معرفی المنت شیشه ای و کاربردهای آن

به گزارش وبلاگ نوکیا، امروزه المنت های شیشه ای بسیار پرکاربرد شده اند. انواع صنایع مختلف این ابزارها را به خاطر مزایای فراوانشان به کار می گیرند. شاید با شنیدن نام المنت شیشه ای آن را بسیار دور از دسترس تصور کنید اما این وسیله شاید در لوازم خانگی اطرافتان به کار رفته باشد. اما این المنت ها چگونه کار می کند؟ چه مزایا و کاربردهایی دارند؟ در این مطلب قصد داریم به اختصار این نوع المنت ها را شرح دهیم و به مهم ترین کاربردهای آن ها اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی المنت شیشه ای و کاربردهای آن

المنت شیشه ای به چه نوع المنتی گفته می شود؟

می دانیم که اساس کار المنت ها تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایی از طریق ایجاد مقاومت در برابر عبور جریان الکتریسیته است. حتماً حدس زده اید که باید در ساختار المنت شیشه ای، شیشه به کار رفته باشد. درست است؛ اما نه شیشه معمولی.

المنت های شیشه ای یا کوارتز المنت هایی هستند که عمدتاً در آن ها انرژی حرارتی حاصل از مقاومت سیمِ پوشانده شده در محفظه شیشه ای تولید یا تابانده می شود. شاید مثالی ساده برای این تعریف لامپ های تنگستنی معمولی باشند. البته برای تابش حرارت همانند لامپ های مادون قرمز، مکانیزمی را به المنت شیشه ای می افزایند. به این صورت که سطح شیشه را با ماده خاصی می پوشانند یا گاز خاصی را به داخل محفظه تزریق می کنند.

المنت های شیشه ای چگونه کار می کنند؟

در داخل المنت شیشه ای معمولاً سیمی مقاوم در برابر جریان الکتریکی به دور میله ای از جنس کوارتز پیچیده شده است. این مجموعه در محیط خلاء و داخل لوله ای شیشه ای قرار گرفته است. معمولاً یک طرف لوله را با سرامیک و طرف دیگر را با جوش شیشه ای مسدود می کنند. برای این که المنت شیشه ای با این قطعات حرارت تولید کند نیاز به انتقال جریان الکتریکی از طریق اتصالاتی به سرامیک است که به آن ها پایانه می گویند.

جنس سیم مقاوم عمدتاً از نیکل کروم است. جریان الکتریکی به المنت های شیشه ای با روکش ویژه منجر به انرژی گرمایی تابشی می شود. این فرآیند المنت شیشه ای تابشی با دمای سطحی تقریباً یکنواختی ایجاد می کند. این دو ساختار کاربردهای متفاوتی دارند.

کاربردهای المنت های شیشه ای کدامند؟

استفاده به عنوان خشک کن در غرفه رنگ

خشک کردن پوشش لاستیکی

لحیم کاری فیوزینگ صنایع PCB

خشک کردن جوهر چاپ در دستگاه افست

خشک کردن پوشش کاغذ

انواع لمینیت ها

چاپ بر روی منسوجات

فرآیندهای تولید صنعتی از جمله پخت پوشش ها، تونل های انقباض، گرم کردن پلاستیک قبل از شکل گیری، جوش پلاستیک، پردازش شیشه و پخت مواد غذایی

گرم کردن حیوانات شیرده، باغ وحش ها یا کلینیک های دامپزشکی، به ویژه برای مارمولک ها، خزندگان و حیوانات گرمسیری نظیر پرندگان

استفاده از المنت شیشه ای از نوع کوارتز در لوازم خانگی مانند اجاق گاز، توستر، بخاری مادون قرمز و سیستم گرمایش اجاق تیونر

در دماهای پایین، المنت های شیشه ای از انقباض زیاد بر اثر رطوبت و ارتفاعات بالا در مواردی مثل پنجره های معماری و هواپیما جلوگیری می کنند.

از المنت های شیشه ای برای چه نوع مقاصد حرارتی استفاده می کنیم؟

المنت شیشه ای برای تأمین دماهای بالا به کار می رود. چنانچه واکنش گرمایی سریع لازم داشته باشیم یا محصولات باید در منطقه ها خاصی به روشی هدفمند گرم شوند. المنت های شیشه ای بهترین وسیله خواهند بود.

کاربرد این المنت ها برای برش اجسام، مناسب نیست است. این المنت ها به صرفه هستند و با بازدهی حرارتی بالا، به آسانی در ماشین ها یا تجهیزات نصب می شوند و عمری طولانی دارند.

انواع عمده المنت های شیشه ای کدامند؟

ساده: این نوع المنت شیشه ای صرفاً ساختار اولیه المنت را دارد و در آن معمولاًاز شیشه پیرکس شفاف استفاده شده است.

المنت شیشه ای بازتابی یا مادون قرمز: این المنت ها شامل لامپ هالوژن و لامپ فیبر کربن هستند که در رنگ های مختلف پوششی نظیر یاقوتی، طلایی، شفاف استاندارد، سفید، شیری، زرد و سیاه مخصوص شومینه عرضه می شوند. البته انواع بازتابی نیز به صورت پشت سفید و مات تولید می شوند.

مشخصات فنی عمده المنت های شیشه ای چگونه است؟

المنت های شیشه ای را می توانیم با توجه به مختصات مورد نظر سفارش دهیم. بسیاری از شرکت های تولیدکننده چنین امکان انتخابی را در چارچوب استانداردها به مشتریانشان فراهم می کنند. دمای کار المنت شیشه ای را می توانیم از کمی بالاتر از دمای اتاق تا 7/176 درجه سانتیگراد تغییر دهیم. از این دما به بعد به ویژه شیشه فلوت سکوریت دارای محدودیت حرارتی است.

تنظیم دما را می توانیم به صورت دستی یا اتوماتیک انجام دهیم. با واحد کنترل 240 ولت، مقدار شیشه بزرگتر و چگالی توان بالاتری قابل دستیابی است. این مشخصه به ویژه برای گرمایش شیشه های معماری در پنجره های با ابعاد بزرگ مهم است. قطر لوله نیز از 45 میلی متر ساخته می شود و طول آن بر اساس نیاز مشتری قابل سفارش دادن است.

نتیجه گیری

نام دیگر المنت های شیشه ای یا تابشی، المنت های کوارتز است. این المنت ها فرآیند افزایش و کاهش دمایی بسیار سریعی دارند و این ویژگی انعطاف پذیرآن ها را برای استفاده در صنایع مختلف بیشتر می کند. المنت های شیشه ای را می توانیم متناسب با شرایط و نیازمندی هایمان سفارش دهیم.

سازندگان این المنت ها ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی و زیست محیطی برای تولید این محصولات هستند. در برخی کشورها از المنت های تابشی برای گرم کردن حیوانات یا فضاهای بیرون از ساختمان استفاده می کنند. انتخاب توان حرارتی مناسب با شرایط کاری برای صرفه جویی در مصرف برق و جلوگیری از آسیب های احتمالی مهم است.

منبع: گروه صنعتی کوپل

منبع: تجارت نیوز

به "معرفی المنت شیشه ای و کاربردهای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی المنت شیشه ای و کاربردهای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید