فیلم های محبوب فدریکو فلینی در تاریخ سینما

به گزارش وبلاگ نوکیا، مروری بر فهرست فیلم های محبوب فدریکو فلینی کارگردان پرآوازه ایتالیایی نشان میدهد که او بیش از همه عاشق کمدی های چارلی چاپلین، برادران مارکس و لورل و هادی بوده است.

فیلم های محبوب فدریکو فلینی در تاریخ سینما

به گزارش وبلاگ نوکیا، در رتبه نخست برترین فیلم های تاریخ سینمای جهان به انتخاب فدریکو فلینی که امسال یک قرن از تولد او در سال 1920 می گذرد، سه فیلم سیرک (1928)، روشنایی های شهر (1931) و موسیو وردو (1947) از ساخته های چارلی چاپلین قرار داد.

رتبه دوم محبوب ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب فلینی شامل مجموعه ای بزرگ از فیلم ها می شود، او رتبه دوم را به تمامی کمدی های ساخته برادران مارکس و همچنین فیلم های کمدی با بازی استن لورل و الیور هاردی (لورل و هادری) اختصاص داده است که شامل بیش از صد فیلم کوتاه و بلند می شود.

فیلم وسترن دلیجان ساخته جان فورد (1939)، راشامون از آکی را کوروساوا (1950)، جذابیت پنهان بورژوازی ساخته لوئیس بونوئل (1972)، 2001: یک اودیسه فضایی به کارگردانی استنلی کوبریک (1968)، پائیزا ساخته روبرتو روسلینی (1946) که خودش نگارش فیلمنامه آن را بر عهده داشت، پرندگان ساخته آلفرد هیچکاک (1963)، توت فرنگی های وحشی به کارگردانی اینگمار برگمان کارگردان بزرگ سوئدی (1957) و هشت و نیم (1983) معروف ترین ساخته خود فلینی در رتبه های بعدی این فهرست قرار دارند.

فدریکو فلینی متولد 20 ژانویه 1920 در ریمینی ایتالیا از بزرگ ترین و مستعدترین فیلم سازان جهانی سینما بود که با سبک منحصر به فرد فیلم هایش به اوج شهرت جهانی رسید و در سال های 1956 برای جاده، 1957 برای شب های کابیریا، 1963 برای هشت ونیم و در سال 1974 برای آمارکورد چهار اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را برای سینمای ایتالیا به همراه آورد تا در کنار ویتوریو دسیکا، دیگر کارگردان ایتالیایی از این حیث رکورددار تاریخ محسوب شوند.

وی در سال 1939 وارد دانشگاه رم شد و در رشته حقوق به تحصیل پرداخت، هرچند استعداد وی در طراحی انیمیشن و نگارش داستان های طنز در نشریات جلوه پیدا کرد.

فلینی در ادامه به نوشتن سناریوهای رادیویی پرداخت و طولی نکشید که اولین فعالیت سینمایی اش را به عنوان یک کمدی نویس در فیلم رویای یک دزد دریایی اثر ماریو ماتوله تجربه کرد.

شهرت و استعداد فلینی در فیلم نامه نویسی وی را با روبرتو روسلینی، کارگردان بزرگ ایتالیایی آشنا کرد تا فیلم نامه اثر معروف او رم، شهر بی دفاع را بنویسد که برای آن تا آستانه کسب جایزه اسکار 1947 نیز پیش رفت، وی یک بار دیگر برای فیلم پاییزا اثر روسلینی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم نامه شد.

فلینی نخستین بار در سال 1951 برای فیلم شیخ سفید پشت صندلی کارگردانی نشست و فیلم نامه آن را نیز خودش نوشت. این فیلم در جشنواره های کن و ونیز به نمایش درآمد.

این کارگردان نامدار در سال 1952 اثر معروف خود جاده را ساخت که قسمتی از فیلم نامه آن را خودش نوشت که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم نامه شد.

در آغاز دهه 60 میلادی، فلینی دو شاهکار سینمایی خود زندگی شیرین و هشت ونیم را خلق کرد؛ زندگی شیرین محصول 1960، نامزدی اسکار بهترین فیلم نامه و کارگردانی را برای فلینی به همراه آورد و در جشنواره کن پیروز به دریافت جایزه نخل طلا شد.

این فیلم سه ساعته چشم انداز وسیعی از زندگی جامعه ایتالیایی را از دید یک روزنامه نگار نشان می دهد.

شاهکار ارزنده و تحسین برانگیز فلینی در سال 1963 به سینمای جهان معرفی شد؛ هشت ونیم که نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه شد، شاخص ترین اثر کارنامه سینمایی او محسوب می شود.

در میان تمامی کارگردانانی که کسب اسکار را تجربه کرده اند، فدریکو فلینی توانست چهاربار جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را کسب کند و در کنار ویتوریو دسیکا که با فیلم های واکسی، دزد دوچرخه، دیروز، امروز، فردا و باغ خانواده فینتسی کونتینی توانست چهار جایزه اسکار خارجی را برای سینمای کشورش به دست آورد، کشور ایتالیا را به عنوان پرافتخارترین سینما در بخش بهترین فیلم خارجی اسکار معرفی کرد.

فلینی در سال های 1956 برای جاده، 1957 برای شب های کابیریا، 1963 برای هشت ونیم و در سال 1974 برای آمارکورد چهار اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را برای سینمای ایتالیا به همراه آورد، رکوردی که هنوز هیچ فیلمساز دیگری به آن دست نیافته است.

او در سال 1993 جایزه افتخاری اسکار را به پاس یک عمر دستاورد سینمایی کسب کرد و دوبار در سال های 1953 و 1954 جایزه شیر نقره ای جشنواره ونیز را دریافت کرد و در سال 1985 شیر طلای افتخاری این جشنواره به وی اعطا شد و در سال 1985 اولین کارگردان غیرآمریکایی نام گرفت که به پاس یک عمر دستاورد سینمایی ازسوی انجمن فیلم لینکولن مورد تقدیر قرار گرفت.

فلینی که روز 31 اکتبر 1993 درگذشت، الهام بخش کارگردانان بزرگ سینمای جهان چون امیر کاستاریکا، دیوید لینچ، وودی آلن، پدرو آلمادوار، تیم برتون، مارتین اسکورسیزی و دیوید کراننبرگ است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فیلم های محبوب فدریکو فلینی در تاریخ سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های محبوب فدریکو فلینی در تاریخ سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید