویی نهم، برنارد قدیس و دومنیک قدیس از جمله کسانی بودند که به زیارت این مقبره آمدند. به خاطر کاهش بازدیدکنندگان در قرون 17 و 18 میلادی شهر از رونق افتاد، اما در قرن نوزدهم دوباره مورد توجه قرار گرفت. هنوز این زیارتگاه مقدس همانند یک مقصد توریستی پر طرفدار در بالای دره آلزو دارای اهمیت است. هنوز می توانید بهترین منظره شهر را از دهکده لهوسپیتالت مشاهده کنید.

9.کلیسای سن آن دو بوپره، کبک

سن آن دو بوپره، زیارتگاه حنای قدیس (مادر مریم مقدس) یکی از قدیمی ­ترین زیارتگاه­ های آمریکای شاقتصادی است. در سال 1620 گروهی از ملوانان که از غرق شدن کشتی نجات پیدا کرده بودند، این معبد را بنا کردند و آن را وقف حنای قدیس کردند. در سال 1658 یک کلیسای کوچک ساخته شد و از آن به بعد کلیساهای دیگری در محل آن بنا شدند. پنجمین کلیسا که هنوز هم پا بر جا است و قدمت آن به دهه 1920 می رسد، سالانه یک و نیم میلیون بازدیدکننده دارد وهمچنین شامل زواری می گردد که در سالروز عید مادرحنا (26 جولای) به این مکان مقدس می آیند. سقف گنبدی شکل این بنا با موزاییک­ های طلا و نقاشی­ هایی از زندگی مادر حنا تزئین شده است. همچنین مجسمه طلائی مادر حنا که مریم مقدس را در آغوش گرفته، در جناح کلیسا به نمایش گذاشته شده است.

10.مینیستر یورک، در انگلستان

عبادتگاه یورک بزرگترین کلیسای جامع گوتیک در اروپای شاقتصادی محسوب می گردد که در جناح کلیسایش به طول 158 متر وعرض 16 متر گسترانیده شده است. این کلیسا مهد بزرگترین مجموعه شیشه ­های رنگی قرون وسطایی در سراسر بریتانیا به شمار می رود. ­واژه مینیستر معمولاً به کلیسای جامعی اطلاق می گردد که راهبان به آن خدمت می­ کنند، اما کشیش ­ها همواره در خدمت عبادتگاه یورک بوده­ اند.

اولین عبادتگاه به شکل یک کلیسای کوچک چوبی آغاز به کار کرد و برای غسل تعمید شاه ادوین در نورثومبریا در سال 627 به کار گرفته شد. کلیساهای جامع در این محل و یا نزدیک به آن وجود داشتند؛ ساختمان نورمان که متعلق به قرن 11 می باشد از این قبیل محسوب می گردد. ساخت مینیستر کنونی در سال 1229 آغاز شد و 250 سال بعد به اتمام رسید. در جولای 1984، سقف قسمت جنوبی کلیسا به خاطر آتش­ سوزی از بین رفت و بازسازی آن 4 میلیون دلار هزینه درپی داشت.

تماشا کنید :

منبع: سفرمی

به "شگفت انگیزترین بناهای تاریخی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین بناهای تاریخی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید